IKKE ETTER BOKEN: Mange av de kontrollerte hadde ikke oppdatert nettbutikken med den nye angrerettloven som ble innført sommeren 2014. Foto: Illustrasjonsfoto: Robert Schlesinger , NTB SCANPIX

Tre av fire nettbutikker brøt norsk lov

Se om ditt favorittbutikk på nettet er på listen

Det skorter på viktig forbrukerinformasjon hos flesteparten av nettbutikkene som retter seg mot det norske markedet.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Det har Forbrukerombudet konkludert med etter en gjennomgang av 130 nettbutikker.

De retter seg alle inn mot det norske markedet. På nettbutikk-listen er det kjente interiørbutikker, store matkjeder, leketøysforhandlere, bokhandlere, elektronikksteder og kles- og interiørgiganter.

99 av de kontrollerte nettbutikkene brøt norske lover om angrerett og e-handel på det tidspunktet tilsynet ble gjort, 19. og 20. oktober i høst. Det betyr at det ikke er noen vesentlig endring siden Forbrukerrådet undersøkte 150 nettbutikker rett før jul i fjor.

Dette i en tid hvor det anslås at 20 prosent flere vil handle julegaver på nett i år - anslagsvis 1,7 millioner nordmenn.

– Skuffet

– Jeg er skuffet over at det ikke var bedre, sier forbrukerombud Gry Nergård til VG.

Hos de 99 nettbutikkene som brøt loven, trekkes det særlig frem mangler rundt informasjon om hvem som skal betale returkostnader dersom du ikke vil beholde eller bytte varen.

VG sjekket 4,5 millioner nettpriser: Disse nettbutikkene økte prisene før jul

Nergård tror mange blir forledet til å tro at nettbutikken betaler returkostnadene, mens det egentlig er forbrukeren som tar den regningen - med mindre annet er spesifisert.

Så ser du ikke «fornøydgaranti» som stempel på butikkens nettsider, er det etter alt å dømme du som må betale hvis noe skal returneres.

Et annet problem er opplysning om hvordan komme i kontakt med kundeservice.

– Det mest alvorlige er at mange har hatt rett til å angre seg, men ikke fått god nok anledning til å benytte seg av denne retten. Mange har sikkert ikke kommet i kontakt med kundeservice eller så har de fått ekstrakostnader. Det er sentrale og viktige forbrukerrettigheter, sier Nergård.

Feil også hos de store

Blant nettbutikkene som hadde et eller flere lovbrudd knyttet til sin virksomhet, er store aktører som IKEA.no, Expert.no, Elkjop.no, Ellos.no og XXL.no.

FØRTE TILSYN: Forbrukerombud Gry Nergård legger til grunn at nettbutikkene nå innretter seg etter norsk lov. Her er hun avbildet 2011. Foto: Berit Roald , NTB scanpix

Nederst i saken kan du se hele listen over nettbutikkene som brøt loven!

Forbrukerombudet peker på to mangler ved IKEAs nettbutikk.

** De oppgir ikke selskapets e-postadresse

** De gir ikke prisopplysninger tydelig og i fremhevet form umiddelbart før forbrukeren foretar bestillingen (må scrolle mellom pris og bestillingsknapp).

Varehuset lover å sette opp en e-post, men opplyser at forbrukerne i mellomtiden kan ta kontakt med dem på flere andre måter. De er også i gang med å se på en bedre løsning for å formidle totalsummen til kunden.

– At kunden ikke skal måtte scrolle for å se summen, er en større teknisk operasjon som vi nå ser nærmere på hvordan vi kan utbedre, skriver kommunikasjonssjef Jan Christian Thommesen i en e-post.

Under tilsynet hos Expert ble det funnet følgende mangler:

** Det gis indirekte opplysninger om at forbrukeren har angrerett i kjøpsvilkårene, dette sammenblandes med forbrukerens rett til å returnere varen på andre grunnlag.

** Det opplyses ikke om når angrefristen starter å løpe.

** De oppgir ikke selskapets e-postadresse.

** Det vises til den gamle angrerettloven av år 2000.

Expert selv opplyser at det hele beror seg på en glipp og at de er medlem av godkjenningsordningen for nettbutikker Trygg E-handel.

– I forbindelse med lansering av en ny og raskere nettbutikk i midten av oktober har det dessverre skjedd at en utdatert versjon av angrefristen er lagt ut, og en e-postadresse ble borte på veien fra gammel til ny løsning. Da vi ble gjort oppmerksomme på dette rettet vi det umiddelbart, og expert.no tilfredsstiller i dag alle lovpålagte krav, skriver varehussjef Sven Erik Vaagenes i en e-post til VG.

Brukte gammel lov

Hos Ellos fant Forbrukerombudet at det ble vist til den gamle angrerettloven, ikke den gjeldende - som ble innført sommeren 2014.

– Vi hadde feil i en setning i delen hvor vi skriver om angrerett. Det rettet vi opp samme dag som vi fikk pålegget fra Forbrukerombudet, sier Unni Halvorsen, markedskoordinator i Ellos Norway AS, til VG.

Skal bli enklere å klage: Horne oppretter ny klageinstans

Kommunikasjonsdirektør i Elkjøp, Åshild Indresøvde. Foto: Åshild Indresøvde ,

Det samme gjelder Elkjøps og XXLs nettbutikk.

– Vi har gode rutiner for utsendelse av angrerettskjema og håper dermed at dette ikke har rammet våre kunder. Vi er opptatt av å agere i henhold til gjeldende lover og regler og oppdaterer punktet umiddelbart, skriver kommunikasjonsdirektør i Elkjøp, Åshild Indresøvde, i en e-post.

Også hos XXL har de rettet opp i henvisningen til den gamle loven. Ellers lover de at alt skal være i henhold til norske lover.

– I forhold til Forbrukerombudet sin grundige kontroll hadde vi på et sted henvist til den gamle loven, alle øvrige kontrollpunkter oppfylles. Henvisningen er oppdatert, skriver kjededirektør Anders Fjeld i en e-post.

November-frist

Forbrukerombudet har gitt nettbutikkene frist til 15. november til å innrette seg etter norske lover. Hvis de ikke har forbedret seg ved nytt tilsyn, kan de ta saken for Markedsrådet, som igjen kan innføre pålegg om endring og bøter.

Fikk 28 klager: Selger vann som skal kunne «uskadeliggjøre alle virus»

Her er andre problemer Forbrukerombudet peker på etter gjennomgangen av de 130 nettbutikkene:

** Én av fem butikker opplyste ikke at returporto skal dekkes av kunden.

** Ikke alle opplyste totalsummen. Plutselig koster det mer å betale med et spesielt kort, eller så legges frakt og leveringsmåte til.

** 60 av nettbutikkene opplyste ikke angrefristens lengde og oppstart.

** 49 av de kontrollerte butikkene hadde ikke god nok informasjon om hvordan komme i kontakt med kundeservice.

Disse nettbutikkene oppfylte ikke ett eller flere lovkrav på tilsynstidspunktet, ifølge Forbrukerombudet:

Bolina AS ( www.bolina.no )

Chanti Norge (www.chanti.no)

Zweettrades AS ( www.smykkeronline.no )

COOP Norge Handel AS ( www.coop.no )

Babybanden AS ( www.babybanden.no )

Babyshop Norge AS ( www.babyshop.no )

Barnas Hus Norge AS (www.barnashus.no)

Barnevognhuset Rudo Strømmen AS ( www.rudo.no)

Tøffeliten AS (www.toffeliten.no)

Kid Interiør AS ( www.kid.no )

Bygghjemme Norge AS (www.bygghjemme.no)

Adlibris.com AS ( www.adlibris.com/no )

Ark Bokhandel AS (www.ark.no)

H Aschehoug & Co W Nygaard AS ( www.aschehoug.no )

Gyldendal Norsk Forlag AS (www.gyldendal.no)

Per Magnussen AS ( www.ord.no )

Lindex AS ( www.lindex.no )

iPet AS ( www.ipet.no )

Tropehagen Retail AS ( www.tropehagen.no )

Elektroimportøren AS (www.elektroimportøren.no)

Eplehuset Norge AS (www.eplehuset.no)

Euronics Norge AS ( www.euronics.no )

Hi-Fi Klubben AS (www.hifiklubben.no)

Kristian Rafteseth (www.iphonedeksler.no)

Expert AS ( www.expert.no )

Lefdal Elektromarked AS ( www.lefdal.com )

Multicom Norge AS ( www.multicom.no )

Scandinavian Photo AS ( www.scandinavianphoto.no )

Tretti AB (www.tretti.no)

Enklere Liv AS (www.enklereliv.no)

SparMax AS ( www.sparmax.no )

Footway AS ( www.brandos.no )

Ellos Norway AS ( www.ellos.no )

K-mail Order Norge AS ( www.klingel.no )

Stayhard AS ( www.stayhard.no )

Stylepit AS ( www.stylepit.no )

Åshild Manufaktur AS ( www.ashild.no )

La Redoute Norway AS ( www.laredoute.no )

Epleskrinet Vibeke Hagerup Lærum (www.epleskrinet.no)

Ansok SMS Solutions ( www.ansiktspleie.com )

Cover Brands AS ( www.coverbrands.no )

Hovland Vidunderbarn (www.etgronnerehjem.no)

Nikita Hair Norway AS ( www.nikita.no )

Nordic Web Trading ( www.nordicfeel.no )

SunVita AS ( www.sunvita.no )

Wellvita AS ( www.wellvita.no )

Barne- og familiebutikken AS (www.familiebutikken.no)

Hobby24 AS ( www.hobby24.no )

Føyn og Tran AS (www.hostbarn.no)

Prosport AS ( www.kidsa.no )

Lekmer AB (www.lekmer.no)

Leikeland AS ( www.leikeland.no )

Lensit.no AS ( www.lensit.no )

Lenson AB (www.lenson.no)

Lensway BV ( www.lensway.no )

Handysize AS ( www.handysize.no )

Bjørnstad Invest AS ( www.reiseeffekter.no )

Impox APS ( www.travelshopone.no )

Multico Torkel Ruud ( www.travelsize.no )

Life AS ( www.life.no )

Baresko.no AS ( www.baresko.no )

Gilbert Agenturer ( www.eshoes.no )

Footway AS ( www.footway.no )

Kammegaten Sko AS (www.kammegatensko.no)

Sapatos AS ( www.sapatos.no )

Miinto.no AS ( www.miinto.no )

Platekompaniet AS ( www.platekompaniet.no )

Jolleutstyr.no AS ( www.jolleutstyr.no )

Skitt Fiske AS (www.skittfiske.no)

Anton Sport Sjølyst AS (www.antonsport.no)

Impox APS ( www.diveshopone.no )

Gresvig Detaljhandel AS (www.gsport.no)

Stormberg AS ( www.stormberg.com/no )

Torshov Sport Klubbservice AS (www.torshovsport.no)

XXL ASA ( www.xxl.no )

Clas Ohlson AS ( www.clasohlson.com/no )

G. Coward AS ( www.verktøy.no )

AS Christiania Glasmagasin ( www.cg.no )

Ikea AS ( www.ikea.no )

Inkclub AB ( www.inkclub.com/no/no )

Kolonial.no AS ( www.kolonialen.no )

Vita AS ( www.vita.no )

Top-toy Norge AS ( www.toysrus.no )

Redress AS ( www.russedress.no )

Russeservice AS ( www.russeservice.no )

Idealideal AS ( www.idealideal.no )

Apotek 1 Norge AS (www.apotek1.no)

Jysk AS ( www.jysk.no )

Elkjøp Norge AS (www.elkjop.no)

NetonNet Norsk avdeling av utenlandsk foretak (www.netonnet.no)

Whiteaway.no AS ( www.whiteaway.no )

Atelier Gyldne Snittet AS (www.ateliergs.no)

NLY Norge AS ( www.nelly.com/no )

Top-toy Norge AS ( www.br.no )

Nettbutikken Sport og Fritid AS (www.sportogfiske.no)

Nomaden AS ( www.nomaden.no )

Norsk Bildelsenter AS (www.bildeler.no)

De Norske Bokklubbene AS (www.bokkilden.no)

X-life AS ( www.x-life.no )

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder