Hvorfor er kvinner umettelige på nye sko? En ny studie viser at noe av forklaringen kan være hormonell. Når kvinner er på sitt mest fruktbare, velger de flere ulike produkter enn ellers. Foto:,Microstock

Kvinner vil ha flere nye ting når de er mest fruktbare

Hvorfor kjøper kvinner stadig nye sko, når de har så mange par fra før? Amerikanske forskere kan ha funnet et av svarene.

Camilla Svennæs Bergland
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Kvinner får både mer oppmerksomhet og har mer lyst på sex når de er på sitt mest fruktbare.

Forskere ved University of Texas at San Antonio (UTSA) ville finne ut om hormoner kan påvirke lysten på nye produkter også. De fant ut at kvinner med eggløsning søker mer variasjon i forbruket. Da har kvinner mer østrogen i blodet enn ellers.

Studien, som kombinerer markedsføring og biologi, er nylig publisert i Journal of Consumers Research.

Spennende eller trygt?

Kristina Durante, markedsføringsforsker ved UTSA, ville prøve å finne ut hvorfor noen velger traust og velkjent fremfor variasjon. Hun illustrerer utgangspunktet for studien slik:

– Tenk deg to venninner som skal ut og spise. De har valget mellom en asiatisk restaurant der menyen skifter kontinuerlig, og en biffrestaurant med samme trauste kjøttet hver dag.

Les også: Bør stumpe røyken etter eggløsning

Forskerne ville undersøke om slike avgjørelser påvirkes av hormoner som regulerer kvinners fruktbarhet.

Flere hundre kvinner i alderen 18 til 40 år ble bedt om å være med på studien. De som ikke opplyste om menstruasjonssyklusen eller som brukte hormonelle prevensjonsmidler som p-piller ble luket ut. Snittalderen var 22 år.

Neglelakk og leppestift i 20 farger

Hver dag i én måned fikk kvinnene velge mellom leppestifter, neglelakk og sko i 20 forskjellige farger. I tillegg kunne de velge blant yoghurt med 20 ulike smaker og like mange sjokoladesorter.

De kunne velge så mange sorter de ville.

– Kvinner velger et større antall unike produkter når de er på sitt mest fruktbare. Denne effekten er spesielt sterk for kvinner i parforhold, forklarer Durante.

Les også: Vi bruker mer penger når vi minnes barndommen

Også kvaliteten på forholdet spiller inn. Jo mindre knyttet de er til partneren sin, desto mer variasjon i produkter foretrekker de.

I bedre humør

– Man kan tenke seg at varierte produkter har et sosialt mål, som å få innpass i flere sosiale arenaer som gir bedre tilgang til nye partnere med gode gener, sier Durante.

Professor i biomedisin, Trine Berit Haugen, ved Fakultet for helsefag ved Høgskolen i Oslo og Akershus mener hormonnivået kan spille en viktig rolle.

– Under eggløsning har kvinner mer av hormonene østrogen og LH i blodet. Dette kan være et tidspunkt hvor kvinner har mer energi, og lettere for å «kaste seg ut i ting». Vi vet fra forskning av kvinner har mer lyst på sex under eggløsning, men vi kan også tenke at kvinner er mer tilbøyelig til å prøve nye ting, eller kjøpe mer ting, fordi nivået av hormoner er slik det er, og at man er i bedre humør, sier hun.

Velger flere sjokoladetyper

Les også: Menn får også graviditet-symptomer

Både single og kvinner i forhold velger flere typer sjokolade når de er mest fruktbare. Men kvinner som ikke er så nært knyttet til partneren, velger mange flere sjokoladetyper enn de som er i et nært forhold.

Eller det kan tenkes at kvinner i gode parforhold kompenserer med variasjon i produkter, siden de har funnet en partner de er fornøyd med.

Lysten på sjokolade varierer også blant kvinner i forhold. Kvinner med tette bånd til sin partner, har mindre trang til å prøve ut mange sjokoladetyper som kvinner i nære forhold.

Les også: Kjøper mer luksus av overlegne butikkansatte

Forskerne mener at studiene gir et gløtt inn til de psykologiske mekanismene som ligger til grunn for forbrukernes valg. De mener også dette åpner for mye ny, spennende markedsføringsforskning.

– For eksempel tyder studien på at merkelojaliteten kan svekkes rundt eggløsning, fordi kvinnene da er mer tilbøyelig til å skifte til noe nytt, sier Durante.

Referanse:

Durante og Arsena: Playing the Field: The Effect of Fertility on Women’s Desire for Variety, Journal of Consumers Research, april 2015, doi: 10.1086/679652.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder