BLE LURT: Ekteparet Birgitte Grinvoll (39) og Rune Bjørnevoll (47) med barna Hanna (8) og Mathias (4) skulle feire Birgittes 40-årsslag i Mallorca. Men plutselig hadde de ikke noe sted å bo. Foto: PRIVAT

Flere lures av falske ferieboligannonsører: Familien Grinvoll trodde de hadde leid ferieleilighet - ble svindlet for 16.000 kroner

Daglig står nordmenn uten tak over hodet på Mallorca, fordi de har blitt lurt til å tro at det er et feriehus som venter på dem. Familien Grinvoll ble svindlet for 16.000 kroner.

Marie Moen Kingsrød
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

– Plutselig fikk vi ikke kontakt med utleieren. E-posten eksisterte ikke mer, og det samme med telefonnummeret vi hadde pratet med dem på. Etter hvert forsto jeg at vi hadde blitt svindlet. Jeg begynte å gråte, sier Birgitte Grinvoll (39) fra Stavanger til VG.

Familien Grinvoll Bjørnevoll, bestående av Birgitte, ektemannen og to barn, skulle til Mallorca for å feire 40-årsdagen til Birgitte i sommer. De hadde leid en idyllisk leilighet ved sjøen, og betalte 16.000 kroner på forskudd.

SKULLE HIT: Dette var leiligheten familien bestilte og betalte for, men som viste seg å være svindel. Foto: PRIVAT.

– Vi hadde, som mange andre, googlet oss frem til leiligheten. Prisen var grei, og bildene var fantastiske. Dessuten virket de seriøse, svarte på henvendelsene våre raskt – og hadde ledig den uken vi spurte om, forklarer Birgitte.

Kontrakten var underskrevet med reiseoperatøren «Micro Holidays» – og det var bare å glede seg til turen som hadde utreise 5. august.

Slik lyder en av mailene familien mottok fra Micro Holiday:

«Thank you for booking with us and for the payment. You are now booked!
I can promise you will have a wonderful stay at our advertised properties and I hope you will return. I will inform you when your payment has been received and I will contact you within the week before your arrival. Have a great evening!
Kindest regards! Juan Antonio Garcia / Booking Executive»

Var svindel

To dager før de skulle reise fikk ikke familien kontakt med utleierne. Nettsiden til Micro Holidays var sporløst forsvunnet, e-posten fungerte ikke og telefonnummeret eksisterte ikke. De forsto at de hadde blitt lurt, og det var hardt å svelge det.

– Det er rett og slett flaut. Men det virket overhodet ikke som svindel. Vi hadde pratet med utleierne flere ganger både på telefon og e-post. De hjalp oss til og med å finne et selskap for bilutleie. Kall meg gjerne dum, men vi betale med IBAN-nummer via. bank, og tenkte at det måtte være trygt, sier Birgitte til VG.

Familien Grinvolls situasjon er dessverre ikke unik: Mallorcautleie, som trolig er Norges eneste boligutleieoperatør i Mallorca, registrerer en enorm økning i antall henvendelser om slik svindel.

Husker du? Leier ut kjendisenes feriehus

UNDERSKREV KONTRAKT: Familien Grinvoll Bjørnevoll hadde mye dialog med de som utga seg for å være utleiere, og skrev også under en kontrakt. Senere viste navnet og alt de hadde skrevet under på å være falskt.

Får daglige henvendelser

– Hver eneste dag i sommer har vi blitt kontaktet av nordmenn som har blitt lurt på denne måten. De kommer i kontakt med det som virker som seriøse utleiere, og betaler på forhånd. Så får de ikke kontakt med utleieren mer. Vi har pratet med flere familier som har tapt mellom 70.000 til 100.000 kroner på dette. Det er utrolig trist, sier medeier i Mallorcautleie, Tommy Vik, til VG.

Han forklarer at svindelmetoden har eksplodert på Mallorca i sommer, og Vik hevder at det er minst ti ganger verre i år enn i fjor.

– Familier med barn blir stående på bar bakke her på Mallorca. Men alt her er fullbooket, så vi har heller ikke alltid anledning til å hjelpe dem. Det er helt sinnssykt, sier han.

Les også: Slik unngår du feriehus-svindel

Fryktet at turen måtte bli avlyst

Knappe to døgn før avreise var det nærmest umulig for familien Grinvoll å finne en annen utleiebolig som ikke var booket.

– Vi fryktet at det ikke ble noe tur, og vi har to barn på fire og åtte år som selvfølgelig ble veldig lei seg. Det var første gang de skulle til Mallorca. Men jeg ville ikke gi meg. Dette skulle vi gjøre, vi skulle jo tross alt feire 40 årslaget mitt. Det er ikke hver dag. sier Birgitte.

LYKKELIG SLUTT: Familien Grinvoll Bjørnevoll måtte ikke avlyse reisen likevel, og fant på en ny, og ekte, leiebolig på Mallorca. Foto. PRIVAT

Stavanger-familien var heldige, og fikk til slutt tak i en utleier som leide ut et rekkehus til dem.

– En snill danske som aldri hadde leid ut før, ville leie ut til oss. Alt ble bra til slutt, heldigvis – men ganske dyrt. Mitt råd til andre som skal bestille feriebolig er å være ekstremt kritisk og på vakt hele tiden. Dette kan skje med alle, og vi ønsker å gå ut med dette for å advare, sier hun.

Birgitte ble også forsøkt lurt for andre gang da hun forsøkte å finne en ny bolig for oppholdet på Mallorca, med det såkalte selskapet «Next Holiday» via en populær reiseapp. De nektet betaling med MasterCard, kun med bankoverføring, og litt senere var det ikke mulig å opprette kontakt med dem.

– Betal med MasterCard, råder Birgitte.

Det samme rådet gir Forbruker Europa:

– Dette er en veldig kjent metode å lure nordmenn på. Vi er litt naive, og har penger på bok. Det som er kritisk i denne situasjonen er hvordan du har betalt. Når man «leier» av en privatperson er det gjerne bankoverførsel man betaler med, og da er man mye dårligere stelt og har færre rettigheter enn når du betaler med kredittkort via betalingsløsninger som for eksempel PayPal, sier direktør i Forbruker Europa, Ragnar Wiik.

Forbruker Europa har registrert 33 henvendelser fra nordmenn som i 2015 og hittil i 2016 ikke får kontakt med utleier etter betaling og lignende.

Se de søte bildene: Johanna (27) tok med katten på Norges-ferie

Tar bilder av ekte, private boliger

Leiligheten Birgitte og familien leide eksisterer i virkeligheten, men leies ikke ut. Bildene som utleierne brukte viste seg å være bilder tatt fra en visning en stund tidligere.

Den spanske avisen El Mundo skrev om det økende svindelfenomenet 2. juni, hvor de redegjør for hvordan politiet sier at svindlerne opererer:

Svindlerne tar bilder av private luksusboliger på Mallorca, og får innpass via. for eksempel en visning. Deretter blir fotografiene publisert på nettsider og lagt ut som en leiebolig. Ifølge avisen forstår de fleste turistene at de har blitt svindlet først når de ankommer boligen – der det naturligvis bor noen andre.

For to år siden arresterte det spanske politiet tre rumenere og en cubaner for å ha opprettet falske utleiesider av spanske boliger. De fleste svindlerne som driver med dette holder ikke engang til i Spania.

4. august, skrev også den svenske avisen Expressen, om en fembarnsfamilie som ble lurt på samme måte – men som ikke oppdaget det før de var på stedet.

VGs guide til feriehus: Velg utradisjonelt

Råd fra Forbruker Europa: Slik leier du feriebolig trygt

* Navn, adresse, telefonnummer, e-post samt organisasjonsnummer til firmaet som leier ut, skal ligge lett tilgjengelig på nettsiden. Unngå nettsteder som utelukkende bruker kontaktskjema.

* Kommuniser. Ikke bestill direkte fra nettsiden før du har vært i annen kontakt med firmaet, enten over telefon eller ved at du får svar på e-post du sender.

* Kommer du greit videre når du klikker på de ulike temaene på nettsiden? Virker siden veldig statisk og enkel, kan det være tegn på svindelforsøk.

* Gjør et «who is-søk» på nettadressen, da kommer det opp hvem nettsiden er registrert på. Slik gjør du det: Skriv whois i søkefeltet i søkemotorer som Google.no. Du kan søke både i Norge og i utlandet.

* Gjør et generelt søk på Google på firmanavnet også. Da kan du komme inn på medieomtale eller reiseblogger med gode og dårlige erfaringer.

* Spør og grav. Still spørsmål om forholdene på utleiestedet, som avstand til strand, offentlig transport, om det er trafikkstøy etc. Seriøse utleiere vil takle dette, mens svindlere kan avsløre manglende kunnskap om stedet.

* Be om referanser. Spør utleieren om de kan gi deg navnet på andre nordmenn som har leid der, og som du kan kontakte.

* Spør venner, familie og kolleger som har leid feriebolig i utlandet, om de husker ferieboligfirmaer de kan anbefale.

* Les alle avtalevilkårene, ikke bare kryss av for at du har godtatt dem. Her kan du finne omtale av ekstra for vasking etc. og gebyrer som du må betale i tillegg. Ikke bestill hvis dette står på et språk du ikke kan. Ta utskrift.

* Unngå utleiere som krever at du betaler høye depositum, eller hele eller store deler av leiebeløpet på forhånd. Halvparten bør være det maksimale.

* Les nøye gjennom avtalen. Hvordan det er presentert, kan ofte gi signal om at noe er useriøst.

* Det er bedre å forholde seg til en person, enn kun å bestille gjennom en nettside. Det er mye tryggere å snakke direkte med en person. Dersom det er snakk om ren svindel, er det svært sjeldent at man får tak i noen.

* Husk at du har forbrukermakt! Hvis mange bruker denne makten, vil utleiere som krever for mye forhåndsbetaling, etter hvert bli utkonkurrert av dem som ikke gjør det.

* Betal med kredittkort: Det er svært viktig at du betaler depositum og forhåndsleie med kredittkort, og ikke betalingskort som trekker beløpet rett fra kontoen din.

* Unngå å bestille fra nettsteder som ikke tilbyr betaling med kredittkort. Dette kan være et tegn på svindel. Ikke betal ved bankoverføring.

* Betaler du med kredittkort, har du mye bedre klagerettigheter hvis du ikke får tilfredsstillende vare eller tjeneste for beløpet. Da kan du kreve beløpet refundert fra kortselskapet.

* Ta kontakt med konsul eller ambassaden i landet du er i.

Kilde: Forbruker Europa/E24

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder