Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ser på jernbane vedlikehold på strekningen mellom Bryn stasjon og Oslo S. Foto: FRODE HANSEN, VG Foto: Frode Hansen ,

Budsjettlekkasje: Varsler økning i jernbanevedlikeholdet

Regjeringen foreslår å øke vedlikeholdet av jernbanenettet med over 30 prosent i neste års statsbudsjett. Samferdselminister Ketil Solvik-Olsen tror satsingen vil merkes for togpassasjerene allerede neste år.

  • Øystein Larsen-Vonstett

Artikkelen er over fire år gammel

I 2016 ønsker de nemlig å sette av hele 4,8 milliarder kroner til jernbanevedlikehold. Dette er en økning på mer enn 1,1 milliarder kroner fra inneværende budsjett, ifølge samferdselsministeren.

– Problemet til nå har vært at vi har brukt mer og mer penger på jernbane, men det har ikke gått til vedlikehold. Det har vært brukt blant annet på store nye prosjekter. I perioden fra 2005 til 2013, da de rødgrønne styrte, økte vedlikeholdsetterslepet på jernbanen fra drøye 9,5 milliarder kroner til 18 milliarder kroner. Det er dette vi nå gjør noe med, sier Ketil Solvik-Olsen.

Les også: Borgerlig enighet om jernbanereform

Vil fornye

Av de 4,8 milliardene skal 2,5 milliarder kroner brukes til såkalt fornying av jernbaneinfrastrukturen. Denne fornyingen er ifølge samferdselsdepartementet avgjørende for å avverge ytterligere vedlikeholdsetterslep.

450 millioner kroner skal brukes på såkalt korrektivet vedlikehold. Dette er vedlikehold for å øke beredskapen for retting av feil som gir problemer med driftsstabiliteten i togtrafikken (punktlighet, regularitet og oppetid).

Leste du? Jernbanen gjennom ti år: Mer penger, flere feil

I en artikkelserie i vår kartla VG årsakene til alle forsinkelser og innstillinger for persontog i 2014.

Signalfeil var den hyppigste årsaken til innstillinger og den nest hyppigste årsaken til forsinkelser.

Ja, det er faktisk sant: Norsk jernbane anno 2015: Her bruker de morseapparat

Nesten 1,3 milliarder kroner skal brukes til forebyggende vedlikehold. Dette er en økning på over 20 prosent, sammenlignet med i år

Solvik-Olsen sier at vedlikeholdsmilliardene vil merkes for den vanlige togpassasjeren allerede i året som kommer.

– Jernbaneverket vet hvilke sporveksler eller hvilket utstyr som det ofte er feil på og som må byttes ut. Nå har de også penger til å bytte ut dette utstyret med nytt. Det vil merkes for de som reiser med tog. Det vil bli færre uforutsette problemer allerede neste år, sier samferdselsministeren til VG.

223 forsinkede tog hver dag

VGs gransking av i alt 157.068 togavganger i 2014 viste at hele 81.413 togavganger ble rammet av forsinkelse eller innstilling i fjor. Det tilsvarer i snitt 223 tog hver eneste dag.

Sjekk: Disse 10 togstasjonene har oftest forsinkelser

Heller ikke godstogene gjør det videre bra om dagen.

I 2006 tok det i underkant av 17 timer å frakte et godstog fra Oslo til Bodø. Seks år senere tok det nærmere 19 og en halv time – altså en økning på hele 2 timer og 39 minutter. VGs gjennomgang viser at hele 16354 godstog var forsinket i fjor. Gjennomsnittlig forsinkelse var på 22 minutter.

Regjeringen varsler også at de vil prioritere vedlikehold av jernbanens 2557 bruer. De vil også legge ned en særlig innsats for å «inspisere og dokumentere infrastrukturen.»

I 2016 blir særlig innsatsen med å inspisere og dokumentere infrastrukturen prioritert.

Flere artikler

  1. Riksrevisjonen med sterk kritikk av Jernbaneverket

  2. Gir 26 nye tog til NSB

  3. Endelig tjener de penger på godstog!

  4. Grønt lys for nytt signalanlegg, lover færre forsinkelser

  5. Tog-året 2016: Hver dag var 273 tog forsinket eller innstilt

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder