Taxiforbundet: - Man blir ikke lurt

Pristest på taxier i Stockholm: Fra 520 til 3200 for samme strekning

I Sverige kan taxisjåførene ta så høy pris de bare vil, enkelte opp til 1000 kroner kilometeren. Slik unngår du å bli loppet.

  • Camilla Tryggestad Visjø

Artikkelen er over fem år gammel

Verstingene i Sveriges hovedstad tar opp til 1000 kroner per kilometer - uten å bryte loven.

Journalister fra Aftonbladet utgir seg i denne videoen for å være amerikanske turister på vei til Arlanda flyplass.

På Klarabergsviadukten utenfor sentralstasjonen står frikjørerne på rad. Journalistene går mot bilen først i køen og ser på en liten lapp i vindusruten at vedkommende tar 2014 kroner per mil. De etablerte taxiselskapene tar rundt 300 kroner for samme strekning.

- Jeg har ingen faste priser til Arlanda, sier sjåføren i videoen.

I stedet tilbyr han en annen taxi, uten å spesifisere prisen nærmere. Etter noen kilometer er prisen oppe i det samme som andre selskaper tar for hele reisen. Turen til Arlanda tar en halvtime.

Les også: Over 120 kroners prisforskjell i Taxi-Oslo

Måtte ut med 3206 kroner

Når bilen stopper ved terminal fem står takstameteret på 3206 kroner. For samme beløp kan man finne reiser til å både Bangkok og Miami – tur retur.

Når bilen stanser presenterer de reisende seg som journalister fra Aftonbladet og stiller spørsmål ved hvordan sjåføren kan ta 1000 kroner per mil.

- Hva er galt med det? Det er ikke ulovlig, svarer sjåføren tilbake.

- Tror du ikke 3200 kroner er en alt for høy pris?

- Du får prate med selskapet, men nå må du betale for denne reisen.

Etter hvert avslører sjåføren at han tidligere har kjørt for et selskap som tok over 9000 kroner per mil.

- Blir ikke kundene dine sinte?

- Jo, selvfølgelig. Jeg hadde også blitt sint.

Tidligere måtte en reisende ut med en rekordsum på 40.000 kroner for en taxitur fra Stockholm til Arlanda. Politiet ble kontaktet, men de kunne ikke gjøre noe.

- Gir bransjen dårlig rykte

På vei tilbake til byen reiser journalistene med en sjåfør ved navn Esmaeil Mahmoudi som eier et taxiselskap tilknyttet Taxi Stockholm. De må nå betale er en fastpris på 520 kroner, og forteller at dette er seks ganger billigere enn tidligere.

- Det er ikke bra for Stockholm. Folk kommer hit og forteller hva de har opplevd. De selskapene gir hele bransjen et dårlig rykte, sier Mahmoudi.

I svært mange land, inkludert Norge, er det fastsatt makspriser for drosjenæringen. I Sverige ble derimot bransjen deregulert i 1990, noe som innebærer fri prissetting, og drosjeeiere kan ta akkurat det de måtte ønske.

ØDELEGGER: Leder Knut Thomassen i Norges taxiforbund mener måten taxinæringen drives på i Stockholm ødelegger for næringen som helhet. Foto: Norges taxiforbund,

Dette har medført til dels svært store prisforskjeller.

Drosjeselskapene er imidlertid forpliktet til å ha tydelig prisinformasjon både utenfor og inne i bilene.

Det skal blant annet oppgis en jamførpris, basert på den høyeste taksten drosjen benytter for en reise på ti kilometer eller som tar 15 minutter.

Enig i at prisene er for høye

Ifølge jurist Anders Berge i Svenska taxiförbundet, som representerer 70 prosent av drosjenæringen i landet, tar de store og seriøse selskapene 300-325 kroner i jamførpris. Han er enig i at prisene mange av taxisjåførene tar, er alt for høye.

- Selvfølgelig føler mange seg lurt om man i ettertid finner ut at man kunne ha reist for 525 kroner i stedet for 3000, men det er viktig å poengtere at man ikke blir lurt. Det er fri prissetting, og det er slik det fungerer. Men det er helt klart ikke bra.

Taxiforbundet har lenge jobbet med å forbedre strukturen i bransjen, blant annet for å få ned de store prisforskjellene.

- Vi har jobbet i mange år for at alle taxisjåfører skal tømme sine takstametere til en sentral der skatteverket har tilgang. Dette skal innføres neste år, og vi tror at bare dette tiltaket vil gjøre en stor forskjell. Neste sommeren er det også slik at om man tar en taxi med høyere jamførpris enn 500 kroner, så plikter sjaføren å gi et anslag på hva turen kommer til å koste i forkant.

Les også: Forbrukerrådet vil rydde opp i taximarkedet

Berge har følgende råd til de som skal ta taxi i Stockholm i sommer.

- Se på prisinformasjonen på siden av bilen, og sjekk hva den høyeste jamførprisen er. Den skal stå i en stor firkant, råder Berge.

- I Sverige er det også slik at man ikke må ta den første bilen i køen, men man kan velge den med lavest pris.

Deregulering med motsatt virkning

Leder Knut Thomassen i Norges Taxiforbund oppfordrer nordmenn som skal til Stockholm i sommer om å passe seg for de mange sleipe taxisjåførene.

- Tilstandene i Stockholm ødelegger for hele taxinæringen, og det er veldig synd. Helt siden bransjen ble deregulert har de jobbet med å få til et godt kontrollsystem, uten å lykkes, sier Thomassen til VG.

Ifølge Thomassen førte dereguleringen til det stikk motsatte av hva som var meningen.

- De ønsket frihet til å kunne etablere seg selv, og prisene skulle bli lavere. I stede endte det med en rekke useriøse selskaper og skyhøye priser, sier Thomassen.

- Kan ikke sammenliknes med Sverige

Han har følgende råd til deg som skal ta taxi i Stockholm i sommer:

- Vær bevisst på hvilke selskap du kjører med. Stockholm Taxi er kjent for å være det beste, og her kan du være sikker på at du ikke blir loppet.

I Norge har vi fastsatte maksimalpriser for drosjenæringen, men i de største byene er det også enkelte selskaper som opererer med friere priser, ifølge Thomassen.

- Man har plikt til å opplyse om hva man tar, men det er noe ulik praksis her også. Det kan imidlertid ikke sammenliknes med Sverige.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder