MÅTTE BETALE: Simen Øya (8) og faren Torfinn fikk vite at det ville koste like mye å reparere iPad-en som å kjøpe en ny. Foto:Privat,

iPad-skjermen knuste på service: Elkjøp mente Simen (8) og Torfinn måtte betale for skadene

Elkjøp bekreftet at iPad-en ikke hadde skader, men da verkstedet skulle undersøke den, var skjermen knust.

Sverre Holm-Nilsen
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

– Kundeservicen er mildt sagt elendig, sier Torfinn Øya til VG.

Tidligere i sommer leverte han og kona Anita inn sønnens iPad etter at den hadde sluttet å koble seg til trådløse nettverk – en feil som dekkes av garantien på produktet.

Da nettbrettet ble levert inn på Elkjøp i Arendal konkluderte butikken med nettbrettet ikke hadde noen skader. Den ble dermed sendt videre til et servicesenter som skulle reparere feilen som var dekket av garantien.

En uke senere kom iPad-en tilbake til butikken med knust skjerm.

Nektet å reparere

SKADER: Verkstedet til Elkjøp skrev at wifi-problemene ikke kunne repareres fordi skjermen var knust. Foto:Privat,

Verkstedet ville ikke reparere wifi-problemene fordi skjermen nå var knust.

I rapporten skriver verkstedet at «dette apparatet har dessverre skader som følge av at det har vært utsatt for ytre påvirkning eller er utenfor produsentens garantitid» og at «Det er ikke garanti på apparatet og det er ikke mulig å reparere fordi skjerm er knust».

Les også: Se hvilke nettbutikker som øker prisene før jul

Serviceverkstedet skriver at de oppdaget skadene på skjermen en uke etter at den ble levert inn til butikken i Arendal. To bilder som viste den knuste skjermen ble lagt ved i rapporten.

– Når den ble knust vet jeg ikke, men det må ha skjedd etter at vi leverte den fra oss til teknikeren så på den. Det må ha skjedd noe i mellomtiden, for vi har kvittering på at den var uten skader da vi leverte den, sier Torfinn Øya til VG.

Les også: – iPad-laderen til Lena (12) eksploderte og tok fyr

De fikk vite at prisen for å reparere iPad-en nå ville være dyrere enn å kjøpe en ny en.

IKKE SKADET: Elkjøp bekreftet på to kvitteringer at iPad-en ikke hadde noen skader. Allikevel kom nettbrettet tilbake med knust skjerm. Foto:PRIVAT,

Elkjøp snur

– Butikken sa de måtte forholde seg til hva teknikerne sa, selv om de tidligere hadde konkludert med at skjermen ikke var knust. De tok ikke noe ansvar for at skjermen plutselig hadde knust, sier småbarnsfaren til VG.

Les også: Falsk iPhone-fabrikk stengt etter politiaksjon

VG har bedt Elkjøp forklare hvordan de og serviceoperatøren deres kan konkludere så forskjellig, og om hvem som har ansvaret for et produkt etter at det blir levert inn.

Så du denne? Disse norske appene er klare for Apple Watch.

Kommunikasjonssjef Øystein Schmidt sier til VG at beklager de ulempene som oppsto for kunden deres. Nå snur butikken og dekker utgiftene som følge av skadene som oppsto etter at produktet ble levert inn.

– Kunder som kommer til oss i Elkjøp skal til enhver tid vite at vi hjelper dem hvis utfordringer skulle oppstå, og dersom man leverer et produkt til service hos oss er det selvsagt vårt ansvar hva som skjer med det videre, sier kommunikasjonssjef Øystein Schmidt til VG.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder