DYRERE: Dersom du skal reise etter 1. juni kan du få en overraskende faktura fra reiseselskapet. Foto: Issei Kato REUTERS

Flyavgiften: Du kan få ekstra regning

Flypassasjeravgiften innføres 1. juni, og selv om flyturen er både bestilt og betalt kan reiseselskapene sende deg tilleggsfaktura.

  • Silje Løvstad Thjømøe
  • Ida Christine Johannessen

Artikkelen er over fire år gammel

Erik Foss hadde bestilt en pakkereise fra Ving hvor hele turen var betalt, da han fikk en ny e-post fra reiseselskapet. På grunn av flypassasjeravgiften som innføres 1. juni ble han etterfakturert for 80 kroner.

«Regjeringen har besluttet å innføre flypassasjeravgift på alle flyreiser fra Norge fra og med 1. juni 2016. Avgiften er på 80 kr og blir belastet alle passasjerer over 2 år. Denne bestemmelsen medfører en prisjustering av reisen du har bestilt og vedlagt finner du en ny faktura fra oss. Det er Pakkereiseloven punkt 3.1. som gir pakkereiserarrangører anledning til å etterfakturere kunder med grunnlag i endringer i offentlige skatter og avgifter» stod det i e-posten Foss mottok av Ving.

– Avgiften er enda ikke innført, så kan den da faktureres? Jeg har jo allerede betalt hele turen og å da få en tilleggsregning var noe jeg ikke hadde forutsett, sier Foss.

Les også: Slik vil SAS sette opp flyprisene

Til VG sier PR-ansvarlig i Ving, Elisabeth Larsen-Vonstett, at klagen fra Foss er den første negative reaksjonen de har blitt gjort oppmerksomme på.

– Avgiften innføres 1. juni. Da blir alle som reiser etter denne datoen belastet med 80 kroner uavhengig av når de har bestilt reisen. Det er en avgift som myndighetene har innført og det er ikke inntekter som går til oss. Det er klart at det rammer de som reiser og vi mener at det hele kunne vært gjort mer smidig av regjeringen. Kundene burde blitt varslet i god tid slik at de kunne blitt informert ved bestilling og sluppet denne overraskelsen, sier hun.

Kan endre prisen etter betaling

SKUFFET OVER VING: Erik Foss Foto: Privat

Foss mener likevel at tilnærmingen er uforskammet av reiseselskapet.

– Jeg kvier meg for å betale den fakturaen, ikke på grunn av 80 kroner, men av prinsipp. Det er synd for oss som forbrukere at vi må saumfare betingelsene når man allerede har betalt for et produkt. Man bør kunne være sikker på at man får reisen til den avtalte prisen.

Også reiseselskapet Star Tour vil etter planene etterfakturere kunder som allerede har betalt turer med avreise etter 1. juni.

Kommentar: Dum avgift, like dum kritikk

– Slik som det ser ut nå, kommer vil til å gjøre det. Det kommer nok brått på mange og vi jobber derfor med hvordan vi skal gjennomføre dette. Avgiften vil tillegges alle reiser som bestilles nå og utover, sier kommunikasjonsansvarlig Nora Aspengren.

Ifølge Forbrukerrådet har reiseselskapene loven på sin side når de etterfakturerer kundene sine.

– For pakkereiser er det allerede innbakt i standardvilkårene at de kan endre priser etter at du har betalt, dersom dette skyldes økte skatter eller avgifter, men prisen kan ikke endres de siste 20 dagene før avreise. Du har uansett rett til å velge ikke å reise og få pengene tilbake, hvis prisen øker med mer enn 10 prosent etter at avtale er inngått, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Foss har kjøpt en pakkereise fra Ving og skal reise i slutten av juni, og har blitt fakturert mer enn 20 dager før avreise.

Les også: Frp-representantene stiller seg likevel bak flypassasjeravgiften

– Mener du at de ikke har grunnlag for ekstrasummen, så klag til flyselskapet først. Vinner du ikke frem så kan du klage til transportklagenemnda. Sjekk hva som står i billettvilkårene først og ta kontakt med flyselskapet. De kommer med vedtak i saker som gjelder flyreiser og pakkereiser, råder Skaug Halsos.

Saken fortsetter under bildet.

HAR IKKE SENDT FAKTURA: Både SAS og Norwegian har ikke etterfakturert sine kunder, men for Norwegian er det for tidlig å si om de vil gjøre det i framtiden. Foto: Jan Petter Lynau VG

Øker billettprisene

Flyselskapene SAS og Widerøe varsler at de vil øke billettprisene som følge av flypassasjeravgiften. Norwegian vil også sette opp prisen på de mest populære av avgangene.

Les også: Spillet om den utskjelte flyseteavgiften

Kommunikasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen, sier til VG at Norwegian ikke har etterfakturert sine kunder, men at det er for tidlig å si om det er noe de vil gjøre framover.

For SAS er ikke det ikke aktuelt å sende kundene en ny regning på allerede betalte reiser.

– Etterfakturering er ikke noe som SAS har gjort eller vil gjøre i fremtiden, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen.

Ryanair har som kjent meldt at dersom avgiften blir et faktum vil deres basefly forsvinne fra Moss Lufthavn Rygge 1. november.

Les også

  1. Frp-veteraner i opprør over  flypassasjeravgiften

    VANSJØ/OSLO (VG) De to Frp-veteranene Carl I. Hagen (72) og Øystein Hedstrøm (69) er i  harnisk over at deres eget parti…
  2. Frp-nervekamp om flyavgiften

    Frp stiller seg nå likevel bak flypassasjeravgiften, som partiets finansminister Siv Jensen har varslet innført fra…
  3. Spillet om den utskjelte flyseteavgiften

    RYGGE (VG) Det manglet ikke på advarsler etter at Stortinget…
  4. KrF lurer på hva Frp mener om flyavgiften

    Kristelig Folkepartis Hans Olav Syversen sier Frps stortingsgruppe taler sin egen partileder midt imot og vil vite hva…
  5. Klubbleder om Rygge-stengningen: – Vi har blitt ofre for et politisk «nachspiel–vedtak»

    RYGGE LUFTHAVN (VG) Det var trykket stemning da de ansatte ble informert om fremtiden sin etter at Rygge flyplass etter…
  6. Full krangel om Rygge-nedleggelsen

    Finansminister Siv Jensen (Frp) sier hun forundres over Aps plutselige omsorg for flyselskapet Ryanair.

Mer om

  1. Forbrukerrådet
  2. Reiseliv
  3. Luftfart
  4. Økonomi

Flere artikler

  1. Pluss content

    Frp-veteraner opprørt over flyavgiften

  2. Flyseteavgiften: Allerede betalte billetter blir dyrere

  3. Norwegian dropper inkasso på passasjeravgift

  4. SAS og Norwegian kansellerer: Dette har du krav på

  5. Pluss content

    Bestilt fly, båt, pakkereise eller hotell? Her er den store avbestillingsguiden

Fra andre aviser

  1. Reisende etterfaktureres for flypassasjeravgiften

    Fædrelandsvennen
  2. Har du mottatt dette kravet fra Norwegian?

    Bergens Tidende
  3. - Norwegian kan etterfakturere flypassasjeravgiften

    Bergens Tidende
  4. Han fikk tilbake flypassasjeravgiften

    Bergens Tidende
  5. Har du mottatt dette kravet fra Norwegian?

    Fædrelandsvennen
  6. Han fikk tilbake flypassasjeravgiften

    Fædrelandsvennen

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder