Raymond Johansen (Ap) ønsker momsfritak på El-sykler, i alle fall i Oslo og Akershus. - Oslo er i en trafikal unntakstilstand de neste årene, sier Johansen. Foto:Jan Petter Lynau,VG

Vil ha momsfritak for el-sykler i Oslo og Akershus

I

Byrådslederkandidat Raymond Johansen (Ap) ønsker seg momsfritak for el-sykler i Oslo og Akershus,  i en avgrenset periode for fire år.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

– Det vil være en trafikal unntakstilstand i Oslo de neste årene grunnet skandaløs dårlig planlegging, og det krever drastiske virkemidler, sier Johansen.

Johansen er fullt klar over at utspillet vil skape debatt, og at hans eget parti, Arbeiderpartiet, var mot momsfritak på elsykler da de satt i regjering.

– Jeg aner heller ikke hva Arbeiderpartiet sentralt vil mene om dette, jeg snakker på vegne av Oslo Arbeiderparti. Men jeg vil sende dette forslaget videre, sier Johansen.

– Hvis jeg bodde på Lillehammer og ønsket meg en elsykkel, og det var momsfritak i Oslo, vet jeg hvor jeg ville dratt for å handle?

– Jeg ser det poenget. Det er mulig det ikke går å ha momsfritak bare i en region. Men Oslo vil møte et trafikkproblem vi aldri har sett før. Og da må man tenke alternativt, sier Johansen.

Hvis ikke momsfritak er mulig ønsker han å se på muligheten for å gi ENØK tilskudd til el-sykler i Oslo og Akershus.

Les også: VGs Tom Staavi: Miljøtiltak – det er elsykkel det

Viktigere med bedre infrastruktur

Organisasjoner som Syklistenes landsforening og Fremtiden i våre hender støtter for så vidt momsfritak, men de tror ikke momsfritak på elsykler er løsningen.

– Generelt er vi for momsfritak for alle typer sykler. Momsfritak for elsykler er rettet mot enkeltpersoner, og isolert sett er det vel og bra. Men vi har tro på at bedre infrastruktur, som kommer alle syklister til gode, er viktigere, sier Hulda Tronstad i Syklistenes landsforbund som selv er aktiv el-sykkelbruker.

– Momsfritak er neppe det mest effektive virkemiddelet. Sykkelveier og bedre tilrettelegging for parkering av sykler og elsykler ved kollektivknutepunkter og arbeidsplasser er sannsynligvis vel så viktig, sa Tonje Orsten Kristiansen i Framtiden i våre hender til NRK nylig.

El-mopedsykkelen er avgiftsfri. Les og se VGs test av den.

Men byrådslederkandidat Johansen er overbevist om at billigere elsykler vil redusere trafikkproblemene i Oslo, fordi elsykkelen er et alternativ til bilen, og ikke nødvendigvis til sykkelen.

– Kinderegg

Det er Syklistenes landsforbund enige i.

– Elsykkelen er et fremkomstmiddel, sier Hulda Tronstad.

– Tror du at mange vil kjøpe en elsykkel hvis den blir satt ned fra 25 000 til 20 000 kroner?

– Jeg er helt sikker på at salget vil øke. Og elsykkelen er som et kinderegg. Den gir bedre miljø, bedrer folkehelsen og gir folk alternativ reisevei, sier Johansen.

Calle Aamodt hos Oslo Sportslager er helt sikker på at momsfritak vil gi økt salg.

Les også: Velg riktig Elsykkel. Krever VG + tilgang

– Men hvorfor skal man betale moms på den enda mer miljøvennlige tråsykkelen, og ikke på elsykkel?

– Vi vil nå en annen gruppe mennesker. Oslo er en bratt by. Ikke alle klarer å sykle opp bakker, og andre ønsker ikke å komme svett på jobben. Da er elsykkelen et alternativ, sier Johansen.

– Nasjonal splittelse

Da Arbeiderpartiet satt i regjering skrev Finansdepartementet følgende til VG om denne problemstillingen:
«Det gir liten sammenheng å frita sykler med elektrisk hjelpemotor når det er avgift på vanlige sykler».

Johansen er langt fra den første politikeren, eller organisasjon, som har foreslått momsfritak.

SVs Heikki Holmås har forfektet dette før, og Rasmus Hansen i Miljøpartiet de grønne foreslo det samme under revidert statsbudsjett i fjor.

– Vi er for momsfritak, men at det bare skal gjelde Oslo og Akershus … Det er vel det verste jeg har hørt! Hvis man lager en nasjonal splittelse har vi ikke en sjanse til å få det gjennomført, sier Heikki Holmås.

– Hvorfor var ikke SV en pådriver da dere satt i posisjon?

– Helt ærlig må jeg svare at dette da ikke var en del av vår politikk. Dette har modnet seg, sier Holmås.

VG var i går i kontakt med Finansdepartementet, som så langt ikke ønsket å kommentere Johansens forslag.

Ikke ny debatt

Debatten om elsykler og moms er langt fra ny.

Her er et knippe sitater:

VG 14. november 2011:

Stortinget har gitt momsfritak på elbiler og elektriskemopeder. Men hvis elmotoren er så svak at du må tråkke selv, er det moms, akkurat som på den enda mer miljøvennlige tråsykkelen.

– Å frita elbiler og elmotorsykler for moms er så dumt at det ikke hadde falt meg inn at noe slikt kunne være mulig. Hvorfor ikke gi momsfritak for gode spasersko som folk kan bruke til å gå fram og tilbake til jobb? For sykler? Ski? Sparkstøttinger? sier sykkelblogger og professor Olav Torvund.

10. mai 2014: Byrådsleder Stian Berger Røsland til Aftenposten:

– Elsykler er sikkert helt utmerket. Men vi kan ikke ha en politikk fra statens side at folk som kjøper vanlige sykler fremfor elsykler må betales moms. Det er ingen god logikk. Jeg synes det høres litt ynkelig ut.

20. juni 2014: Rasmus Hansen til Dagsavisen: – Fritak for moms på elsykler og økt Enova-støtte til solcellepaneler er to små og veldig effektive tiltak. Begge vil bli svært store og viktige om kort tid, men de trenger litt starthjelp, sa Rasmus Hansson til Dagsavisen, stortingsrepresentant for Miljøpartiet de Grønne, som foreslo dette foran revidert statsbudsjett i 2014.

10. april 2015: Forsker Aslak Fyhri til NRK:

– Ved å frita elsyklene for moms ville man fått ganske mange menneske som i dag er helt passive ut på sykkelen og dermed nådd målet om dobbelt så mye sykling ganske raskt, sa Aslak Fyhri ved Transportøkonomisk institutt (TØI).

29. april 2015: Elsykkel importør Hans Håvard Kvisle til Din Side:

– I Norge går debatten høyt om vi skal gjøre med elsykkel som vi har gjort med elbiler: Å fjerne avgiftene. Det sier vi nei takk til. Vi skal selge sykler kvalitet. Sportsbransjen må ikke ødelegge markedet med billigtilbud og dårlig kvalitet.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder