Stor VG-test av 12 sjampoer: Billigsjampoen best i test

Disse billigsjampoene er bedre enn frisørsjampoen

Førsteamanuensis: Betaler nok for merkevarenavnet

Billigst er best, viser en stor gjennomgang VG har gjort av dyre frisørsjampoer og rimelige alternativer.

  • Linn Johansen
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Ingen av de eksklusive frisørsjampoene vinner nemlig duellen mot rimelige alternativer i VGs store test av 12 sjampoer.

Vi handlet inn seks eksklusive sjampoer på ulike frisørsalonger i Oslo. Alle ble anbefalt for glansfullt hår av frisørene. De seks sjampoene ble satt opp i dueller med seks billigsjampoer – som også reklamerer med glans eller «shine».

Resultatet er slående:

Selv om sjampoen Sebastian Trilliance er 70 ganger så dyr som Rema 1000s billigjampo fra SoftStyle – men ble den likevel slått ned i støvlene.

– Denne testen viser at det enkle kan også være like bra, sier hårstylist Helge Borgen, som deltok i testingen.

VG+: Les mer om gjennomføringen av testen og resultatet her! (NB: Krever innlogging)

VG vasket håret til seks testpersoner, alle jenter med typisk skandinavisk hår. Alle jentene fikk vasket den ene siden med en dyr sjampo og den andre siden med en billig variant.

Deretter sjekket hudlege Bjørn Bondevik jentenes hodebunn for å se om han så noen forskjell, hårstylist Helge Borgen vurderte hvilken side han synes ble finest og testpersonen vurderte hva de synes ble best. I tillegg gjennomførte VG en vasketest ved Kjemisk institutt ved Universitetet i Oslo.

Til sammen ble det altså fire testkriterier som telte like mye.

VG har tidligere skrevet om «TV2 hjelper deg» sin test av billige og dyre sjampoer. Selve testen ble da gjennomført på en helt annen måte – men resultatet ble det samme: Billigsjampoen First Price kom best ut for normalt hår.

I fire av de seks duellene var det den billige varianten som gikk av med seieren. I de to siste ble det uavgjort.

Betaler for innpakningen

Førsteamanuensis Tore Skodvin ved Kjemisk institutt ved Universitetet i Bergen er ikke overrasket. Han tror innholdet i billige og dyre sjampoer i stor grad er likt.

– Jeg tror nok at produsentene av frisørsjampoene tar seg godt betalt for innpakningen av produktet, og man betaler nok en del for merkevarenavnet, sier han.

Skodvin understreker at han uttaler seg på generelt grunnlag.

Mange av stoffene som sjampoene inneholder har forskjellige navn – noe som gjør at like stoffer fremstår som ulike og gjør innholdsfortegnelsen enda mer gresk.

– Ett og samme stoff kan ha opptil flere ulike navn. Det gjør jo ikke forvirringen mindre, akkurat, sier han.

Mange ingredienser

Fagdirektør Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet påpeker at dette kan skape stor forvirring blant folk.

– Selv om det er innholdsdeklarasjon på sjampo og kosmetikk må man nærmest være professor i kjemi for å klare å orientere seg, sier fagdirektør Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet.

Sier stoffet «Sodium Laureth Sulfate» deg noe, for eksempel? Hva med «Benzyl Benzonate» eller «Carbomer»?

Dette er stoffer som finnes i de fleste sjampoene i VGs test.

Ifølge nettsiden Cosmeticsinfo.org, som VG fikk anbefalt ved Universitetet i Oslo, er de to førstnevnte en surfaktant og en emulgator som brukes for å gjøre håret rent. Sistnevnte gir sjampoen lukt.

– Noen produkter inneholder flere titalls kjemikalier og har navn på ingredienslisten som de fleste av oss ikke aner hva er, sier fagdirektør Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet.

Skoldvin er ikke overrasket over resultatet i VGs sjampotest.

– Det er som forventet at billig er like bra, om ikke bedre, sier han.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder