NYTTE- OG RISIKO: VKM har utarbeidet en nytte- og risikovurdering av fisk i norsk kosthold.

NYTTE- OG RISIKO: VKM har utarbeidet en nytte- og risikovurdering av fisk i norsk kosthold. Foto:Magnar Kirknes,VG

Ny rapport om sjømat: Mindre giftstoffer i oppdrettslaks

Fisk er trygt for gravide og ammende

Anbefaler fisk til middag flere ganger i uken

Vitenskapskomiteen for mattrygghet har undersøkt hvor sunt
norsk sjømat er.

Sverre Holm-Nilsen
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

I rapporten som ble overlevert til Mattilsynet mandag formiddag, konkluderer Vitenskapskomiteen for mattrygghet med at det er godt dokumentert at fisk beskytter mot hjerte- og karsykdom. Fisk bidrar også positivt til utviklingen av nervesystemet hos foster og spedbarn.

– De som spiser lite fisk, det vil si mindre enn tilsvarende ett fiskemåltid i uken, kan gå glipp av helsefordeler, sier medlem av Hovedkomiteen i VKM, Janneche Utne Skåre, som har ledet arbeidet med vurderingen.

Hvor mye fisk bør du spise? Professor Janneche Skåre Utne i VKM svarer på dine spørsmål fra kl. 12. Send inn dine spørsmål her.

Mindre gift

VKM har funnet at norske voksne og barn spiser nok fisk til å dekke det daglige behovet for maoriene omega 3-fettsyrer. Gravide kvinner får ikke i seg nok, konkluderer komiteen.

SPIS FISK: -De som spiser lite fisk, det vil si mindre enn tilsvarende ett fiskemåltid i uken, kan gå glipp av helsefordeler, sier medlem av Hovedkomiteen i VKM, Janneche Utne Skåre, som har ledet arbeidet med rapporten. Foto:HANNE W. GISKE,VKM

De viktigste miljøgiftene i villfisk og oppdrettsfisk er PCB, dioksiner og kvikksølv.

Ved dagens nivåer av miljøgifter i oppdrettsfisk og villfisk får hverken storspisere eller andre i seg skadelige mengder av PCB, dioksiner og kvikksølv fra fisk, viser rapporten.

– VKMs beregninger viser at man kan spise over én kilo oppdrettslaks eller noe mindre makrell i uken uten at man risikerer å få i seg skadelige mengder av PCB og dioksiner. Dette gjelder også når en legger til PCB og dioksiner fra kosthold ellers og tran, presiserer Janneche Utne Skåre.

I rapporten har VKM funnet at oppdrettslaks nå inneholder cirka 70 prosent mindre PCB, dioksiner og kvikksølv enn tidligere. Det betyr at oppdrettslaksen inneholder mindre miljøgifter enn fet villfisk. Årsaken til nedgangen er at en større andel av fiskefôret nå kommer fra planter.

Det er ikke grunnlag for å si om nivåene i villfisk har endret seg siden 2006, mener forskerne.

VKM konkluderer at det ikke lenger er grunn til å si at kvinner i fruktbar alder og jenter bør begrense inntaket av fet fisk ut fra et helseperspektiv, slik det var da VKM gjorde den første nytte- og risikovurderingen av fisk i 2006.

Så mye bør du spise

Fisk inneholder viktige næringsstoffer som marine omega-3 fettsyrer, vitamin D, jod og selen. Fisk er en lett fordøyelig proteinkilde.

Helsedirektoratet anbefaler i dag å spise fisk som middag to til tre ganger per uke. Nordmenn flest spiser i tråd med anbefalingene. Gravide og 2-åringer spiser i gjennomsnitt noe mindre, mener vitenskapskomiteen.

Sammenlignet med 2006, er det ikke vesentlige endringer hverken i fiskekonsum eller fordeling mellom fet og mager fisk. VKM konkluderer at per i dag spiser voksne og barn i gjennomsnitt nok fisk til å dekke behovet for marine omega-3 fettsyrer.

For å oppnå helsefordelene, må man trolig spise mer fisk enn tilsvarende ett fiskemåltid i uken. Fosteret og barnet som ammes kan gå glipp av fordelene som fisken gir for utvikling av nervesystemet dersom mor spiser lite fisk, konkluderer VKM.

For å oppnå helsefordelene ved fisk og sjømat, mener VKM at man bør spise 1–2 måltider per uke og opp til 3–4 måltider per uke.

Helsegevinstene av å spise mer enn fire fiskemåltider i uken har ikke blitt undersøkt.

Det trengs mer kunnskap om hvorfor fisk er helsebringende. Kosttilskudd med fiskeolje gir ikke alle de samme helsegevinstene som det å spise fisk.

Kostholdsvurdering

SUNT: For åtte år siden konkluderte rapporten med at inntak av fisk har positive effekter på folkehelsen. Foto:Magnar Kirknes,VG

– Vurderingen fra 2006 er vitenskapelig grunnlag for dagens kostholdsråd. Når Mattilsynet ber oss oppdatere denne vurderingen, er det fordi det har kommet ny kunnskap om innholdet av enkelte nærings- og fremmedstoffer i fiskefôr, fisk og sjømat. Det er også kommet nye kostholdsundersøkelser om befolkningens spisevaner siden vi publiserte vår vurdering i 2006, uttalte VKM-direktør Lars E. Hanssen i forrige uke.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder