LOKKER BARN: Når man kjøper en Coca-Cola Life, får man med en valgfri Coca-Cola med på kjøpet. Forbrukerrådet fikk Martin (8) til å sjekke - og han fikk også gratis Coca-Cola. Brusprodusenten presiserer at man også kan velge sukkerfri brus i denne kampanjen (som nå er avsluttet).

LOKKER BARN: Når man kjøper en Coca-Cola Life, får man med en valgfri Coca-Cola med på kjøpet. Forbrukerrådet fikk Martin (8) til å sjekke - og han fikk også gratis Coca-Cola. Brusprodusenten presiserer at man også kan velge sukkerfri brus i denne kampanjen (som nå er avsluttet). Foto:Trond Solberg/Forbrukerrådet,

Klager inn Coca-Cola - lokker barn til mer sukkerbrus

Overlege: - Coca-Cola Life er ikke et sunnere alternativ

Da Martin (8) skulle kjøpe en Coca-Cola Life, fikk han med en original Coca-Cola på kjøpet. Slik markedsføring lokker unge til å drikke mer brus, advarer Forbrukerrådet.

Marie Kingsrød
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Coca-Cola landserte nylig en brustype søtet med stevia og sukker, som har fått navnet Coca-Cola Life.

Nå reagerer Forbrukerrådet på måten Coca-Cola har markedsført den nye brusen. Forbrukermyndighetene har derfor klaget inn brusgiganten til Matbransjens Faglige Utvalg (MFU). Klagen er basert på følgende:

** Coca-Cola Life fremstår i markedsføring som et sunnere alternativ. Det er ikke riktig - den inneholder masse sukker.

** Kampanjen «Kjøp Coca-Cola Life - og få en valgfri Coca-Cola gratis» lokker barn og unge til å drikke mer brus. Denne kampanjen kan føre til at barn og ungdom konsumerer mer brus enn de ellers ville gjort.

REKLAMEN: Dette er en del av markedsføringen av Coca-Cola Life Forbrukerrådet reagerer på. Foto: ,

Martin (8) fikk brus på kjøpet

Forbrukerrådet skriver følgende i klagen:

«16.02.2015 sendte Forbrukerrådet en åtte-åring (Martin) inn på Narvesen. Barnet fikk tilbud om å få 0,5l Coca Cola gratis når han kjøpte en 0,5l Coca Cola Life.

Vi mener dette er brudd på retningslinjer for markedsføring av mat og drikke rettet mot barn. Markedsføring bør i følge retningslinjene ikke oppmuntre eller oppfordre til overforbruk. Denne typen 2-for-1 markedsføring oppmuntrer til overforbruk.»

Foreldrene til Martin vil ikke kommentere saken overfor VG, men de gir VG tillatelse til å bruke bildet av sønnen.

Forbrukerrådet mener denne Coca-Cola-reklamen får barn og unge til ådrikke mer sukkerholdig brus - som kan få helsemessige konsekvenser.

– Vi reagerer kraftig på denne markedsføringen. Dette er reklame som opplagt har en plan om å øke salget av Coca-Cola. Og det er markedsføring som treffer barn og unge. For dem har pris stor betydning. Dessuten blir også Coca-Cola Life markedsført som et sunnere alternativ. Det er helt misvisende, sier fagsjef for produktsikkerhet i Forbrukerrådet, Gunstein Instefjord, til VG.

Eksperter: Coca-Cola Life ikke sunt alternativ

Coca Cola Life markedsføres som «søt fra naturens kilder» og med «færre kalorier». Forbrukerrådet mener brusen fremstilles som sunn.

EKSPERT: Gunstein Instefjord, fagdirektør i Forbrukerrådet. Foto:Kjell Håkon K. Larsen,

– Coca-Cola Life er ikke et sunt alternativ. Selv om den inneholder 35 færre kalorier enn originalen, er innholdet av tilsatt sukker fortsatt betydelig. En halv liter bidrar med 34 gram sukker. For skolebarn tilsvarer denne sukkermengden mer enn maksimumsanbefalingen for daglig inntak av tilsatt sukker, sier Instefjord.

Dette skriver Forbrukerrådet i klagen til MFU:

«Ved å markedsføre produktet som søtet fra naturens kilder kan ungdom bli villedet til å tro at Coca Cola Life er et produkt det ikke er knyttet helsefare til. Dette mener vi er svært uheldig og misvisende, særlig sett i lys av den lave ADI'en (maksimalt anbefalt daglig inntak) for Stevia og den sukkermengden produktet faktisk inneholder.

Både Folkehelseinstituttet og EFSA er bekymret for at deler av befolkningen, inkludert barn og ungdom, kan få i seg for mye stevia i forhold til det som er satt som akseptabelt daglig inntak.»

Overlege: – Sleipt av Coca-Cola

Overlege ved senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst, Samira Lekhal, reagerer sterkt på markedsføringen av Coca-Cola Life.

KRITIKKVERDIG: Overlege Samira Lekhal synes Coca-Cola sin markedsføring er direkte misvisende. Foto:Rune Stoltz Bertinussen,VG

– Forskning viser at over 90 prosent av norske barn og unge spiser og drikker daglig mer sukker enn anbefalt mengde. Drikke med store mengder sukker, slik som Coca-Cola Life søtet med stevia, inneholder store mengder sukker og kun tomme kalorier. Sukker gjør oss fete. For barn og unge som allerede har utviklet overvekt eller fedme er det avgjørende å begrense inntaket av søte kaloririke drikker, sier Lekhal til VG.

Hun mener at markedsføringen av Coca-Cola Life er direkte rettet mot ungdom - og skal appellere til deres ønske om å velge sunnere.

– Reklamen for denne brusen har også florert på moteblogger der målgruppen er nettopp unge jenter. Vi har også hatt pasienter på poliklinikken som har sett reklamen for Coca-Cola Life, og tenker at dette er et sunt alternativ. Jeg opplever dette som direkte misvisende. Den er slettes ikke sunn - men full av sukker. Dette er sleipt av Coca-Cola, sier overlegen.

– Kan føre til omdømmetap

I løpet av en måned antas klagen å være vurdert av Matbransjens Faglige Utvalg (MFU). Klagen tas da opp i et møte, der utvalget diskuterer seg frem til et vedtak. VG har vært i kontakt med MFU, og de vil ikke kommentere saken på nåværende tidspunkt.

– Hvis det blir et vedtak mot Coca-Cola, hvilke konsekvenser får det for selskapet?

– Vi opererer ikke med bøter, men offentliggjør at de har gjort noe feil. Det blir derfor et omdømmetap for Coca-Cola, og det taper de penger på, sier sekretariatsleder i MFU, Wenche Jacobsen, til VG.

Dette svarer Coca-Cola på kritikken

Dette skriver kommunikasjonssjef i Coca-Cola Enterprises Norge, Cathrine Stang Lund, i en e-post til VG:

«Vi er opptatt av å følge retningslinjene for markedsføring av mat og drikke mot barn, og var selv med på å utvikle retningslinjene sammen med resten av bransjen. Coca-Cola life er et produkt for en voksen målgruppe, og derfor er alt av kampanjemateriell og markedsføring tilpasset for å nå voksne. Klagen er knyttet til en tidsbegrenset aktivitet med Coca-Cola life i Narvesen, som var ferdig før vi ble kjent med denne klagen.

To for en tilbud er en helt vanlig aktivitet i mange butikker, med mange ulike produkttyper. Alle som besøker et utsalgssted vil kunne se disse aktivitetene . Vår aktivitet var ikke rettet mot barn og vi mener at den er i tråd med retningslinjene. Vi har akkurat blitt gjort oppmerksom på at Forbrukerrådet har bedt MFU vurdere aktiviteten. Vi vil derfor gå grundig igjennom Forbrukerrådets innspill og den aktuelle aktiviteten før vi sender vårt svar til MFU.

Vi kan ikke se at det er noe i markedsføringen som oppfordrer til overforbruk. Tilbudet om to for en var tidsbegrenset, og er nå ferdig. Coca-Cola life er et alternativ for den som ønsker ekte Coca-Cola smak, men med færre kalorier. Det er med Coca-Cola som med all mat og drikke: Inntak av kalorier handler om balanse, det du inntar må du også forbrenne. Alle våre produkter kan trygt inngå som en del av et variert kosthold. Vi informerer tydelig om næringsinnholdet i produktene, og oppfordrer til aktiv livsstil og et balansert kosthold.

Vi sier at Coca-Cola life har 35 prosent færre kalorier, og at den er søt fra naturlige kilder. Hverken mer eller mindre. Dette stemmer: I Coca-Cola life har vi redusert kaloriene med 35 prosent, siden en tredjedel av sukkeret er erstattet med stevia-ekstrakt, som kommer fra stevia-planten. Det er enkelt å finne næringsinnholdet på etikettene, og det er godt merket at den inneholder sukker og stevia-ekstrakt.

Alle våre produkter tilfredsstiller myndighetenes krav og anbefalinger, og er helt trygge å drikke.»

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder