FOR MYE: Forbrukerrådet mener alt for mange barn og unge heller i seg energidrikker. I en fersk undersøkelse svarer en av 10 mellom 13 og 18 år at de drikker dette tre til seks ganger i uken.
FOR MYE: Forbrukerrådet mener alt for mange barn og unge heller i seg energidrikker. I en fersk undersøkelse svarer en av 10 mellom 13 og 18 år at de drikker dette tre til seks ganger i uken. Foto: Espen Sjølingstad Hoen , VG

Vil strupe markedsføringen av energidrikker mot ungdom

FORBRUKER

Forbrukerrådet mener energidrikker er såpass usunne at de ikke må markedsføres mot barn og unge under 18 år.

Publisert: Oppdatert: 09.12.15 19:25

Eksterne lenker

Det fremholder forbrukernes vaktbikkje at skjer når produsentene er med på å sponse idrettsutøvere og er til stede på arrangementer som er særlig populære blant ungdom. Som «The Gathering» på Hamar.

I aldersgruppen 13 til 15 drikker én av tre energidrikker og 38 prosent av disse drikker det ukentlig eller oftere, viser en undersøkelse gjort for Forbrukerrådet. Og 10 prosent av ungdommene mellom 13 og 18 drikker det tre til seks ganger i uken.

Vi kjøpte energidrikker for én milliard kroner i fjor.

Advarer

Nå advarer Forbrukerrådet, som mener barn og unge er alt for sårbare overfor markedsføring av usunn mat og drikke, mot den omfattende bruken.

– Vi mener at markedsføringen i høy grad treffer barn og unge, også de under 16 år, sier Gunstein Instefjord, fagdirektør for produktsikkerhet, mat og handel hos Forbrukerrådet.

– Energidrikker er svært usunne produkter som inneholder store mengder sukker i tillegg til koffein og andre stimulerende stoffer. Koffein kan gi søvnproblemer og konsentrasjonsvansker og er ikke anbefalt for barn og unge som er i en sårbar vekstfase. At så store mengder energidrikk blir konsumert av barn og unge er derfor svært bekymringsfullt, utdyper han.

Produsentene avviser at de markedsfører produktene mot barn og unge. (Se lenger ned i artikkelen)

Les også: Forskningsartikkel: – Energidrikker kan i verste fall utløse alvorlige hjerteproblemer.

I dag reguleres markedsføringen av usunn mat og drikke til barn og unge av Matbransjens faglige utvalg (MFU). Retningslinjene som ligger til grunn for denne selvreguleringen tilsier at markedsføringen ikke skal være særlig rettet mot barn under 13.

Les mer om «andre stoffer» i energidrikker og kosttilskudd.

– Vi har aldri fått noen klager på markedsføring av energidrikker og vi har en aktsomhetsnorm når det gjelder markedsføring rettet mot forbrukere mellom 13 og 18, sier Wenche Jacobsen, sekretariatsleder hos MFU.

18 års grense?

Men Forbrukerrådets undersøkelse viser at 22 prosent av 10–12 åringene drikker energidrikk fordi de har sett reklame for produktet.

– 18 årsgrense på salg er aktuelt, men i første omgang håper vi at begrenset markedsføring vil få ned forbruket, sier Instefjord.

Petter Nome, direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen, har ingen tro på 18-års grense.

– Det er veldig høyt og det er ingen vitenskapelige holdepunkter for at dette er noen fornuftig aldersgrense, sier han og viser til Vitenskapskomiteen for mattrygghet som har sett på innholdet i energidrikker.

– Det er ikke påvist risiko for noen aldersgrupper, heller ikke barn, bortsett fra dette med innsovningstid. Men bøtter man i seg på kort tid er det uheldig for alle uansett, sier Nome som mener en aldersgrense faktisk kan gjøre disse drikkene mer attraktive.

– Det er ingen aldersgrense i Sverige og dette kjøpes ofte i forbindelse med grensehandel, sier han.

Husker du? Regjeringen får miljøkritikk fra Coca-Cola.

Har tatt grep

Bryggeriforeningen har allerede hatt et møte med energidrikk-produsentene.

– De er blitt mye strengere nå i forhold til hva slags arrangementer de sponser og de forholder seg til MFUs grense på 13 år. Vi har ryddet veldig opp i forhold til sponsing av idrettsstevner og utdeling av vareprøver, sier Nome.

Bransjeorganisasjonen er opptatt av å følge regelverket.

– Vi vurderer også strengere selvregulering. En markedsføringsgrense på 14 eller 16 år er noe vi diskuterer, sier Nome, og viser til Storbritannia hvor bransjen selv har bestemt seg for ikke å markedsføre energidrikker til ungdom under 16.

– Mindre koffein enn i en kaffekopp

Ringnes sier de ikke markedsfører noen av sine produkter mot barn.

– I en Battery er det mindre koffein enn i en kopp kaffe og omtrent like mye sukker som i en sukkerbrus. Vi mener en 18-års aldersgrense vil være en overreaksjon og tvert imot virke tiltrekkende på mange barn. Barn under 15 år bør imidlertid ikke drikke energidrikk. De har mer enn nok energi som det er, sier Nicolay Brusgaard, kommunikasjonssjef i Ringnes.

I 2014 sponset Battery en konsert på datatreffet «the Gathering» på Hamar, men dette var på kveldstid og ifølge Brusgaard var svært få av deltakerne under 18 år.

Red Bull opplyser at de ikke retter ikke sin markedsføring mot idrettsarrangementer for unge og at de heller ikke er involvert i, eller sponser gamingarrangementer som «The Gathering».

Les også: Pål Golberg raser mot Northug-sponsor.

– Vi har en klar oppfatning om at unge har nok energi som det er og at de ikke har behov for ekstra energi. På alle våre produkter står det merket at produktet ikke anbefales for barn, sier Celine Marie Moe, kommunikasjonssjef for Red Bull Norway i en e-post til VG.

Red Bull opplyser at de kun én gang har vært til stede på «The Gathering». Det var i 2010, i egenskap av Petter Northugs sponsor, og det ble da delt ut Red Bull. Men ifølge produsenten kun til de over 15 år.

– Når det gjelder aldersgrense har vi sett tendenser til at de fleste ungdommer generelt synes «alt som ikke er lov» er desto mer spennende. Ved å sette aldersgrense på energidrikker kan det ha motvirkende kraft, sier Moe.

Les også: Slik påvirkes kroppen din av sukkerbrus.

I Norge er det Coca-Cola Enterprises som distribuerer Monster og Burn.

–– Vi anbefaler ikke energidrikk for barn, og markedsfører heller ikke disse produktene mot de under 16 år, sier Mette Vinther Talberg, kommunikasjonssjef i Coca-Cola Enterprises Norge.

– Energidrikker finnes både med og uten sukker, og i dag er det de sukkerfrie variantene våre som står for den største veksten. Som med alt annet handler det uansett om å spise og drikke med måte, legger hun til.

Drikker i forbindelse med trening

Hele av åtte av 10 av alle spurte i Forbrukerrådets undersøkelse sier de drikker energidrikker fordi det smaker godt.

– Energidrikker brukes ofte i forbindelse med trening. En tredjedel av dem som trener hver dag sier de bruker slike drikker i forbindelse med trening. Men dette bør ikke kombineres med aktiv idrett da det blant annet er vanndrivende, sier Instefjord.

Undersøkelsen, som er gjort av Norstat som har intervjuet 1000 unge mellom 10 og 18, viser at totalt 37 prosent drikker energidrikker.

Her kan du lese mer om