Kalkulator fra NTNU brukes over hele verden

ØK DIN LEVEALDER: God kondisjon øker sannsynligheten for at du får leve lenger. Løping er en av de beste måter å trene den opp på. Bildet er tatt under Sentrumsløpet i Oslo. Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix Foto: ,

Nå kan du sjekke din risiko for hjerteproblemer

Oksygenopptaket til 5000 nordtrøndere danner grunnlaget for kalkulatoren som gir deg svar på din kondisjonsalder og din risiko for å dø tidlig av hjerte- eller karsykdom.

  • Egil Svendsby

Artikkelen er over fem år gammel

Den nye kalkulatoren ble først omtalt i New York Times denne uken.

Det tar ikke lang tid å fylle ut kalkulatoren, og spørsmålene du må svare på virker i utgangspunktet veldig enkle til å kunne gi svar på spørsmål om liv eller tidlig død.

– Bakgrunnen for kalkulatoren er den store undersøkelsen vi gjorde i Nord-Trøndelag på 80-tallet, da over 40.000 trøndere deltok. Vi har i ettertid fulgt disse opp i forhold til dødsstatistikken. Vi vet derfor at de spørsmålene vi stiller er relevante og har avgjørende betydning for levealder, sier postdoktor Bjarne Nes ved NTNU, som sammen med Ulrik Wisløff har laget kalkulatoren.

SUKSESS: Bjarne Nes ved NTNU i Trondheim har vært med på å utvikle kalkulatoren som går sin seiersgang verden over. Foto: NTNU Foto: ,

HER KAN DU TA TESTEN

Da NTNU la ut den første versjonen for noen år siden, tok hele 1.7 millioner mennesker hele testen i løpet av kort tid. Da VG omtalte saken var det en av de mest leste sakene den dagen.

Men den gang kunne man bare måle kondisjonsalderen.

Nå er en ny utgave laget, der man også kan sjekke risikoen for tidlig død som følge av hjerte- og karsykdommer.

– Vi ser at det er en sterk sammenheng mellom kondisjonen deltagerne hadde på 80-tallet og hvor lengde de har levd, sier Nes.

I tillegg til undersøkelsen fra 80-tallet har man brukt data fra kondisjonstesten gjort av nordtrøndere i 2006-2007, der rundt 5000 deltok.

Gullgruve

Ved NTNU er man stolte over å ha laget en kalkulator som får anerkjennelse verden over.

– Tjener dere penger på den?

– Nei, men den er en gullgruve for oss likevel. For store datamengder er veldig verdifullt i forskningsøyemed. Og jo flere som tar testen, jo mer data får vi, sier Nes.

I testen må du svare på vekt, høyde, hvilepuls, maksimalpuls, livvidde, samt rase, kjønn og utdannelse.

– Hvor viktig er utdannelse for helsen?

– Den gir ingen utslag på denne kalkulatoren. Det spørsmålet har vi tatt med bare for å få samlet inn mer data. Det kan være viktig å vite til videre forskning, sier Nes.

– Hvilken enkeltfaktor gir størst utslag på kondisjonsalder og sykdomsrisiko?

– Det er helt klart trening, og kvaliteten på treningen. Den bør være intensiv, sier Nes.

Spørsmålet mange stiller seg er hvordan man kan stole på at svaret fra en så enkelt kalkulator kan være bra nok.

Om det sier Ulrik Wisløff:

– For vanlig mennesker, ja endog fastleger, er kalkulatoren mer enn god nok for å sjekke din egen form. For Petter Northug er den selvsagt ubrukelig. Men her har vi gjort en dyr test til allemannseie. Vi hadde fasitsvarene fra rundt 5000 personer. Disse var testet med topputstyr. Og ut fra dette utarbeidet vi en formel som er så riktig som mulig. Den er balansert, og endrer du ett av svarene gir det ikke voldsomt utslag. Det ligger mye arbeid i å gjøre ting enkelt.

Les også

  1. Så mye må du trene for å beholde helsen

    Fordi stadig flere har stillesittende jobber, utvides nå anbefalt daglige mosjon.
  2. Tren hjertet og få bedre hjernehelse som gammel

    Det kan være en sammenheng mellom hvor friskt hjerte du har og aldring i hjernen.
  3. Advarer mot «ekstremtreningsbølgen»: For mye løping er ikke sunt!

    Alt med måte, er det noe som heter. Det samme gjelder trolig innenfor løping.
  4. Trening fikk ned sykefraværet

    Det kan lønne seg å la ansatte trene i arbeidstiden. Hos NAVs kontaktsenter i Tromsø har fellestrening to dager i uken…

Mer om

  1. Trening

Flere artikler

  1. Pluss content

    NTNU-professor: – Denne treningen er mest effektiv

  2. Pluss content

    Ny NTNU-studie: Tren riktig – lev fem år lenger: Ny NTNU-studie: Tren riktig – lev fem år lenger

  3. Pluss content

    Helsedirektoratet og NTNU samarbeider om helseråd: Test deg selv med NTNU: Hvor gammel er kroppen din?

  4. Pluss content

    NTNU-programmet: Få bedre kondis og styrke på 4 uker

  5. Pluss content

    Skreddersy mat og trening med gentest

Fra andre aviser

  1. Testen kan gi deg svar på hvilken form du er i – uten at du trenger å bli svett

    Bergens Tidende
  2. Husker du hvilken risiko du har for å dø av hjerte- og karsykdommer?

    Fædrelandsvennen
  3. Innboksen til Wisløff er full av spørsmål. Nå skal «kondis-professoren» skrive bok

    Fædrelandsvennen
  4. Innboksen til Wisløff er full av spørsmål. Nå skal «kondis-professoren» skrive bok

    Bergens Tidende
  5. Kaare Bønaa (65) er hjertelegen som ikke tar tran. Nå spør han om trening egentlig er sunt.

    Bergens Tidende
  6. Blir vi egentlig friskere av å trene? Hjertelege Kaare Bønaa er ikke overbevist.

    Aftenposten

VG Rabattkoder

Et kommersielt samarbeid med kickback.no