MOBILGLAD: Victor viser pappa hvordan han har handlet blant annet virtuelle kister i spill på mobiltelefonen.
MOBILGLAD: Victor viser pappa hvordan han har handlet blant annet virtuelle kister i spill på mobiltelefonen. Foto:Jan Petter Lynau,

Victor (10) brukte 58.000 i mobilspill

Faren: Til skrekk og advarsel for andre

FORBRUKER

Slik sikrer du telefonene mot uønsket kjøp

Victor koste seg med spill på den nye telefonen sin. Samtidig ble pappas konto tappet for nærmere 60.000 kroner gjennom tre måneder.

Publisert: Oppdatert: 11.08.15 06:39

Mange spill er i utgangspunktet gratis, samtidig som man kan kjøpe diverse tjenester eller fordeler i selve spillet. Det kan fort bli svinedyrt. Victor har blant annet kjøpt en rekke virtuelle skattekister i det populære spillet «Clash of Clans». Pris: Over 900 kroner per kiste.

– Det er helt vilt. At en kiste inne i et spill koster nærmere 1000 kroner er jo svindel i utgangspunktet, sier pappa Pål Henrik Kristiansen.

De velger å fortelle sin historie for å advare andre mot lignende. Selv sier Victor at han trodde det ikke var snakk om ekte penger.

– Først trodde jeg det var spill-penger, men til slutt skjønte jeg at det var ekte penger.

– Hva tenkte du da?

– Da skjønte jeg at jeg hadde gjort noe dumt, sier 10-åringen.

Hadde ikke passordet selv

Selv har han kommet med flere kreative forslag for å få tilbake pengene. Han har sagt at han kan selge telefonen og nettbrettet og arrangere loppemarked og trylleshow, blant annet.

I utgangspunktet skulle ikke Victor kunne handle med mobilen uten godkjenning fra foreldrene. De hadde opprettet en iTunes-konto for ham, men det var kun foreldrene som satt på passordet som må til for å kunne handle. Pappas bankkort var knyttet til iTunes-kontoen.

Men så skjedde det: I slutten av april fylte Victor ti år og fikk en splitter ny iPhone 6 i gave. Teorien er at en av foreldrene på et tidspunkt har tastet inn passordet for et kjøp, og at det deretter var mulig med nye kjøp eller utføre passordkrevede handlinger i 15 minutter. I løpet av denne tiden har Victor klart å aktivere fingeravtrykksensoren på telefonen. Dermed har han i ettertid kunne handle fritt med fingeravtrykket sitt. Dette til tross for at telefonen, ifølge faren, var innstilt slik at det ikke skulle være mulig å utføre kjøp i apper eller programmer. Men dette er vanskelig å bevise.

Vanskelig å oppdage

I mai handlet Victor totalt for 11.900 kroner, mens regningene fra kjøpene i spillene i juni kom på 27.600 kroner. 3. august ble det oppdaget. Faren forteller at han burde ha oppdaget det tidligere, men at det gjorde det litt vanskeligere siden kjøpene var knyttet til VISA.

– Jeg betaler ofte regninger i nettbanken. Men disse kjøpene kommer kun frem på bankutskrifter, og ikke i betalinger i nettbanken. Derfor er det vanskelig å oppdage om man ikke laster ned kontoutskrift, sier han.

Tirsdag kontaktet han Apple i Norge. Siden summen overstiger 10.000 kroner må saken behandles i USA og en egen rådgiver undersøker og behandler nå saken. Håpet er å få pengene tilbake, slik andre med lignende historier tidligere har fått. Det er snakk om kjøp han ikke har godkjent, og det er angrefrist med i bildet.

Les også:Nå kan du angre på app-kjøp

Fra nå av kommer familien til å kjøpe gavekort til iTunes til Victor. Da er det umulig å bruke mer enn en gitt sum.

Senior kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly opplyser at når Forbrukerrådet har fått tilbakemelding om lignende tilfeller tidligere, så har kundene fått pengene tilbake.

– Ta en samtale med barna

Victors historie med kjøp i spill er ikke unik.

– Vi kjenner dessverre til en god del tilfeller hvor foreldrene har fått regninger på tusener og titusener av kroner, der barn har investert i virtuelle skattekister eller andre ting i spill, sier Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet.

– Spillene er ofte laget slik at du kan spille uten å bruke penger, men hvor man fortere vinner eller får mulighet til å gjøre det ved å betale, sier Skogly, som oppfordrer foreldrene til å ta en god del forholdsregler.

– Blant annet synes vi man skal stenge for å handle inn i appen eller programmet. Vi anbefaler også at man alltid må taste inn kode for nedlasting av kredittkjøp. Ikke velg at enheten skal huske koden. Heller ikke for et kortere tidsrom.

– I tillegg må man ta en samtale med barna, om at det faktisk er snakk om ekte penger. Det kan være vanskelig å forstå at det er mors og fars arbeidsinntekt som går til å betale for disse tingene, sier Skogly.

Hun understreker at det er mye bra med mange spill, som både er morsomme og kan være lærerike. Det gir også barna en teknisk kompetanse som er en kjempefordel for dem. Det kan også være vanskelig å holde tritt med barnas digitale kompetanse.

– Det som kan skje er at barna kan veldig mye mer enn foreldrene. De har for eksempel kanskje forholdt seg til nettbrett fra de var noen måneder gamle og har det i fingrene på alle måter. Da er det utfordrende for foreldre å henge med og være klar over alle farer som kan lure, sier Ann Hege Skogly.

Viser til foreldreguide

Det er spilleverandøren Supercell som blant annet står bak spillet «Clash of Clans». VG har gitt dem mulighet til å kommentere Kristiansens utsagn om at en kiste inne i et spill koster nærmere 1000 kroner er svindel i utgangspunktet. VG har også spurt om hvordan en slik kiste faktisk kan koste så mye, og om hvorvidt de har en maksgrense for hvor mye enkeltbrukere kan handle i en gitt periode.

I en e-post opplyses det at ingen i Supercell er tilgjengelige til å svare på spørsmålene. De henviser til sin egen foreldreguide, som inkluderer temaer som aldersgrenser, kjøp i app og programmer og personvern.

Ikke svar fra Apple

Apple hadde torsdag ettermiddag ikke svart på VGs henvendelse om denne saken. Vi sendte en e-post med sammendrag og spørsmål gjennom Apples innleide pressekontakt i Norge, Andreas Rødland, onsdag.

Apple har blant annet fått spørsmål om Kristiansens mulighet til å få penger tilbake, og om det potensielt kan ha vært en feil, slik at restriksjoner mot kjøp i program faktisk ikke har fungert i dette tilfellet.

På sine nettsider har Apple flere guider for hvordan man kan sikre seg og drive foreldrekontroll. En måte er for eksempel såkalt familiedeling, hvor opptil seks personer kan dele hverandres kjøp uten å dele konto. Der kan man betale med det samme kredittkort, og man kan godkjenne barnas kjøp fra enheten til en av foreldrene.

Les mer om å bruke restriksjoner til å hindre kjøp på iPhone, iPad eller iPod touch på Apples nettsider.

Slik legger du inn restriksjoner

Dette gjør du på en Apple-enhet:

Gå til Innstillinger > Generelt > Restriksjoner.

Trykk på Aktiver restriksjoner.

Velg en sikkerhetskode for restriksjoner som du vil huske, og bekreft koden. Pass på å velge en sikkerhetskode som er forskjellig fra koden du bruker til å låse opp enheten.

Når du har trykt på Aktiver restriksjoner, vil du se hva som er tillatt på enheten. Hvis du kun vil hindre kjøp i program, slår du av Kjøp i program. Hvis du vil deaktivere kjøp fullstendig, slår du av iTunes Store, iBooks Store, Appinstallering og Kjøp i program.

Dette gjør du på en Android-enhet:

Slik angir du en personlig kode for kjøp:

Åpne Google Play Butikk-appen .

Trykk på menyikonet > Innstillinger.

Trykk på Krev autentisering for kjøp.

Velg en innstilling.

Følg instruksjonene på skjermen.

Når du forsøker å kjøpe en app eller foreta et kjø p i en app, blir du nå bedt om å oppgi den personlige koden for å fullføre kjøpet.

Her kan du lese mer om