IKKE I RUTE: VG reiste med dagtoget fra Bodø en tilfeldig dag. Til høyre gjør Turid (66) og Øystein (71) Rørmark seg klare til å gå av toget i Mosjøen, 1 time og 50 minutter etter rutetiden. Bussen videre til Brønnøysund har gått for lengst, så de regner med å bli et døgn forsinket. Foto: ,

VG reiste med et av Norges verste problem-tog: Her blir Turid og Øystein ett døgn forsinket

BODØ–TRONDHEIM (VG) Velkommen om bord i et ekte somletog! Sørgående dagtog på Nordlandsbanen var forsinket 316 av 365 dager i fjor.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

VG har fått innsyn i Jernbaneverkets detaljerte logg over samtlige forsinkelser på norske jernbaner gjennom hele fjoråret. Her kan du se en stor grafikk der samtlige hendelser er plottet inn på kart etter dato og hendelsestype.

Et av problembarna som peker seg ut i statistikken er tog 472, sørgående dagtog på Nordlandsbanen. 316 dager i fjor var det ett eller annet galt med dette toget.

BAKGRUNN:223 forsinkede tog hver dag

Mange av forsinkelsene er relativt små. Den minste forsinkelsen som registreres er fire minutter. Noen ganger greier også toget å kjøre inn forsinkelsene underveis, slik at det ankommer endestasjonen i rute.

Men 11 av dagene ble toget helt innstilt. Og 25 dager var toget en halvtime forsinket eller mer, viser statistikken.

Tilfeldig dag

VG ble med dagtoget en tilfeldig mandag for å lodde stemningen.

Allerede ut fra Bodø stasjon begynner det. Toget gjør ingen mine til å rikke seg når klokken passerer avgangstid 12.27.

Etter to minutter kommer et lokaltogsett imot. Kanskje ventet vi på det? Nei, vi står stille i enda to minutter før vi sakte begynner å kjøre klokken 12.31. Toget er altså å regne som forsinket helt fra start, dog ikke dramatisk i første omgang.

– Likevel irriterte det meg faktisk litt, sier passasjer Vera Leiråmo (66) mens vi klatrer opp mot Saltfjellet.

– Vanligvis synes jeg ikke det gjør noe med forsinkelser opp til ti minutter. Men nå var det ingen ting ved været eller noe annet som kunne forklare det. Kanskje det bare var en lang kaffepause? undrer hun.

FASTE REISENDE: Vera Leiråmo (66) og Margit Brufors (66) er vant til at toget sjelden er helt i rute. Foto: ,

Leiråmo er på vei til Mo i Rana sammen med Margit Brufors (66). Brufors forteller at hun både bor og jobber rett ved toglinjen, og har rutetidene i hodet. Ubevisst legger hun merke til når togene passerer.

– Toget er nesten alltid litt forsinket, men vanligvis ikke så mye, sier hun.

Mange bekker små

De fire minuttene skal vise seg å bli turens bestenotering.

For i Mo i Rana er det stopp. Mildvær og regn gjør at bekkene går flomstore, og et arbeidstog må visitere linjen før vi slipper utpå. Vi må pent vente til arbeidstoget har kommet frem til neste stasjon før vi kan røre oss. Det tar en halvtimes tid.

I mellomtiden har et godstog tatt oss igjen, og trafikklederne finner ut at godstoget skal få snike seg foran oss. Da går godstoget nemlig i rute. Det er et mål at færrest mulig tog skal være forsinket, antakelig for å unngå reportasjer som denne, og siden vi nå allerede er forsinket, er det oss det går ut over.

59 minutter forsinket ruller vi ut fra Mo i Rana. Men godstoget kjører saktere enn oss, så ut fra Bjerka har forsinkelsen balet på seg til 1 time og 55 minutter!

For Turid (66) og Øystein (71) Rørmark blir det enda mer. De skal gå av i Mosjøen og ta buss til Brønnøysund. Men bussen venter ikke på toget.

– Vi må ta inn på hotell og ta bussen i morgen. Vi blir et døgn forsinket, forteller de.

Ingen av dem ser påtakelig stresset ut av den grunn.

– Nei, det får vi ikke gjort noe med. Sånn er det her oppe, sier Øystein.

Så er det full stopp. På Snåsa får vi vite at godstoget foran oss har kjørt inn i et ras. Vi kommer ikke lenger. Det er busser på vei.

FREMME: 3 timer og 18 minutter forsinket ankommer vi Trondheim i buss. Harald Gaard (55) skal videre til Oslo – også det i buss, for nattoget har gått for lenge siden. Foto: ,

Klokken 01.23 ruller vi omsider inn på Trondheim stasjon i buss, 3 timer og 18 minutter forsinket. Da har vi brukt 12 timer og 56 minutter på de 729 kilometerne, noe som gir en snittfart på ikke altfor fryktinngytende 56 kilometer i timen.

Og sånn går nu dagan.

Værutsatt


Informasjonsdirektør Svein Horrisland i Jernbaneverket minner om at Nordlandsbanen er en lang strekning med mye vær.

– På Nordlandsbanen ble det i 2014 registrert et høyt antall forsinkelsestimer på kode 1, «feil på bane». Disse forsinkelsestimene skyldes i størst grad saktekjøringer – nedsatt kjørehastighet – grunnet glatte skinner om vinteren og solslyng, eller fare for solsyng, om sommeren. Saktekjøringene innføres av sikkerhetsmessige årsaker. Nordlandsbanen er en værutsatt banestrekning, og det gjør at vi kan få denne typen forsinkelser, sier Horrisland.

De mest forsinkede togene

Da VG bestilte togbillett til dagtoget på Nordlandsbanen, hadde vi bare statistikk for de første åtte månedene av 2014. Da var denne avgangen den mest forsinkede, og derfor valgte vi den.

Senere har vi fått tall for resten av året også, og da er tre avganger på Bergensbanen enda verre. Trøsten får være at hvis vi hadde reist med Bergensbanen samme dag for å lage reportasje, så ville vi ha møtt et avsporet godstog og sperret linje der også.

Her er de fem togavgangene som var mest utsatt for forsinkelser i 2014:

1. Tog 61 Oslo–Bergen kl. 08.25 (327 dager med forsinkelse eller innstilling)

2. Tog 601 Oslo–Bergen kl. 12.03 (324 dager)

3. Tog 62 Bergen–Oslo kl. 07.57 (320 dager)

4. Tog 472 Bodø–Trondheim kl. 12.27 (316 dager)

5. Tog 384 (Östersund–) Storlien–Trondheim kl. 18.35 (315 dager)

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder