FOR MODERNE: Slike akseltellere monterte Siemens i Oslo. Etter flere års arbeid, fungerte de ikke med signalanlegget på Oslo S, og nå fjernes akseltellere fra sporet igjen. Foto:Håkon Mosvold Larsen,NTB scanpix

Skulle fjerne signalfeil – kjøpte for moderne teknologi

Pendler: – Hvordan er det mulig?

Jernbanedirektøren: – Vi var veldig optimistiske

Siemens: – Problemene ble undervurdert

Moderne akseltellere skulle ta knekken på signalfeilene i Oslo, men teknologien fungerte ikke. Nå må de reisende vente ytterligere elleve år før akseltellere blir en realitet.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Nesten to milliarder kroner fikk Jernbaneverket i 2009 og 2010 øremerket «Prosjekt Oslo» på oppdrag fra Samferdselsdepartementet.

Milliardbevilgningen ble gitt for at Jernbaneverket skulle få bukt med signalfeilene i Oslo-området.

Det viktigste tiltakene i kampen mot signalfeil, var å skifte ut tradisjonelle sporfelt med moderne akseltellere.

Det betyr at i stedet for at en togpassering registreres ved en kortslutning mellom sporene, skulle magnetiske felt telle togets akslinger og gi beskjed til en datasentral når strekningen er klarert for nytt tog.

Ifølge Jernbaneverket ville dette føre til at 45 prosent av signalfeilene forsvant. Akseltellere var det enkelttiltaket som ville påvirke driftsikkerheten mest.

Jernbaneverket er den statlige etaten som har ansvaret for at jernbanelinjene er klare når NSB og andre togselskaper skal kjøre på dem.

VG SPESIAL: Her kan du se en stor grafikk som viser alle forsinkelsene i 2014, dag for dag!

Siemens vant anbudet

Problemer med elektrisiteten i sporfelt er årsaken til mange av de flere tusen signalfeilene på jernbanen i Oslo-området hvert år.

Blant annet fører elektrisitet på avveier til såkalte «spøkelsestog». Trafikklederne ser toget på sine skjermer, men det finnes ikke på skinnene. Konsekvensen blir at trafikken stanses eller må kjøre i 40 kilometer i timen, inntil det er klarert at sporet faktisk er ledig.

Jernbaneverket lyste i 2009 ut anbudet på akseltellere på mellom Oslo S og Lysaker. Siemens vant anbudsrunden.

Siemens satte i gang arbeidet med å montere akseltellere gjennom Oslo sentrum, men etter at disse var på plass, oppdaget de at nyvinningen ikke kommuniserte med signalanlegget på Oslo S.

Jernbaneverket forsøkte da å bygge om sikringsanlegget til å passe med akseltellerne, men etter gjentatte mislykkede forsøk ga Jernbaneverket opp.

I 2014 ble kontrakten med Siemens, verdt 40 millioner kroner, terminert. Snart vil de siste akseltellerne som ble satt opp fjernes fra sporet.

MENINGER: Maktesløs og nummen

Akseltellerne fra Simens var av typen WSD. Disse ble senere installert på Tinnosbanen (mellom Hjuksebø og Notodden), men fungerte altså ikke i Oslo.

Andre steder i lander har Jernbaneverket valgt andre typer akseltellerne. Mellom Stavanger og Sandnes, samt mellom Sandvika og Asker er det typen Thales som er brukt.

LES OGSÅ: Jernbanen gjennom ti år: Mer penger, flere feil

– Ble undervurdert

Siemens sier til VG at problemet i Oslo-korridoren var få to ulike generasjoner med teknologi til å snakke sammen.

– Akseltellersystemet er nytt og moderne, mens sikringsanlegget på Oslo S er gammelt releanlegg fra slutten av 1970-tallet. Det er litt som å installere et nytt operativsystem på en gammel datamaskin. I ettertid kan man nok si at det ble undervurdert av begge parter hvor problematisk det var å koble sammen disse systemene, sier Frank Olaf Holter, avdelingsleder for signalteknikk.

– Men dere visste at Oslo S har et reléanlegg fra slutten av 1970-tallet da dere leverte anbud?

– Ja, men konsekvensen av de endringene som måtte gjøres, var større enn både vi og Jernbaneverket trodde, sier han.

LES OGSÅ: Kun en dag i 2014 gikk alt som det skulle på Oslo S

Må vente til 2026

Jernbaneverket har nå besluttet ikke å montere andre akseltellere i Oslo-korridoren, før det bygges et helt nytt signalanlegg av typen ERMTS.

Dette er en ny europeisk standard som gradvis vil bygges ut over hele landet, men Oslo står langt ned på prioriteringslisten. Det er forventet at ERMTS kommer på plass i Oslo først om elleve år.

– I henhold til plan skal hele Norge være bygget ut innen 2030. Oslo-området er planlagt til 2026. Vi vil sammen med leverandører vurdere muligheten for tidligere ferdigstillelse, sier Sverre Kjenne, Direktør Signal og Tele i Jernbaneverket.

Jernbanedirektør: – Vi var veldig optimistiske

– Jernbanedirektør Elisabeth Enger, hva sier det om Jernbaneverkets evne til å vurdere tilbydere på anbud, når de leverer teknologi som etter flere års arbeid ikke fungerer?

– Det sier vel kanskje mer om leverandøren enn om Jernbaneverket, fordi dette er i utgangspunktet en veldig profesjonell leverandør, sier hun.

– Men det er dere som velger leverandøren og ikke omvendt?

– Fordi signalanlegget i Oslo er så komplisert, tror jeg faktisk at vi må regne med å prøve ut ting som vi ikke får helt til. Når det er tvil om noe vil fungere, støtter jeg fullt og helt opp om at vi tar stanser opp og ikke tar noen risiko.

– Her er Jernbaneverkets eget sikringsanlegg problemet, og det er Jernbaneverket som velger leverandøren. Har dere god nok kompetanse på eget system når dere velger teknologi som ikke fungerer med det?

– Her må vi utvikle løsninger etter at leverandøren er valgt. Jeg ser ikke på det som et tegn på at vi har for dårlig kompetanse på eget anlegg.

– Det ble sagt at disse akseltellerne skulle redusere antall signalfeil med 45 prosent?

BRÅSTOPP: – Vi var veldig optimistiske, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger. Foto:Eik; Robert S.,VG

– Vi var veldig optimistiske.

– Hva har du å si til de reisende som nå må vente 11 år inntil akseltellere kommer på plass i Oslo-området?

– Det betyr at vi må gjøre kompenserende tiltak. Vi må bruke mer krefter på å holde sporteltene tipp-topp. Akseltellerne skulle gjøre det enkelt og billig, men nå må vi jobbe mye mer med en eldre og sårbar teknologi.

LES OGSÅ: Tidligere NSB-sjef: Kommer ikke til å løse seg på minst ti år

Pendlere reagerer

Når VG forteller pendleren Pål Wik (39) om akseltellerne sier han følgende:

LEI: – Det er signalfeil nesten hver dag, og med tanke på alle de menneskene som bruker toget vil jeg si at det er svært dårlig planlegging, sier Ruth Gangsøy. Foto:Mattis Sandblad,VG

– Hvordan er dette mulig? Alle slike tiltak tar vanvittig lang tid, koster utrolig mye penger og nå sier de at det vil ta ti til elleve år til? Det er for dårlig, rett og slett. Jeg lurer jo veldig på hva dette egentlig dreier seg om. Er det mangel på ressurser eller evne til å gjennomføre store prosjekter? Dette går for sakte, og det er nærliggende å spørre seg om det ville tatt like lang tid hvis man hadde privatisert næringen.

Også togpendler Ruth Gangsøy (24) reagerer.

– Når man ser den veksten som har vært i Oslo de siste årene er det merkelig hvordan man ikke klarer å tilrettelegge slik at man har ett kollektivnett som fungerer. Det er signalfeil nesten hver dag, og med tanke på alle de menneskene som bruker toget vil jeg si at det er svært dårlig planlegging.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder