LOVER BEDRING: Alle de store el-kjedene har lovet Forbrukerombudet å skjerpe rutinene for hvordan de markedsfører kreditt - og forsikringssalg. Foto: FORBRUKEROMBUDET,

Elektronikk-kjedene rydder opp i ulovlig markedsføring

Forbrukerombudet: – Hevdet ulykkesforsikring «dekket alt»

Tidligere i år avdekket Forbrukerombudet at de største elektronikk-kjedene markedsførte salg av trygghetsforsikringer og betalingsutsettelse ulovlig. Nå skjerper kjedene rutinene.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

Under et tilsyn i 17 elektronikkbutikker tidligere i år avdekket Forbrukerombudet at kredittavtaler ble solgt uten at kunden ble gitt viktige prisopplysninger, og at flere av butikkene «oversolgte» trygghets- og ulykkesforsikringer.

Forbrukerombudet besøkte Elkjøp, Lefdal, Expert, Siba og Spaceworld.

Av disse elektronikkjedene er det bare Spaceworld som ikke markedsfører kreditt, mens ombudet opplevde ulovlig markedsføring av hos alle de andre kjedene.

– I markedsføringen av kredittavtaler var det mye fokus på utsatt betaling, og ikke på at man faktisk inngikk en kredittavtale. Kunden ble ikke gitt nødvendig informasjon, og det mener vi er ganske alvorlig, sier forbrukerombud Gry Nergård til VG.

– I alle butikkjedene hevdet også selgerne at forsikringene deres «dekket alt», selv om vilkårene sa noe annet, sier Nergård.

LES OGSÅ: Se så glad selgeren blir når du kjøper trygghetsavtale

– Hektisk betalingssituasjon

Forbrukerombudet har hatt separate møter med kjedene de siste ukene, og samtlige lover nå å skjerpe rutinene rundt denne typen markedsføring.

– Kjedene har nå sagt at de skal rydde opp, og sagt seg enig med oss i at det ble gitt for dårlig informasjon til kunden. Vi synes det er kjempefint at de skal gå gjennom rutinene sine, men vi har også varslet at vi vil følge opp med nye stikkprøver og tilsyn, sier Nergård.

Hun påpeker at endringene må føre til at forbrukerne får tilstrekkelig informasjon til å kunne ta bevisste valg.

FORBRUKEROMBUD: Gry Nergård forteller at elektronikkbransjen nå har lovet å rydde opp i ulovlig markedsføring av kreditt. Foto:CF WESENBERG,

– I en hektisk betalingssituasjon vil mangelfull informasjon føre til at mange takker ja uten å vite hva de begir seg ut på. Det er viktig at selgerne har god kunnskap om produktene de selger. Vi ser frem til å se om butikkene holder det de lover, sier Nergård.

Forbrukerombudet oppfordrer også kunder til å følge med på kjedenes markedsføring av kreditt- og forsikringer.

LES MER: Derfor går vi i inkassofellen

Slik skal kjedene rydde opp

Dette skal elektronikkjedene gjøre for å rydde opp i markedsføringen av kreditt ifølge Forbrukerombudet:

* Butikkene skal ha med alle lovpålagte prisopplysninger om kredittavtaler i alle sammenhenger.

* Butikkene skal gi kundene god nok tid til å sette seg inn i kredittavtaler.

* Butikkene skal sørge for at forbrukere skjønner når de inngår en kredittavtale, og i tillegg informere klart om kostnadene ved avtalen.

Dette skal elektronikkjedene gjøre for å rydde opp i markedsføringen av forsikringsprodukter:

* Butikkene skal ikke lenger hevde at «alt dekkes» av trygghets- og ulykkesforsikringer. Selgerne skal nå også formidle hva som ikke dekkes

* Butikkene skal rydde opp i vilkårene for forsikringsproduktene, slik at unntak og begrensninger kommer godt frem også her. Fullstendige avtalevilkår skal legges frem for forbrukeren før avtalen signeres. Vilkårene og markedsføringen av forsikringene skal være samstemte.

– Vil gi bedre informasjon

Kommunikasjonssjef Øystein Schmidt i Elkjøp og Lefdal sier til VG at kjedene anser dette som gode produkter.

– Det er ikke alle våre kunder som trenger disse produktene, men mange synes dette er nyttige og gode produkter. Vi anser det som god kundeservice å tilby dette, sier han til VG.

Han understreker at både Lefdal og Elkjøp er opptatt av å spille med åpne kort, og ønsker at kundene skal vite hva det er de kjøper.

– Vi har dialog med Forbrukerombudet på en rekke områder, og også denne gang var vi lydhøre for de innspill som kom. Vi er derfor allerede i ferd med å rette oss etter de tilbakemeldinger ombudet presenterte oss for, sier han.

Schmidt sier til VG at kjedene skal forbedre informasjonsmateriellet om produktene.

– Vi har nytt markedsmateriell til trykk nå, og vil distribuere disse så fort som mulig. Parallelt med dette kommer vi til å intensivere opplæringen av våre ansatte når det gjelder dette, blant annet ved å ta i bruk e-opplæringsverktøy, sier han.

Økt opplæring

Opplæringsleder Morten Hovland i Expert forteller til VG at Expert har hatt en god dialog med Forbrukerombudet om saken.

– Vi fikk en invitasjon til et møte, og hadde der en god diskusjon om hvordan vi håndterer salg av forsikringer og finansieringsavtaler. Det kom ikke frem at noe direkte ulovlig hadde blitt gjort, og vi opplevde det ikke som at vi ble pålagt å iverksette tiltak, men har valgt å gjøre dette for å gi god kundebehandling.

Han forteller at kjeden har iverksatt et sertifiseringsprogram for salg av produktforsikringer, og vil fra august gjøre det samme for salg av kredittavtaler.

– Målet er at alle våre salgsmedarbeidere skal få denne opplæringen. Vi mener det er viktig at kunden får korrekt informasjon, sier han.

Markedssjef Cecilie Lyse Hørthe i Spaceworld Soundgarden AS forteller til VG at de allerede har iverksatt tiltak.

– For vår del var det ikke snakk om store feil og mangler, men at vilkårene ved salg av forsikring skulle presiseres ytterligere. Våre medarbeidere er informert og vil tydelig presisere hva avtalen innebærer og henvise til de skriftlige vilkårene, sier hun til VG.

Siba: – Dette jobber vi fortløpende med

Til VG sier PR- og informasjonssjef Nora Ay i Siba at de jobber for at produkter, budskap og tjenester beskrives tydelig for deres kunder.

– Dette er noe vi jobber fortløpende med. Blant annet har vi nå gått ut med informasjon til butikkene om at de må sørge for at kundene får informasjon om hva som er inkludert og ikke inkludert i forsikringspakkene, sier Ay.

Videre forteller hun at Siba prioriterer følgende:

• Påminnelser og instruksjoner har gått ut til butikkene om at kundene alltid har tilgang til Solids forsikringsmappe når man signerer en sikkerhetspakke
• Om kort tid vil hele Sibas salgsteam gjennomgå en forsikringssertifisering, utviklet i samarbeid med elektronikkindustrien
• SIBA-kortet vil heretter alltid bli referert til som et kredittkort for å eliminere enhver tvil om dette.
• Informasjon om eventuelle kostnader og effektiv rente, vises på alle produkter (som også har vært tilfellet de siste par årene).
• Vi vil gjennomgå formuleringene i markedsføring av både kreditt- og sikkerhetsavtale, slik at meldinger og tilbud er avklart.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder