PINNEKJØTT-ENTUSIAST: Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug inviterte på sin egen selvsagte julemeny sist jul: dampet pinnekjøtt med kålrabistappe. Foto: Krister Sørbø , VG

Mat-Sylvi hyller gi-bort-pris på julemat

Storbonde på Jæren: Jeg blir provosert

Landbruks- og matminister Sylvi Listhaug (Frp) hyller den
elleville priskrigen på julematvarer. Hun ser ikke bort fra at hun selv kan kjøpe surkål, gløgg og julepølse til to-tre kroner.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

– Det er veldig bra med den sterke konkurransen på dagligvarepriser som vi ser i markedet nå. Vi nærmer oss jul, og for meg er det viktig at disse prisene gir folk som vanligvis ikke har så mye å rutte med anledning til å skaffe seg litt ekstra julekos i førjulstiden, begrunner Sylvi Listhaug sitt syn på den omstridte prisdumpingen på julemat med.

Les også: Ellevill priskrig mellom tre matvarekjeder

– Bondelaget og Matmerk mener de ekstremt lave prisene er respektløse og en hån mot de som produserer de nedsatte matvarene?

– Det er jeg ikke enig i. De fleste har stor respekt for den jobben matprodusentene gjør uavhengig av de prisene vi nå ser. Vi skal være veldig glade for at den konkurransen som mange har etterlyst nå gir seg utslag i lavere priser på god mat. Det er nok av familier som har dårlig råd. Disse prisene gjør god julemat oppnåelig for flere. Dette er positivt, mener mat-statsråden.

JULEMAT-KUPP: Eksempler på julematvarer innkjøpt for 1 til 4 kroner pr. enhet på matvarekjedene Kiwi, Rema 1000 eller Extra fredag. Foto: Frank Ertesvåg , VG

Les også: Respektløst å selge julepølse til 3 kroner

Hun er selv vokst opp på gård, og har demonstrert at hun fortsatt kan melke en ku. Faren hennes har vært melkeprodusent i en årrekke.

– Hvordan er det for en melkebonde Listhaug, å se at melken han leverer blir brukt i grøt fra Fjordland som selges til et par kroner pakken?

– For melkeprodusenter har ikke dette noe å si. De får sin pris for melken uansett. At kjedene velger å sette ned prisene på disse produktene så kraftig prismessig, det må de ta ansvaret for- og kostnaden med selv. For jeg regner med at de selger disse produktene med tap, svarer Listhaug.

JULEMAT: Vossakorv priset til kr. 4,50 pr. pakke på Rema 1000 fredag formiddag. Foto: Frank Ertesvåg , VG

Matvareprisene

Hun minner om at i totalbildet har matvareprisene over tid gått opp blant anet som en følge av svekket kronekurs. Også derfor ønsker hun økt konkurranse og lavere priser velkommen.

Bakgrunn: Forklaringen på at prisene er så like fra butikk til butikk

Sylvi Listhaug har lagt merke til at matvarekjedene er svært opptatt av å komme godt ut på VGs matbørs.

– Jeg vil gi honnør til VG som i mange år har sjekket matpriser med sin matbørs – og gjør den jobben. Samtidig er det viktig for hver enkelt forbruker å følge litt med både på priser og kvalitet, oppfordrer hun.

– Er ikke priskonkurransen egentlig er en stor lokkepris-kampanje?

– Noen produkter vil være spesielt attraktive for forbrukeren før jul. Dette vet matvarekjedene. Og de vil gjerne ha oss til å velge sine butikker. De som først og fremst tjener på disse spesielt lave prisene, er de som har lite i samfunnet. For dem er dette bra, mener matministeren.

– Vil du selv benytte deg av de lavest prisede varene når du tar helgehandelen?

– Det avviser jeg slett ikke. Jeg har fokus på både pris og kvalitet nå jeg handler matvarer, svarer statsråden som er stolt av at hun opprinnelig er sunnmøring - et folkeslag som nærmest er programforpliktet til å være prisbevisst og snu på kronen.

Provosert matprodusent

Bonde Geir Jone Pollestad (49) fra Orre på Jæren er rivende uenig med landbruks- og matministeren. Han mener Listhaug ikke opptrer på vegne av næringen og matprodusentene når hun hyller surkål-, pølse- og grøtpris på et par-tre kroner.

LAVPRIS-SURKÅL: Rekordlave priser på tilbehør til juleribbe og skinkestek. Foto: Nina Andersen , VG

– For meg som matprodusent og bonde som jobber hardt for å få til produkter som holder høy kvalitet, så blir jeg provosert av matkjeder og politikere som kun fokuserer på lavest mulig pris, sier Pollestad til VG.

Han produserer 500.000 liter melk, har 400 storfe og vil snart ha 200.000 kyllinger på bruket sitt.

Pollestad tror ikke det er familier med dårlig råd som får mest nytte av prisdumpingen på julematvarer.

– Matkjedene driver et prispress mot produsentene som er ganske tøft og som gjør at det er matkjedene som til slutt uansett sitter igjen med de største gevinstene. Jeg synes det er helt forkastelig med de lokkeprisene de opererer med på grøt, julepølse og surkål. Det selges jo billigere enn kattemat, tordner jærbonden.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder