DOKUMENTERTE: John Syvertsen tok bilde av mannen han hevder lurte ham i forbindelse med salg av iPhone 6. Finn.no har nå kastet vedkommende ut fra nettsidene sine, og fjernet de andre salgsannonsene knyttet til profilen. Foto:Privat,

Advarer mot iPhone-svindel etter annonser på finn

Finn.no: Vi føler oss hjelpeløse

Her skal bruktselgeren akkurat lurt kunden sin for tusenvis av kroner etter salg av iPhone 6.

  • Sverre Holm-Nilsen
ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

John Syvertsen var på jakt etter brukt iPhone på Finn.no. Han kom over en annonse og kontaktet selger. Den 18. mars avtalte Syvertsen å møte selgeren på Manglerud senter i Oslo.

De hadde avtalt at Syvertsen skulle betale 5500 kroner for en iPhone 6.

Forutsetningen var at telefonen ikke var låst til en annen operatør og at den var klar til bruk. Selgeren lot John prøve telefonen med sitt eget SIM-kort, og alt virket som det skulle. IMEI-nummeret på telefonen stemte overens med nummeret på kvitteringen.

Les også: Finn.no advarer mot epost-svindel

– Jeg hadde sjekket alt, og alt virket å være i orden. Selger hadde kvittering som dokumenterte at den var kjøpt i butikk, sier Syvertsen til VG.

Det selgeren ikke opplyste om, var at telefonen han solgte fortsatt var bundet til et 12 måneder langt abonnement hos en annen operatør.

Som en ekstra sikkerhet, tok John Syvertsen et bilde av selgeren etter at han mottok betalingen.

– Jeg tapte 5500 kroner, og det er greit, men han må stoppes, sier Syvertsen til VG.

Geir Petter Gjefsen, leder for forbrukertrygghet hos Finn.no sier til VG at den aktuelle annonsen Syvertsen slo til på, ble sjekket av Finn.no før den ble lagt ut for salg.

Finn.no ba om å få se kvittering fra annonsøren, og fikk denne tilsendt.

– Vi har våre kontrollrutiner, men det er vanskelig. Vi kan kontrollere at selgeren har telefonen og at den er kjøpt på lovlig vis. Vi kan ikke kontrollere at den er nedbetalt, og det er problemet, sier han.

Gjefsen sier metoden har blitt avdekket flere ganger.

VG kan nå avsløre at en rutinesvikt hos Norges største mobiloperatør, Telenor, gjorde det mulig at Syvertsen ble lurt i det mobiloperatøren selv beskriver som svindel.

Dato-trøbbel

Allerede dagen etter at Syvertsen kjøpte telefonen, den 19. mars, sluttet den å virke. Dekningen kom og gikk, før den til slutt forsvant helt.

Syvertsen kontaktet sin mobiloperatør fire ganger, som loggførte problemene hans, men fant ikke ut hva som forårsaket problemene.

– Etter hvert begynte jeg å mistenke at noe var galt, så jeg dro til politiet, sier Syvertsen til VG.

Selge brukttelefon?Ny eier kan se bildene dine

På vei til politiet fikk han bekreftet fra Telenor at telefonens IMEI-nummer hadde blitt sperret, noe som gjør at den ikke kan brukes. Med hjelp fra politiet forsøkte Syvertsen å gjenåpne telefonen, men dette ble avvist av mobiloperatøren.

– Telenor besluttet selv å sperre etter kredittvurdering/kredittrisiko, bekrefter informasjonssjef Per Aril Meling i Telenor til VG.

Telenor opplyser først til VG at de alltid sjekker kunden før kjøp av abonnement.

Les også: Flere kunder har mottatt svindel-SMS

Meling sier til VG at de sperret telefonens IMEI-nummer den 17. mars – men dette var dagen før Syvertsen møtte selgeren på Manglerud-senteret, og fire dager etter telefonen opprinnelig ble kjøpt.

KJØPT: Telefonen ble kjøpt på kvelden den 13.mars. Telenor innrømmer at kunden ikke ble kredittsjekket før etterpå. Foto:PRIVAT,

På kvitteringen som fulgte mobiltelefonen, kommer det fram at den ble kjøpt på kvelden den 13. mars på Telenorbutikken Aker Brygge.

Totalt kjøpte vedkommende to iPhones til 2399 kroner per stykk, og betalte med kontanter. Telefonene ble kjøpt med 12 måneders bindingstid, og på den måten nedbetales telefonen månedlig.

Det betyr også at Telenor har salgspant i telefonen helt til alt er nedbetalt, og er grunnen til at de ikke ville fjerne sperringen på telefonen.

Datoene avslører at telefonen først ble kjøpt, så ble det fire dager etter gjennomført en sperring på bakgrunn av Telenors kredittsjekk av kjøperen.

– Hvorfor fikk vedkommende kjøpe telefonen med et abonnement, når det viste seg at vedkommende ikke var kredittverdig?

– Dessverre ble kredittvurderingen gjort etter at abonnementet ble kjøpt, innrømmer Meling etter å ha blitt konfrontert med dokumentasjonen i saken.

– Er det vanlig praksis?

– Nei. Kredittvurdering gjøres umiddelbart når du bestiller, sier Meling.

Telenor bekrefter at flere telefoner tilknyttet den samme personen har blitt sperret.

Syvertsen mener at dersom Telenor hadde fulgt sine egne rutiner, slik at telefonen aldri ble solgt til personen med abonnement, så ville han ikke ha betalt for telefonen, og dermed ikke blitt lurt for 5500 kroner.

– Hadde telefonen vært sperret den 17. slik Telenor hevder, ville den ikke ha virket den 18. da jeg kjøpte den, sier han til VG.

Meling i Telenor sier at det kan ta litt tid før sperren fungerer på SIM-kort i andre teleoperatørers nettverk.

– Telenor påtar seg ikke skyld i denne saken, eller i andre saker hvor kjøpere er blitt lurt til å kjøpe telefoner som er sperret, sier informasjonssjefen til VG.

– Markant økning

Telenor selv kaller den metoden som har blitt benyttet for svindel. De advarer på generelt grunnlag personer mot å kjøpe dyre telefoner fra ukjente personer uten å foreta grundige undersøkelser.

– Telenor ser en markant økning i antall svindelsaker knyttet til salg av telefoner kjøpt med binding på abonnementer ute i markedet. Personer som oppretter disse bindingsavtalene og abonnementene har ikke til hensikt å betale noe til Telenor, og selger telefonene på det åpne markedet for rask profitt, sier Meling til VG.

Kastes ut av Finn

I 2014 byttet varer til en verdi av 7,2 milliarder kroner hender på Finn Torget. Totalt ble det lagt ut 3,9 millioner annonser. 5,8 millioner ganger søkte Finn.no-brukere på ordet «iPhone».

– Statistikken fra Finn.no lyver ikke, det er uhyrlig populære produkter som vi følger ekstra nøye med på, sier Geir Petter Gjefsen, leder for forbrukertrygghet hos Finn.no.

Nettsiden har vært i dialog med politiet og flere mobilaktører på bakgrunn av flere tilfeller.

– Det er et stort problem for dem, sier han til VG.

Fordi telefonene blir kjøpt på ordentlig måte, er det vanskelig å avdekke før det er for sent.

– Vi føler oss hjelpeløse. Om vi finner en mistenkelig annonse eller annonsør, så kan de vise oss kvittering på at telefonen er kjøpt.

Annonsøren som solgte telefonen til Syvertsen hadde frem til den 25.03 totalt fem annonser ute på Finn.no. Produktene som ble annonsert var iPhone- og Samsung-mobiler, samt en iPad. Annonsene ble lagt ut mellom 11. og 18. mars.

Etter at VG undersøkte saken, har selgeren nå blitt kastet ut og annonsene fjernet fra nettsiden.

– Vi sperret brukeren, som vi bruker å gjøre når vi får bekreftet svindel, sier Gjefsen til VG.

FLERE ANNONSER: Selgeren som nå er kastet ut fra Finn.no la i løpet av mars ut flere annonser på nettsiden. Disse er nå fjernet, bekrefter Finn.no. Foto:Privat,

Ukjent selger

VG har vært i kontakt med selgeren av telefonen. Han benekter å ha lurt kunden, og sier at telefonene virker helt fint, og at sperringen kan låses opp i iTunes.

Dette avvises av Telenor.
Selgerens identitet har ikke VG klart å fastslå, da navnet han bruker på Finn.no ikke er det samme han benytter når VG tar kontakt.

Telefonnummeret han besvarte oppringingen er også registrert på et annet navn.

Telefonnummeret som ble benyttet da telefonene ble kjøpt på Telenorbutikken på Aker Brygge stemmer heller ikke overens med telefonnumrene fra Finn.no-annonsene. Navnet som er tilknyttet dette telefonnummeret er også et annet enn det han bruker på Finn og i samtale med VG.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder