Vil ha el-opprustning for 300 millioner

ELEKTRISK STEMNING: 15.000 nye elbiler kan ventes på veiene i år. Her suser en Buddy og en Nissan Leaf avgårde i kollektivfeltet på E18. Foto: ERLEND AAS/NTB SCANPIX

Elektrisk salg!

Elbiler selger som varmt hvetebrød i Norge. For å møte bilistenes behov vil Transnova sette i gang massiv utbygging av ladestasjoner.

  • Ingrid Hvidsten
  • Øystein Larsen-Vonstett

Artikkelen er over seks år gammel

Bare i år anslår Transnova at det vil rulle 15.000 nye ladbare biler ut på norske veier.

De må nettopp lades, og for å møte etterspørselen vil Transnova, organet som er opprettet av Samferdselsdepartementet med hovedformål å redusere klimagassutslippene fra transportsektoren, sette i gang en storstilt opprustning.

Mandag overrakte de sitt forslag til nasjonal strategi for å få på plass den nødvendige infrastrukturen til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

I rapporten brukes begrepet rekkeviddeangst - definert som en frykt for å gå tom for strøm før man kommer til neste ladestasjon. For å hindre utbredelsen av slik angst, foreslås følgende medisin:

Vil satse sør for Tromsø

* 325 nye ladestasjoner, både hurtig- og fleksiladestasjoner, i byområder frem mot 2017. I tillegg vil Transnova bruke rundt syv millioner kroner på oppgradering av eksisterende stasjoner. Anslått totalkostnad: 100 millioner kroner.

* 60 nye hurtigladestasjoner bør etter Transnovas syn bygges slik at du skal kunne kjøre med elbil over lengre strekninger på de viktigste hovedveiene sør for Tromsø. Prislapp: 35 millioner kroner.

* Støtte til elbildeling for de som bor i byen er et annet tiltak. Transnova vil bruke 15 millioner kroner for deleordninger med elbil i byområder i 2015 og 2016.

Totalt ønsker Transnova å bruke 150 millioner kroner på disse tiltakene i løpet av 2015 og 2016.

- For de aller fleste av disse stasjonene vil det kreves at næringslivet bidrar med rundt 50 prosent av investeringskostnaden. Kostnaden kan altså omtrent dobles, til en beregnet totalpris på rundt 300 millioner, sier prosjektleder Tom Nørbech i Transnova.

Trenger 130 millioner

Transnovas ordinære tildeling for 2014 finansierer 20 millioner av prosjektet, dermed trengs 130 millioner til fra statens side.

Transnova foreslår at Samferdselsdepartementet skal forplikte seg til å bevilge de resterende 130 millionene i løpet av 2015 og 2016.

- Det er fordi det er viktig for næringslivet å vite hva de skal forholde seg til, om de skal satse på dette. Jeg syns vi hadde et veldig positivt møte i dag, og nå skal det ut på høring, sier Nørbech.

Positiv statsråd

SJEFEN: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sender snart Transnovas rapport ut på høring. Foto: JAN PETTER LYNAU/VG

- Rapporten er viktig fordi vi trenger en langsiktig strategi. Så er det jo mange grep som må gjøres for at elbil skal være attraktivt, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Han understreker at målet må være at det skal føles trygt å kjøre elbil - overalt.

- Det er den stansefrykten som har vært elbilens største ulempe. Og den forstår jeg, for en ting er å gå tom for bensin, da kan du hente ei kanne. Går du tom med elbil, tar det en stund før du får ladet, sier Solvik-Olsen.

- Så nå blir det ladestasjoner på Dovre?

- Det må være målet. Derfor er Transnovas strategi viktig. Men min målsetning er at de kommersielle aktørene skal ta seg av dette til slutt. Elbilkundene må forstå at de må betale for strømmen, og dette må bli så attraktivt at kraftselskap eller dagens bensinselskaper ønsker å ta seg av dette, sier Solvik-Olsen.

Venter på bransjen

- Transnova mener det er behov for langsiktige forpliktelser på finansieringsfronten. Er det aktuelt?

- Vi har merket oss ønsket, og så må vi se hva som blir foreslått fra ulike aktører og hva det koster. Men nå har Stortinget en langsiktig strategi for elbilavgifter, og det er ikke unaturlig å se for seg det samme på ladestasjoner, slik at en får utviklet et marked, sier statsråden.

- Da er ikke 130 millioner noen ublu pris, syns du?

- Jeg vil ikke si noe nøyaktig beløp før jeg hører hva bilbransjen vil bidra med, men dette beløpet er ikke avskrekkende stort, sier Solvik-Olsen.

Strategien skal snart ut på høring, og planen er å få høringen gjennomført i tide til behandling av statsbudsjettet for 2015.

- Vi har satt av 20 millioner til dette, som vi skal lyse ut på torsdag. Så vi begynner med prosjektet alt nå. Så vil det avhenge av statsbudsjettet om vi kan fortsette, sier Tom Nørbech i Transnova.

Vil ha 200.000 ladbare biler

50.000 ladbare kjøretøy kan være på veien i Norge i løpet av 2015. Transnova legger i sitt forslag til grunn at støtten til ladeinfrastruktur skal bidra til å nå målet om at gjennomsnittlig utslipp fra nye personbiler som selges i 2020 skal være på maksimalt 85 gram CO2 per kilometer.

For å nå målet mest mulig kostnadseffektivt mener de det trengs til sammen opp mot 200.000 elbiler og ladbare hybrider på veien i 2020, som vil tilsvare en årlig vekst i salget av nye elbiler på 20 prosent fra 2014.

Les også

  1. Elektriske bilbøller

    I gamle dager, det vil si for ikke så mange år siden, var vi så naive at vi trodde at de elektrisk drevne bilene som…
  2. Prøvekjørt Volkswagen e-Golf: Dønnsolid - og med mye utstyr

    BERLIN (VG) Selv om startprisen er høyere enn for hovedkonkurrenten Nissan Leaf, rekkevidden er den samme og…
  3. Elbil lønner seg - men bare såvidt

    Til tross lave drivstoffkostnader, ingen nybilavgift og null i bompenger.
  4. Ap vil forlenge nullavgift for elbil

    Arbeiderpartiets miljøpolitiske talsmann Terje Aasland sier han vil forlenge og forsterke dagens gunstige avgiftsregime…
  5. Oslo Ap vil forby bensin- og dieselbiler

    All biltrafikk inn til hovedstaden må skje med nullutslippskjøretøy. Bensin- og dieselbiler må forbys senest innen…
  6. Brukt Tesla koster mer enn ny bil

    Det kan faktisk koste mer å kjøpe en brukt Tesla Model S enn det bilen kostet som splitter ny.
  7. ESA: - Farlig høy forurensing i mange norske byer

    Store deler av Østlandet, spesielt Oslo, Vestlandet og Midt-Norge har farlig høye nivåer av lokal…
  8. Her er de sikreste og gjerrigste 2014-bilene

    For syttende år på rad gransker det svenske forsikringsselskapet Folksam hva som er årets beste kjøp.

Mer om

  1. Elbil

Flere artikler

  1. Elbil-eiere sparer 78 millioner i bompenger

  2. Ap-Halse vil gi deg vrakpant på 20.000 kroner - mot at du kjøper elbil eller sykkel

  3. Venstre krever 105 mill. i billettrabatt i storbyene

  4. Refser regjeringen: To av tre kroner til gang- og sykkelveier ubrukt

  5. Budsjettlekkasje: Varsler økning i jernbanevedlikeholdet

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder