Hovedinnhold

Sunn start på dagen

Frokostelskere lever sunnere og veier mindre

MÅ PRESTERE: - Å gå på lufta med lavt blodsukker er ikke å anbefale, sier Jan Øyvind Helgesen i God Morgen, Norge. Her med sin delikate og næringsrike favoritt. Foto: Frode Hansen
MÅ PRESTERE: - Å gå på lufta med lavt blodsukker er ikke å anbefale, sier Jan Øyvind Helgesen i God Morgen, Norge. Her med sin delikate og næringsrike favoritt. Foto: Frode Hansen
Spiser du frokost, har du sannsynligvis et sunnere kosthold enn de som dropper å spise om morgenen.

Denne saken handler om:

Frokostdropperne spiser nemlig mindre frukt og grønt, og har generelt et dårligere kosthold og en mer usunn livsstil, sammenlignet med dem som starter dagen med å få litt næring i kroppen.

Det viser en fersk kartlegging av nordmenns spisevaner utført av Nielsen Norge for Frukt.no (Opplysningskontoret for frukt og grønt). Ett tusen nordmenn har besvart et bredt spekter spørsmål i undersøkelsen.

* Av dem som ikke spiser frokost, får 45 prosent i seg mindre enn to frukt og grønnsaker om dagen. Kun 25 prosent av dem spiser tre eller flere.

* Av dem som spiser frokost regelmessig, får 42 prosent i seg tre eller flere frukt og grønt daglig.

I Vektklubb.no kan du holde orden på mat- og kaloriinntaket!

- Å hoppe over frokosten er et klart symptom på et dårligere kosthold. Andre studier viser også at frokostspisere veier mindre og totalt har et lavere daglig kaloriinntak enn unnasluntrerne, sier Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog i Bama, som er en av hovedaktørene bak Frukt.no.

Blodsukker

Arsky mener at sammenhengen mellom frokost og livsstil skyldes flere ting.

- Du går glipp av et måltid hvor du kunne fått i deg en frukt eller grønnsak. Og fordi frokosten tradisjonelt består av andre ingredienser enn de større måltidene, mister du også et bidrag til et sunnere og mer variert kosthold generelt, påpeker hun.

Uten frokost vil mange også få et mer ustabilt blodsukker utover dagen.

Les også:Spis riktig når du trener

- Det gjør at du lettere faller for fristelsen for å småspise usunne ting som sjokolade, potetgull og hveteboller, og å overspise til lunsj eller middag, sier Arsky.

- Dette stemmer godt overens med våre kliniske erfaringer. Et stort flertall alvorlig overvektige pasienter sier at de ikke spiser frokost, forteller kostholdsekspert i Vektklubb.no og klinisk ernæringsfysiolog Line Kristin Johnson ved Senter for Sykelig Overvekt (SSO), Helse Sør-Øst i Tønsberg.

I over tyve år har hun jobbet med norske fedmepasienter.

- De som oppnår et vellykket, varig vekttap, fremhever med få unntak betydningen av en god måltidsstruktur med flere og ikke for store, regelmessige måltider fra morgen til kveld.

- De oppgir også at gode frokostvaner gjør det lettere å ha en god måltidsstruktur hele dagen, påpeker Johnson, som også viser til at mangelfulle frokostvaner gir økt tilbøyelighet til overspising og søtsug.

Store, mektige måltider ettermiddag og kveld kan også bidra til dårligere appetitt om morgenen.

Les også:Bytt ut store tallerkner med små - bil slankere

- Det totale energiinntaket er selvfølgelig grunnleggende i en vektreduksjonsprosess. Men hvordan du inntar disse kaloriene spiller en rolle.

Krever energi

I løpet av en god natts søvn reduseres energiforbruket og kroppen går inn i fastetilstand.

- Men når vi står opp om morgenen krever kroppen energi for å fungere som den skal i løpet av dagen. Vi har et lite glukoselager i leveren og kan derfor fungere fint uten energipåfyll en stund. Men når dette lageret tømmes, får vi etter hvert lavt blodsukker med alle de bivirkningene det har, forklarer Line Kristin Johnson og ramser opp:

Sult, slapphet, hodepine, dårligere konsentrasjonsevne og humørsvingninger. Dette ubehaget resulterer for mange i søtsug som igjen fører til at man spiser sukkerholdig, usunn mat med etterfølgende raske svingninger i blodsukkeret og dårlig struktur på både måltidsmønster og valg av matvarer.

Les også:Timeplan for et sunnere liv

- Å spise store måltider har også bivirkninger. En overfylt mage er ubehagelig og kan gjøre det vanskeligere å etablere gode rutiner for fysisk aktivitet. Mange opplever at å spise mindre mengder mat av gangen og heller flere måltider fordelt utover dagen, gjør det er enklere og mer behagelig å være i fysisk aktivitet. En sunn livsstil krever helhetlig tenkning, poengterer Johnson.

- Men er ikke dette også veldig individuelt?

- Det fins alltid unntak, og det forligger ingen entydig dokumentasjon på at frokost gir bedre forbrenning eller er en forutsetning for et vellykket, varig vekttap. Men for det klare flertall av våre pasienter spiller gode frokostvaner en viktig rolle i deres livsstilsendring.

Få hjelp til å endre livsstil i Vektklubb.no!

Det er forskjell på å droppe frokosten helt, og å utsette den.

- Du trenger ikke å hoppe rett fra sengen til frokostbordet, presiserer Line Kristin Johnson.

- Det trengs heller ikke et stort frokostmåltid for å få den gode effekten. Prøv å gjøre den mest mulig sammensatt med både langsomme karbohydrater i form av grovt brød eller fiberrike kornprodukter, proteiner, litt sunt fett (myk margarin, olje eller nøtter) og spis gjerne også frukt, bær eller grønnsaker.

Frukt, fruktsalat, smoothie, eller en liten tallerken Biola med kornblanding er nok til at blodsukkeret kommer opp på et behagelig nivå. Så er det bare å vedlikeholde dette utover dagen ved å følge prinsippene om regelmessig måltider og påfyll av langsomme karbohydrater.

Trofaste frokostspisere

Jan Øyvind Helgesen (50), programleder i God Morgen, Norge på TV2 (på bildet øverst i saken:

- Jeg jobber annenhver uke og på jobb blir det som regel et par brødskiver før sendestart klokken syv om morgenen. Jeg er avhengig av et, jevnt blodsukker for å prestere under sending og på jobben er brødmat mest tilgjengelig.

I friukene tar jeg ofte tid til å lage favorittfrokosten min, en god yoghurt med ti prosent fett, frisk frukt og bær, valnøtter og noen dråper honning. Har jeg god tid i helgen, går jeg gjerne for en brunsjaktig frokost, gjerne med stekte egg, omelett og bacon.

TROR DET ER INDIVIDUELT: - Jeg har kun forsket på min egen kropp, men ser jo at mye som passer for meg, ikke er bra for andre, sier Trine Grung. Foto: Jan Petter Lynau
TROR DET ER INDIVIDUELT: - Jeg har kun forsket på min egen kropp, men ser jo at mye som passer for meg, ikke er bra for andre, sier Trine Grung. Foto: Jan Petter Lynau

Trine Grung (39), blogger og medieutvikler::

- Jeg lager meg som regel en smoothie med frukt, bær og litt ernæringspulver eller glutenfrie havregryn. For meg er det helt nydelig, men jeg tror det er veldig individuelt hvilke frokostbehov du har. Datteren min som fyller ti i år, nektet til og med å spise om morgenen da jeg ammet.

Fortsatt får hun i seg maks en halv brødskive om morgenen, men er frisk og sunn for det! Når jeg unner meg litt kraftigere kost i helger og på feriereiser, spiser jeg gjerne egg, bacon og pølser, men dropper som regel brødet. Jeg blir veldig oppblåst av for mye brød.

INGEN FROKOSTFRIK: - På hverdager får jeg en sjelden gang i meg litt frokostblanding, en yoghurt eller en banan til frokost, sier Ingeborg Heldal. Foto: Jan Petter Lynau
INGEN FROKOSTFRIK: - På hverdager får jeg en sjelden gang i meg litt frokostblanding, en yoghurt eller en banan til frokost, sier Ingeborg Heldal. Foto: Jan Petter Lynau

Ingeborg Heldal (37), sjefredaktør i Cosmopolitan og programleder på Kanal FEM::::

- Som gravid spiste jeg tre brødskiver med Nugatti hver morgen. Men vanligvis er jeg dessverre trøtt og litt sint til minst klokken ti, og orker ikke tanken på annet enn kaffe. Men i helgene spiser jeg bestandig frokost, og synes det er ukens hyggeligste måltider.

Helst omelett med snøfriskost og salvie, ferskt valnøttbrød, en enkel kaffe latte, masse eplejuice fra Hardanger, friske jordbær og en bunke blader og aviser. På utenlandsferie topper jeg med en ørliten Bellini. Mannen min og jeg nyter måltidet og leser aviser mens vi bytter på å holde et våkent øye med vår meget aktive, 11 måneder gamle sønn.

Mer om frokost

American Heart Association utførte en undersøkelse blant ti tusen amerikanske leger i tidsrommet 1982 - 2006, som viste at å spise helkornblanding til frokost syv ganger eller mer i uken, reduserer risikoen for hjertesvikt med 28 prosent.

(Kilde: Forskning.no)

I 2003 kom resultatene av en studie ved Harvard Medical School. Av 2800 deltagere oppga drøye 30 prosent at de spiste frokost hver morgen. Sammenlignet med de andre, hadde frokostspiserne kun en tredjedels sjanse for å være overvektige, og 50 prosent lavere risiko for å utvikle diabetes og høyt kolesterol.

(Kilde: BBCnews.com)

I 2008 meldte forskere ved University of Minnesota at tenåringer som spiste frokost jevnlig var mer fysisk aktive, la mindre på seg, spiste mindre mettet fett og mer av langsomme, sunne karbohydrater enn de som hoppet over frokost. 2216 ungdommer deltok i kostholdsstudien fra 1999 - 2004.

(Kilde: WebMD.com)

Tidligere i år viste en studie av resultatene fra en nasjonal helseundersøkelse i Taiwan fra 2005 en klar sammenheng mellom ikke å spise frokost, overvekt og andre helseproblemer. Frokostdropperne var de absolutt mest overvektige, også når variabler som alder, kjønn, sivilstatus, utdanning, røyking, treningsvaner og andre livsstilsfaktorer var luket ut. Forekomsten av overvekt sank i takt med at antall frokostmåltider i uken steg.

(Kilde: medIndia.net)

Følg Vektklubb.no på Facebook!

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Helse

Se neste 5 fra Helse