BRØD OG BÆR: Mat som brød, bær og frukt kan forebygge mot den alvorlige sykdommen kreft.

BRØD OG BÆR: Mat som brød, bær og frukt kan forebygge mot den alvorlige sykdommen kreft. Foto: Eivind Griffith Brænde , VG

Maten som gir mindre risiko for kreft

Nylig meldte WHO at rødt kjøtt kan gi økt risiko for kreft. Men det finnes også mat som gjør det motsatte.

Marie Moen Kingsrød
ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

Tidligere i uken publiserte Verdens helseorganisasjon (WHO) en rapport som viser at å spise bearbeidede kjøttprodukter og rødt kjøtt kan øke risikoen for tarmkreft.

Men det finnes faktisk også mat som kan redusere risikoen for kreft (se oversikt nederst i saken).

– Forskning over flere tiår har gitt oss stadig mer kunnskap om hvordan kostholdets sammensetning påvirker helsen positivt eller negativt. Flere stoffer i matvarer er studert og det viser seg at noen av disse har en risikoreduserende effekt for kreft, sier Kirsten Haugland, avdelingssjef i Kreftforeningen, til VG.

Hun fortsetter:

– Ved å ha et sunt og variert kosthold med fiber, frukt og grønnsaker og fisk vil det være med på å bidra til at du holder deg lenger frisk. Dersom du spiser mye rødt og bearbeidet kjøtt er det lurt å redusere mengden du spiser og heller velger fisk og grønnsaker.

Les også: Kjøtt som kan gi tarmkreft: Dette er symptomene

– Mat viktig faktor for utviklingen av kreft

Professor Jan Erik Paulsen ved Norges veterinærhøgskole har tidligere sagt til forskning.no at feil kosthold er mer kreftfremkallende enn røyking.

– Vi vet at mat er en viktig faktor i utviklingen av alle kreftformer. Feil kosthold er en viktigere medvirkende årsak til kreft enn tobakk. Men vi vet ikke nok om hvilke faktorer som er mest avgjørende, og hvilke krefttyper som er mest påvirket av kostholdet, sa Paulsen.

Dette anbefaler han videre for å minske kreftrisikoen:

– Spis en balansert andel karbohydrater, fett og proteiner. Det sunneste kostholdet er ingen overdrivelser i noen retning. Men begrens kraftig inntaket av godteri og alkohol, spis nok frukt og grønt – særlig grønt – spis grove kornprodukter, spis mindre rødt kjøtt og mer fisk, og få nok mosjon.

VG har vært i kontakt med Paulsen, som bekrefter at dette er like aktuelt i dag. Han vil dog ikke uttale seg om saken på nåværende tidspunkt.

Dette er matvarene som dokumentert kan redusere risikoen for kreft:

** Frukt, bær og grønnsaker

Foto: Jan Ovind , VG

Ved å spise mye frukt, bær og grønnsaker kan vi minske risikoen for en rekke kreftformer: Kreft i munnhule og svelg, strupehode, spiserør, magesekk, bukspyttkjertel, lunge, tykk- og endetarm og prostata.

Det må forskes mer på hvorfor frukt, bær og grønnsaker beskytter mot kreft. Men vi vet at det er gunstig å spise mye og variert av disse matvarene, og at den samme effekten ikke oppnås ved kosttilskudd.

Lyst på noe godt? Frukt- og grønnsakssnacks med søt og salt dipp

** Fiber og fullkorn

Foto: Javad M. Parsa , VG

Det er spesielt fiber fra kornprodukter som har vist seg å virke forebyggende mot kreft i tykk- og endetarm.

Her er noen matvarer med mye fiber: Erter, solberg, avokado, rabarbra, rosenkål, bringebær, brokkoli og pære.

Her er noen matvarer med mye fullkorn: Rugknekkebrød, fullkornbrød, havregryn, byggryn, fullkornspasta og mysli.

** Fisk og sjømat

Foto: Magnar Kirknes , VG

Det er forsket lite på fisk og kreft. Noe forskning tyder på at et kosthold med mye fisk beskytter mot tykk- og endetarmskreft. Fet fisk inneholder blant annet mye flerumettet fett, slik som omega 3 fettsyrer, og vitamin D.

Her er fem gode oppskrifter med laks.

Kilder: Kreftforeningen, Helsedirektoratet

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder