DÅRLIGERE PLASS: Regn med at intimsonen - hvor behagelig du synes det er å stå tett inntil et annet menneske - må krympe i fremtiden når du reiser i storbyene.

DÅRLIGERE PLASS: Regn med at intimsonen - hvor behagelig du synes det er å stå tett inntil et annet menneske - må krympe i fremtiden når du reiser i storbyene. Foto:Trond Solberg,VG

Dette irriterer oss mest på bussen

Er du lei av at sidemannen prater høyt i mobilen? Eller at du hører musikk fra naboens øretelefoner? Det må du nok lære deg å leve med, mener ekspertene.

ARTIKKELEN ER OVER FIRE ÅR GAMMEL

For når stadig flere nordmenn klumper seg sammen i byene må vi også regne med å stå tettere i rushtiden. Intimsonen vil dermed krympe, mener trendforsker og Gunn-Helen Øye og kroppspråksekspert Live Bressendorf Lindseth.

Da kan det bli det enda flere ting å irritere seg over hos våre medpassasjerer. Eller vi må bli mer tolerante, ta mer hensyn og sette nye grenser.

– Når man ser hvor mange som skal bo i Oslo og andre storbyer og alle skal ta buss, tog og bane, må vi forandre forståelsen av intimsonen og vise normal høflighet. Som å la de som skal av, gå av først slik at man forhindrer kaos og klarer å holde kjøreruten, sier trendforsker Øye, som også er sosialantropolog.

Irritasjonstoppen

Det er da også nettopp dette som irriterer folk mest – at folk ikke slipper andre av før de selv går på, ifølge en holdningsundersøkelse Ruter i høst gjennomførte blant et representativt utvalg av de reisende. Hele 69 prosent opplevde dette som «meget irriterende».

At folk kaster søppel på gulvet og har bena på setet, var også sterke irritasjonsmomenter. Samt at de ikke reiste seg for eldre og gravide. Hele 82 prosent mente det var meget eller noe irriterende at folk snakker høyt i mobil mens 77 prosent mente det samme om å spille høy musikk.

Og proper atferd på offentlig transport er ikke noe nytt tema, se Oslo Sporveiers film anno 1952.

Da var kanskje ikke manspreading – eller bredbeinte karer – et et irritasjonsmoment. Det er det nå.

Ruter: kan bli trangere

Også Ruter i Oslo varsler at det kan bli trangere.

– Med flere reisende i fremtiden må vi alle forberede oss på at det blir trangere på de fleste kollektivmidler. Til tider kan det være veldig fullt, noe som vil kunne oppleves som utfordrende for noen av de reisende. Dette tar vi hensyn til når vi utformer fremtidens kollektivsystem, sier utviklingsdirektør Hanne Bertnes Norli i Ruter.

Så du må forberede deg på at du får mindre plass.

– Vi må bare venne oss til at vi må stå og sitte tettere i fremtiden. Det skjer alle steder hvor befolkingen går fra rural til urban. Det ser vi overalt, sier kommunikasjonsrådgiver og kroppspråksekspert Live Bressendorf Lindseth.

Men det ser ikke ut til at nordmenn er klare for en mindre intimsone, mener Øye.

Hun viser til pendlerstormen mot NSBs Flirt tog hvor setene var krympet og man ble sittende lår mot lår.

Det endte med at NSB måtte krype til korset bytte setene slik at det ble færre, men bredere seter.

– NSB så fremtiden og bygget etter det, men vi nordmenn lever fortsatt i fortiden og forlanger god plass, sier Øye.

Spredt bosetning = vid intimsone

Hun mener vi er preget av Norges særdeles spredte bosetning.

– Nordmenn er blitt slik vi er ut fra hvor mange vi er, hvordan vi lever og hvor nær vi må være andre mennesker. I Japan må du stå så tett at du kjenner pusten til naboen fordi tusen andre også skal ta det samme toget. Men vi har hatt det veldig romslig overalt, sier Øye.

Kommunikasjonsrådgiver Lindseth mener norsk demografi har bidratt til at vi har litt spisse albuer i kollektivtrafikken. Som å prøve å komme først om bord og stimle sammen der hvor vi tror buss- eller T-banedørene kommer til å åpne seg. Engelskmenn derimot, stiller seg pent i kø på fortauet.

– Vi har en relativ vid intimsone. Jo mer spredt bosetning, jo større intimsone har man. Vi er ikke så vant til å ta hensyn til andre. Her har man bodd i et dalføre eller på en fjelltopp og styrt med sitt. Du skal ikke lenger enn til Danmark før du opplever mer køkultur, sier Lindseth.

Og når det blir for tett, trekker folk ned «rullgardinen,» ifølge Lindseth.

– Man sitter med mobilen og håper man får være i fred. Nå sitter 90 prosent med tommelen på displayet, sier hun.

For lite oppmerksomme

Lindseth mener mange reisende er for lite oppmerksomme.

– Vær litt obs på det som skjer rundt deg og om noen trenger støtte eller hjelp. Er du grei mot noen vil de fleste smile og si takk, og du vil føle at du har betydd noe for noen den dagen, råder hun.

Ifølge Lindseth viser forskning at en kvinne gjerne snur ryggen til en mann hun skal passere hvis det er tett og trangt. Hun vil ikke ha front mot front.

– Men det blir jo et problem hvis du skal passere mellom to menn samtidig, sier kroppsspråkeksperten lakonisk.

Harry å snakke i mobilen

Gunn-Helen Øye mener folk er blitt flinkere til ikke å snakke i mobilen på buss, tog og bane. Å snakke høyt i telefonen irriterer hele 82 prosent i Ruters undersøkelse.

– Det er faktisk blitt harry, og folk er blitt flinkere til å kutte ut mobilsnakk, mener Øye.

At noen ikke orker å småprate med naboen eller en bekjent på bussen men later som de er så fordypet i mobilen at de ikke ser dem, synes hun er helt ok.

– Det er deilig med bobler og meditative smårom. Før brukte vi en bok eller avisen, nå er det mobilen, sier trendforskeren.

Dette mener Oslo-reisende

EGEN VERDEN: Noen passasjerer lever i sin egen verden, mener Kjetil Eid (34). Foto:Trond Solberg,VG

Kjetil Eid (34) fra Oslo mener noen passasjerer tar lite hensyn mens andre er høflige og følger alle skrevne og uskrevne regler.

– De oppfører seg slik det forventes mens andre lever i sin egen verden, står rett utenfor døråpningen og presser seg frem, sier Eid.

Og det er ikke alltid så enkelt å være høflig heller.

– En gang reise jeg meg for en eldre mann, men han ville ikke sitte. Hvor gammel man føler seg, varierer fra person til person. Jeg tror han ble såret, sier Eid.

34-åringen innrømmer at det har hendt han har stirret i mobilen eller ut av vinduet for å slippe å hilse på bekjente eller kolleger når han sitter på T-banen.

– Jeg liker å sitte for meg selv og ha litt stilletid på vei til jobb, sier han med et skjevt smil.

Ikke lettirritert

FORNØYD: Hilde Sundt Skålevåg er godt fornøyd med T-banesystemet og lar seg ikke så lett irritere av sine medpassasjerer. Foto:Trond Solberg,VG

Hilde Sundt Skålevåg (43) lar seg ikke så lett irritere over sine medpassasjerer.

– Det måtte være at folk sitter og snakker veldig høyt i telefonen, det skjer innimellom. Men jeg vil ikke høre alt folk snakker om, sier hun.

Skålevåg innrømmer at hun selv tar mobilen hvis den ringer mens hun sitter på Kolsåsbanen.

– Men det er mer på beskjed-nivå. Jeg går ikke inn i noen dyp samtale, sier Skålevåg som pleide å kjøre elbil inn til Oslo, men etter at Kolsåsbanen begynte å gå igjen i oktober, tar hun heller banen.

– Jeg får alltid sitteplass siden jeg går på endestasjonen, men fra Majorstua til Stortinget er det stappfullt, sier Skålevåg som er godt fornøyd med t-banesystemet.

GREIT: Selv med en dobbel barnevogn med barna Sigurd (2 år) og Petra Stave Johnsen (seks måneder), synes Thale Johnsen at det går greit å ta offentlig transport. Foto:Trond Solberg,VG

– Ingen køkultur

Thale Johnsen (34) mener nordmenn mangler køkultur, men synes likevel det går greit med offentlig transport.

Selv om hun må buksere en dobbel barnevogn.

– Jeg synes stort sett det går greit, men på bussen er ikke folk så flinke til å gi fra seg klappsetene når man kommer inn med barnevogn. De blir ofte sittende. På T-banen er ikke dette noe problem, for der er det bedre plass, sier Johnsen.

– Men det er ingen køkultur. Man prøver stå riktig i forhold til dørene på T-banen. Og så er det ganske irriterende når folk begynner å gå på før alle har gått av, mener Johnsen.

Men det største irritasjonsmomentet er folk som ikke flytter seg inne i bussen for å gi plass til dem som skal av.

Johnsen skulle også gjerne sett at det var mulig å få den brede barnevognen inn på de gamle trikkene, den går bare inn på de såkalte Italia-trikkene.

– Var folk flinke til å reise seg da du var gravid?

– Ikke så veldig, men jeg hadde en veldig grei graviditet. Samtidig hjelper folk til når de ser at jeg sliter med barnevognen, sier Johnsen.

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder