KAN BLI DYRT: Forbrukerombudet har fått henvendelser fra kunder som mener seg lokket inn i et abonnement på barberhøvler mot sin vilje. Foto: Forbrukerombudet ,

Forbrukerombudet: Unngå abonnementsfeller!

Flere hundre personer har kontaktet Forbrukerombudet etter at de mener seg lurt inn i dyre abonnement de ikke har bestilt.  – Bare toppen av isfjellet, mener ombudet.

Sverre Holm-Nilsen
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Klager på såkalt negativt salg og abonnementsfeller utgjør en betydelig del av alle klagene Forbrukerombudet mottar.

Hittil i år har de mottatt nesten 330 henvendelser fra forbrukere som føler seg lurt – men trolig er mørketallene store.

– De færreste klager nok til oss, sier Forbrukerombudet til VG.

Barberblad

Ett av selskapene ombudet sier de mottar mange klager på, er Zentio AS. Selskapet annonserer på internett og i aviser. Feil i markedsføringen har tidligere blitt påpekt av ombudet.

Les også: Klagestorm mot norsk firma

FORBRUKEROMBUD: Gry Nergård Foto: Berit Roald , NTB scanpix

– Reklamene fremstår som et klassisk eksempel på det vi kaller en «abonnementsfelle», hvor man tror man takker ja til en prøvepakke, men i realiteten kjøper et abonnement. Denne formen for markedsføring er ulovlig, sier forbrukerombud Gry Nergård.

De som kontakter Forbrukerombudet sier at de takket ja til en gratis prøvepakke på barberhøvlene selskapet annonserer for, men endte opp med et abonnement og fakturaer i postkassen – noe kundene mener de aldri har bestilt.

Les også: Sofakunde knuste Møbelringen i tingretten

Ombudet har også mottatt klager fra eksisterende kunder av Zentio AS, som uten at de har takket ja til det, har blitt overført til et dyrere abonnement med et annet innhold enn det de opprinnelig abonnerte på.

– Det er ulovlig å sende varer med krav om betaling uten at det er inngått en avtale om dette. Man kan heller ikke flytte en kunde fra ett abonnement til et annet, uten at man inngår en ny avtale, sier Nergård til VG.

Les også: Finanstilsynet mistenker inkassoselskap for systematisk porno-bedrageri

Avviser påstandene

Daglig leder i Zentio, Kjell Ove Kvalheim, stiller seg undrende til påstanden om at selskapet hans har mottatt mange klager fra forbrukere.

– Dette er nytt for meg, sier han til VG.

Da Forbrukerombudet gjennomførte tilsyn med selskap som drev med denne typen virksomhet i fjor og i våres, ble ikke Zentio nevnt, påpeker han. De har heller ikke mottatt mange klager inn til sin kundeservice, sier Kvalheim.

– Annonsene vi har i avisene har allerede blitt endret, sier Kvalheim.

Les også: Forbrukerombudet mener Vipps-reklame er ulovlig

Han sier de har mottatt et skriv fra ombudet, og at de nå er i dialog for å utbedre eventuelle mangler på hjemmesidene sine.

– Vi er i dialog med Forbrukerombudet og skal være imøtekommende. Vi mener vi bruker gode nok opplysninger, men de vil at vi skal være enda tydeligere på betingelsene våre, sier han til VG.

– Soleklare lovbrudd

Da Forbrukerombudet gjennomførte en tilsynsaksjon mot selgere av kosttilskudd og helseprodukter vinteren 2015, avdekket de at svært mange selskap villedet og lurte kundene sine.

En gjennomgang av 52 selskaper som tilbyr kosttilskudd viser at 49 opererer med falske gratisprøver og abonnementsfeller.

Av selskapene som brøt markedsføring- og angrerettloven, var 18 norske.

– Vi visste at det fantes mange ulovlige annonser, men ikke at det sto så ille til. Her er det snakk om soleklare lovbrudd, uttalte forbrukerombud Gry Nergård.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder