PRESENTERER ORDNINGEN: Forbrukerminister Solveig Horne, som også er barne-, likestillings- og inkluderingsminister, møtte VG på sitt kontor i går. I dag skal hun formelt åpne Forbrukerrådets nye kontorer i Tromsø, hvor den nye klageinstansen skal holde til. Foto:Linn Johansen,VG

Horne oppretter ny klageinstans

Har du noen gang vært misfornøyd med en vare eller tjeneste du har kjøpt? Nå blir det enklere for deg å klage.

Linn Johansen
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

I dag lanserer regjeringen en ny klageordning som skal gjøre det enklere for deg som forbruker å klage på varer og tjenester.

På enkelte områder har forbrukerne mye makt. For eksempel kan en enkel telefon til banken spare deg for tusener av rentekroner. I tillegg har flere bransjer egne oppnevnte klagenemnder, som for eksempel parkeringsklagenemnda.

Men hva gjør du når massasjetimen du bestilte viste seg å være dobbelt så dyr som ventet? Eller når hotellrommet du har kjøpt og betalt for ikke svarer til forventningene?

Lavterskeltilbud

Dersom du ikke kommer til enighet med bedriften som solgte deg tjenesten kan du nå be upartiske meklere i Forbrukerrådet om hjelp.

– I mange saker har domstolen vært eneste alternativ for forbrukere som ønsker å ta saken sin videre. Det er kostbart og tidkrevende, og fører ofte til at forbrukeren ikke går videre med saken. Nå etablerer vi et lavterskeltilbud som kommer til å styrke forbrukervernet, sier forbrukerminister Solveig Horne.

Hun drar frem eksempler:

– Hvis du har bestilt billetter til konsert, og så blir konserten avlyst. Eller hvis du har bestilt taxi til flyplassen og taxien er forsinket slik at du mister flyet. Eller hvis du er misfornøyd med hårfargen du fikk hos frisøren.

Les også:Sveisen smeltet på bryllupsdagen

I dag er Horne i Tromsø hvor hun deltar på åpningen av det nye meklingskontoret. Fra og med i morgen kan forbrukere i hele Norge klage på varer og tjenester som ikke levde opp til forventningene, eller som ble dyrere enn avtalt. Ordningen gjelder kjøp og avtaler som blir gjort fra og med i morgen, 1. juli.

– Vi har allerede god erfaring med å bruke Forbrukerrådet i slike saker. Hele 75 prosent av alle sakene de går inn i ender med at partene kommer til enighet. Kontoret i Tromsø kommer til å bestå av dyktige ansatte med spisskompetanse på sitt område, sier Horne.

Kommentar: Du og jeg har mer makt enn vi tror

EU-direktiv

Bakgrunnen for klageinstansen er et nytt EU-direktiv hvor det heter at alle må ha en lovfestet rett til et slikt lavterskeltilbud.

Regjeringen er nå i gang med å utarbeide et lovforslag som etter planen skal tre i kraft 1. januar neste år.

Når direktivet gjør seg gjeldende for Norge vil klageordningen også omfatte varer og tjenester som er kjøpt i hele EØS-området.

Det er ingen hemmelighet at vi nordmenn bruker mye penger. Vi elsker å pusse opp hjemme, og vi er på verdenstoppen når det gjelder å bruke penger i ferien.

Samtidig har aldri flere nordmenn blitt økonomisk svartelistet.

Mer forbrukermakt

Formålet med klageordningen er å gi forbrukerne mer makt både på det norske og det europeiske markedet.

– Tidligere har du på veldig mange områder måttet gå til rettsapparatet for å klage. Nå trenger du bare å kontakte Forbrukerrådet, så vil vi gå inn og mekle, forklarer direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes.

Totalt skal det ansettes 15 nye arbeidere som skal jobbe med denne typen mekling.

– Avtaler med treningssentre og TV-tjenester er områder som vi får mange henvendelser på i dag. Vi regner at det kommer mange saker på disse områdene, sier Flønes.

Hun legger til at meklerne vil være en upartisk instans som skal hjelpe forbrukeren og bedriften med å komme til enighet.

I februar skrev VG at unge nordmenn er forbrukertapere. Da uttrykte Solveig Horne at mange unge mangler kunnskap om det å være forbruker.

Har du noen gang vært misfornøyd med en vare eller tjeneste du har kjøpt, men ikke visst hvordan du skulle klage? Fortell i kommentarfeltet under!

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder