Rune Brunborg i Penger.no mener vi er for knyttet til banken vår. De som tørr å bytte bank eller reforhandle renten sin, kan spare tusener i året. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Foto: Terje Pedersen , NTB scanpix

Er du FOR fornøyd med banken din?

Norske forbrukere er svært fornøyde med banken sin. Dumt, mener ekspert.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

På en rangering VG har fått fra Penger.no kommer det frem at norske bankkunder er særdeles fornøyde med banken sin. Dette kan føre til at bankkundene ikke er aktive nok mot sine renter og betingelser, og derfor betaler for mye til banken sin.

På vurderingen Penger.no har gjennomført på nettsiden Rentekartet.no, har 5828 nordmenn vært inne og vurdert sin bank. Blant annet har de svart på spørsmålet: Hvor fornøyd er du totalt sett med banken din?

På skalaen fra èn til seks ble gjennomsnittkarakteren 4,77.

Les også: Sparte 30 000 på bankbytte

Rune Brunborg i Penger.no mener tallene viser at kundene tar for gitt at de har en god bank som gir de beste betingelsene, og derfor taper penger fordi de ikke undersøker renten i andre banker.

– På den ene siden er det jo kjekt at kundene er fornøyde, men dette fører også til at de ikke er aktive nok i forhold til å kreve den renten de fortjener, og det å bytte bank for å oppnå bedre rentebetingelser sitter lenger inne enn det ellers ville gjort, sier Brunborg.

DNB: Vil fjerne kontantene

Brunborg mener det er liten forskjell på måten bankene jobber mot kundene sine. De har alle gode nettløsninger, rådgivningstjenester og andre produkter som dekker de fleste behov. Ifølge Brunborg ligger forskjellene på vilkårssiden.

– De fleste betaler for mye i renter. Hadde folk vært klar over hva de kunne spare på å være kritiske, tror jeg flere hadde byttet bank eller gjort en ny avtale med banken sin. Mange kan spare 10.000 – 20.000 kroner i året, sier Brunborg.

Gifter seg med banken

Brunborg har tidligere uttalt at mange «gifter seg» med banken sin i den forstand at bankbytte sitter veldig langt inne. Når tallene nå viser at nær sagt alle norske bankkunder er fornøyde med banken, mener han vi må være flinkere til å bytte bank om andre kan tilby bedre vilkår.

– Det er ikke risikabelt å bytte bank når alle bankkunder er fornøyde. Ingen banker i Norge gir dårlig kundeservice, derfor synes jeg man bør følge renten og bruke den banken som gir deg de beste betingelsene.

Les også: Eldre bytter bolig – øker gjelden!

Ifølge tall fra Finansbarometeret 2016, var det i fjor om lag en tredjedel av boliglånskunder som byttet bank, eller reforhandlet seg til en bedre rente. Over 50 prosent sa at de er fornøyde med den banken de har, og 24 prosent tror det er lite å spare på å bytte eller reforhandle lånet sitt. Penger.no har funnet ut at nordmenn i gjennomsnitt betaler 0,52 prosent for mye i renter. Og for mange er rentekuttet kun en telefonsamtale unna.

God kundeservice er viktigst

Etter 20 år med forskning på adferd og kundetilfredshet, på blant annet bankkunder, er høyskolelektor Pål Silseth på BI klar i sin sak. Bankkunder foretrekker stabilitet, og med mindre det er store summer å spare, blir vi komfortabelt i samme bank.

Oljenedturen: Norsk økonomi tåler juling

– Det er faktisk en del man skal gjennom for å bytte bank. Du må undersøke priser selv og det medfører en del papirarbeid når du først bytter, det er det mange som ikke ønsker bryet med hvis det ikke er store summer å spare, sier Silseth.

Forskeren tror dette blant annet har å gjøre med den store kjøpekraften mange i Norge har hatt i årene som har gått. Når vi har så mye til overs bryr vi oss rett og slett ikke med «småsummer».

Kina: Laveste vekst på 25 år

– Nå som økonomien er på vei ned vil vi nok se flere aktive bankkunder som «snur på krona», og bytter bank hyppigere.

I tillegg til høy kjøpekraft har Silseth også funnet ut at måten kunden blir behandlet på, betyr mer for de fleste enn det å spare penger. Forskeren mener allikevel at folk flest må bli bedre til å sette seg inn i privatøkonomien sin. Både når det kommer til renteforståelse og forsikringer.

Kommentar: Utsikter svarte som olje

– Man må ikke sjekke opp i dette hvert år, men holde seg oppdatert på hva man faktisk betaler. Mitt tips er og aktivt sjekke opp i dette omtrent hvert annet år, sier Silseth.

Både VG og Penger.no er en del av mediekonsernet Schibsted.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder