NORGES MEST LESTE: Sophie Elise Isachsen (20) og Caroline Berg Eriksen (27) har Norges største blogger. Sjekk hvor mye de tjente i fjor.

NORGES MEST LESTE: Sophie Elise Isachsen (20) og Caroline Berg Eriksen (27) har Norges største blogger. Sjekk hvor mye de tjente i fjor. Foto:Espen Rasmussen/Frode Hansen,

#VGskatt: Så mye tjener toppbloggerne

Økonom: – De tjener på jenter som gjør ukritiske kjøp

Når norske bloggere skriver en omtale av et produkt, tjener de fra 5000 til 50.000 kroner, ifølge eksperter.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

VG har skattesjekket Norges mest populære bloggere. Det var Norges største blogger Caroline Berg Eriksen (27), også kalt «Fotballfrue», som tjente mest. Hun hadde, ifølge skattelistene, 1 043 258 kroner i inntekt i fjor.

GOD LØNN: Lene Orvik var på inntektstoppen blant Norges bloggere. Foto:Mattis Sandblad,VG

Nest høyest på inntektstoppen var bloggeren Andrea Badendyck (19), som tjente 916 866 kroner. Hun hadde 377 094 i formue.

Også motebloggeren Lene Orvik (27) tjente godt på bloggingen. Hun hadde en inntekt på over 700.000 kroner.

- Jeg må bare være ydmyk. Det er helt utrolig at jeg kan leve av å skrive om livet mitt. Samtidig er det viktig å ha beina godt plantet på jorden. Det er en ganske uvanlig måte å tjene gode penger på, sier Orvik til VG om inntekten.

- Hvordan klarer du tjene så mye penger på bloggen?

- Jeg ligger under Nettavisen AS, og de jobber mye med samarbeidsavtaler for oss i Side2. Samtidig har jeg en rekke egne samarbeider ved siden av. Så må jeg bare være seg selv, og levere etter kundens ønske, sier Orvik.

Også bloggeren Kristina Andersen tjente godt. Hun hadde ifølge skattelistene en inntekt på 737 031.

LES OGSÅ: Slik kan bloggere gå i skattefellen

- En privatsak

Bloggeren bak Norges nest største blogg, Sophie Elise Isachsen (20), tjente imidlertid ikke like mye som de ovennevnte. Hun hadde en inntekt på 422 821 kroner.

Isachsen sier til VG at hun synes penger er en privatsak.

– Jeg ser ikke poenget med at man skal se hva folk tjener. Det blir bare sniking. Jeg synes ikke det bør være viktig hvor mye jeg tjener, sier 20-åringen til VG.

Videre sier hun at hun opplever at tallene på skattelistene ikke alltid stemmer overens med virkeligheten.

– I skattelistene i fjor sto det at jeg tjente 40 kroner eller noe sånt. Jeg tror folk forstår at det ikke stemmer. Men når jeg jobber på den måten jeg gjør, hvor jeg har firma og tar ut penger til meg selv, blir skattelistene misvisende uansett, sier Isachsen.

Derfor tjener de penger

Det er ingen tvil om at flere norske bloggere tjener godt - men de slår ikke den svenske bloggeren Kenza Zouiten (23), ifølge Dagens Media. Hun tjente hele 5,6 millioner på kun halvannet år.

Så hvordan klarer bloggerne å håve inn millioner?

– Kommersielle aktører blir stadig mer interessert i å bruke blogg som en arena for reklame. De betaler rett og slett bloggeren for å bruke sin troverdighet til å reklamere for deres produkt, sier bloggekspert og merkevaresjef i Fanbooster, Thomas Moen. Han jobber med å sette selskaper i kommersielt samarbeid med bloggere.

Han forklarer at Norges største bloggere lett kan tjene tusenlapper på å reklamere for produkter.

– Hvis et selskap vil betale en blogger for å omtale et produkt, kan bloggeren tjene alt fra 5000 til 50.000 kroner på dette. Dette er effektivt og rimelig for selskapene. Det blir stadig mer penger inn i dette, og aktørene ser at det fungerer. Salgstallene øker etter at en blogger har skrevet om det, sier Moen.

Han sier at aktørene gjerne bruker bloggere til reklame fordi de vet hvilke lesere de treffer.

– Mange forbrukere vil kjøpe produktet enten fordi de synes det er et godt produkt, eller fordi de har tillit til bloggeren, sier Moen.

BEST BLOGGER-LØNN: Caroline Berg Eriksen. Foto:Mathias Jørgensen,VG

– De er rollemodeller

De mest populære bloggene i Norge går under kategorien «rosabloggere». De aller fleste er jenter. Bloggene handler gjerne hverdagsliv, mote og sminke i fokus. Ekspert på sosiale medier ved NTNU, Berit Skog, synes dette er interessant.

– Disse bloggerne profilerer gjerne trender og moter, og kan på den måten fremstå som rollemodeller. Vi vil lese bloggene fordi de holder oss i tiden, og vi følger med, sier Skog. Hun tror dette er årsaken til at akkurat disse bloggene er så populære.

– Tjener på at unge jenter gjør ukritiske kjøp

Forbrukerøkonom i Nordea, Elin Reitan, synes det bør sees på som et faresignal at bloggere tjener så mye. Det betyr at leserne kjøper produktene de reklamerer for.

­– Vi, og spesielt unge, handler stadig mer på nett. Blogginnlegg hvor en blogger snakker varmt om et produkt, fordi hun eller han får betalt for det, er potensielt farlige. Det er skummelt fordi kjøpet bare er et klikk unna. Man klikker på en lenke – så kommer man rett fra bloggen så til handlekurven i en nettbutikk. Slik kan man lett gjøre impulskjøp, og bruke unødvendig med penger, sier Reitan til VG.

Videre forklarer hun at bloggerne har ekstra mye makt fordi de for mange er forbilder.

– Unge jenter ser på bloggerne som venninner. Selvfølgelig blir det da lettere å kjøpe et produkt som venninnen din anbefaler. Bloggerne får unge jenter til å gjøre ukritiske kjøp, og tjener på det. Vi ser at kredittkortbruken øker, spesielt blant kvinner. En årsak til det er nok at det har blitt så lett å handle på nett via. blogger, sier Reitan.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder