Dette bør du som forelder vite om barnas liv på sosiale medier

Publisert: Oppdatert: 30.10.17 12:33
FORBRUKER

Råd når barna skal starte med sosiale medier

Norsk ungdom bruker opptil fire timer daglig på
ulike sosiale medier. Dette bør du som forelder vite om barnas liv på nett.

En stor del av mange norske barns liv foregår på sosiale medier som Facebook, Instagram, Snapchat og Tumblr hvor det kommuniseres, deles bilder, videoer og meninger.

For mange foreldre kan det være en utfordring å forholde seg til alle de ulike tjenestene barna bruker på mobiltelefonen.

– I motsetning til for bare fem år siden foregår det meste i applikasjoner på mobiltelefonen. De «gamle» rådene om å plassere datamaskinen i stua for å følge med på barnas nettaktivitet er nesten ikke gjeldende mer. Nå skjer alt på telefonen, sier leder Hans Marius Tessem i slettmeg.no.

Han anbefaler foreldre å være nysgjerrige på hvilke apper barna bruker.

– Installer den og se hva det er. Foreldre vil fort skjønne hva som eventuelt kan bli problematisk om de setter seg inn i hvordan det fungerer, sier Tessem.

VG har i samarbeid med Barnevakten (ekstern lenke) laget en oversikt over 17 sosiale medieplattformer som er populære blant barn og unge.

Se oversikten her, eller i billedgalleriet lenger ned i saken.

I Medietilsynets undersøkelse «Barn og medier» svarer fire av ti mellom 9 og 16 år at de bruker sosiale medier ofte, mens fire prosent sier at de har opplevd at noen har vært slemme eller mobbet dem via internett/mobil mer enn en gang i måneden.

I den samme undersøkelsen svarer jenter i alderen 15-16 år at de bruker 178 minutter i snitt på sosiale medier daglig, mens gutter mellom 15 og 16 år svarer at de bruker 110 minutter.

Les også: Slik var året på Facebook

Tessem mener det er like viktig for foreldre å følge med på barnas liv på sosiale medier, som å følge dem på fotballtrening eller lignende.

– Dette er en veldig viktig del av barn og unges liv i dag. Mange foreldre føler at sosiale medier er noe negativt, og det synes jeg er synd. Flere undersøkelser viser at de barna som bruker sosiale medier også er blant dem som er mest engasjert i sport og politikk, sier Tessem.

1 av 17MOMIO: Blanding av spill og sosialt media, og omtales ofte som «Facebook for barn». Målgruppen er barn i alderen 7 til 12 år, hvor hver bruker lager en figur som representerer dem når de kommuniserer med andre. Har en egen «vegg» hvor brukerne kan legge ut innlegg, og man kan chatte med andre brukere. + Tar hensyn til at barn skal sove om natten, og holder stengt fra 23.00 til 05.00 på hverdager, og fra midnatt i helgene. - Diamantvaluta i spillet som man tjener inn daglig, men det er også mulig å kjøpe fordeler, status osv. for ekte penger i spiller. Barna lokkes til å se reklamefilmer mot at de får diamanter i «belønning».

Les også: Dette betyr de nye smilefjesene i Snapchat

Risiko for hets og mobbing

Selv om det er en rekke positive aspekter ved bruk av sosiale medier, er også en rekke sosiale plattformer knyttet til alvorlige tilfeller av trakassering, hets, mobbing og «grooming».

– Ask.fm og Kiwi – Q & A er eksempler på apper som har blitt brukt til mobbing. Jeg synes likevel det er viktig å understreke at appen åpner for det – ja, men det gjør også lapper og postkasser. Slike saker mener jeg må håndteres på et annet nivå, sier han.

Tessem mener flere apputviklere er blitt mer bevisst på at deres plattformer skal være trygge å bruke.

–Samtidig er det bruk som kan være uheldig om brukerne ikke tenker seg om. For eksempel tjenester hvor man kan sende video live. Når man legger ut video direkte har man ikke mulighet til å redigere eller påvirke det i etterkant. Mange bør tenke seg godt om før de legger ut ting, sier han.

Les også: Snapchat-triksene du bør vite om

– Brukerne skaper innholdet

Rådgiver Kjellaug Tønnesen i Barnevakten mener foreldre fra starten av bør vise interesse og ha en naturlig og god dialog med barna om digital dannelse.

–Bevisstgjør barna på å sette grenser for seg selv, og overfor andre i sosiale medier. Snakk om hva som er greit og hva man ikke skal finne seg i, hva norsk lov sier og at man trenger samtykke for å dele bilder og filmer av andre. For å lære barna godt nettvett må du ikke kunne alt om én spesifikk app, sier hun.

Les også: Slik blir du svindlet av «lik og vinn»- konkurranser på Facebook

Tønnesen er klar på at det er brukerne av de sosiale mediene som skaper innholdet.

– Appen er bare et verktøy. Det er menneskene som bruker det som bestemmer hvordan miljøet skal være. I de sosiale appene hvor det er lagt opp til å være anonym i kommunikasjonen, ser vi ofte mer problematisk atferd enn ellers. Anonymiteten skaper flere lag med avstand til mottager. Når man er anonym er det for mange lettere å si ting man ikke ville sagt ansikt til ansikt, sier hun.

Les også: Her er Norges mest brukte emoji!

Forvirrende aldersgrenser

Mange av de sosiale mediene opererer med aldersgrenser, men disse er det ikke alltid lett å forholde seg til:

– Det er forvirrende fordi utvikler i sine vilkår kan sette en grense, mens tilbyder kan sette en annen. Det vil si at de som lager appen kan sette én grense, mens for eksempel Google eller Apple kan sette andre aldersmerker, sier hun.

Studie: Er du nedfor bør du ikke surfe på Facebook

– Hvordan kan foreldre være sikre på at disse plattformene er trygge å bruke for barna?

– Det spørs hva man mener med trygg. Så lenge det er mennesker som kommuniserer så er det alltid risiko for at barn kan oppleve noe som er vanskelig å takle. Mange foreldre synes det er vanskelig å følge med. Skjermene er så mye tettere på kroppen nå siden smarttelefonen i tillegg til nettbrettene nesten er blitt allemannseie. Dette er enheter man bærer med seg, og som gir tilgang til et omfattende innholdstilbud. Det viktigste for foreldre er ikke å ha hundre prosent oversikt, men selv være et godt forbilde og å hjelpe barna å skape gode holdninger og å ta smarte valg. Det er også viktig å være en person barna føler de kan snakke med om de opplever noe utfordrende eller negativt på nettet, råder hun.

Les også: Geir Oves snapchat-kunst ga ham Disney-oppdrag

Her kan du lese mer om