Hovedinnhold

- Mosjonister trenger ikke hviledager

AKTIV HVILE: - Jeg legger inn en fast dag i uken hvor jeg har helt fri fra trening. Da spiller jeg golf, går en tur eller gjør noe annet lett, forteller Hattestad. Her på golfbanen i sommer. Foto: Privat
AKTIV HVILE: - Jeg legger inn en fast dag i uken hvor jeg har helt fri fra trening. Da spiller jeg golf, går en tur eller gjør noe annet lett, forteller Hattestad. Her på golfbanen i sommer. Foto: Privat
Å la være å trene noen dager innimellom er viktig når man trener hardt og mye. Men mosjonister flest trenger ikke tenke på hviledager. Her er tips til deg som vil begynne å trene i høst.

Denne saken handler om:

For at muskler og bindevev i kroppen skal repareres, og for å få best mulig treningseffekt av en hard økt, trenger kroppen hvile. For de fleste på mosjonistnivå får kroppen tilstrekkelig hvile automatisk.

Professor Jostein Hallén ved Norges Idrettshøgskole. Foto: Jan Petter Lynau
Professor Jostein Hallén ved Norges Idrettshøgskole. Foto: Jan Petter Lynau

- Trener du inntil 45 minutter daglig, får du nok pause fra aktivitet i utgangspunktet, og trenger ikke tenke så mye på ekstra hvile, sier Jostein Hallén, professor ved Norges Idrettshøgskole.

Les også: Melding til overvektige: Det er bare å begynne å løpe! 

Tren gjerne hver dag

- Det beste er om du setter av tid hver dag der du er fysisk aktiv i minst 30 minutter, legger han til.

Hallen begrunner dette i at utfordringen for målgruppen mosjonister som vil ned i vekt, vanligvis er knyttet til å få beveget seg nok og ikke motsatt.

- Det er sjelden et reelt problem å klare få nok hvile fra fysisk aktivitet, sier idrettsprofessoren.

Å ta en pause fra aktiviteter som jobb, barn og TV, er viktigere å tenke på, dersom man ønsker å komme i bedre form, i følge han.

En joggetur på 4,5 til 5 kilometer utgjør cirka 30 minutters fysisk aktivitet. Hallen anbefaler en rask tur eller tilsvarende aktivitet på denne lengden daglig. Han understreker at en av øktene bør være av lengre varighet eller lengde.

Hallens råd er spesifikt rettet mot den som vil komme i generelt bedre form og gå ned i vekt.

Les også: Fysisk aktivitet hjelper mot bekymringer og stress 

- Dette er et enkelt opplegg som gir tilfredsstillende økt energiforbruk og god effekt på utholdenhet. Samtidig er ikke dette en større treningsmengde enn at de fleste kan trives med å gjennomføre det, også etter en stund, forklarer Hallen.

Et poeng å holde seg i gang

Treningsekspert i VGs Vektklubb.no Trine Hattestad. Foto: VG
Treningsekspert i VGs Vektklubb.no Trine Hattestad. Foto: VG

Treningsekspert i Vektklubb.no Trine Hattestad anbefaler trening annen hver dag eller mer.

- Jeg vil si at tre til fire økter i uken med både kondisjons- og styrketrening er en bra mengde når man skal bygge form, sier Hattestad.

Hattestad støtter Hallen i at det ikke er noe mål for mosjonister å legge inn hviledager fast hver uke helt uten aktivitet.

- Det er ikke farlig å bevege seg hver dag. Man bør være mest mulig aktiv også utenom treningsøktene, sier hun.

Trine Hattestad svarer på spørsmål om trening tett på nett i tirsdag 23.8 klokken 10. Send inn spørsmål her! 

Noen dager innimellom mener hun likevel at kroppen har godt av å få helt fri trening, men hun anbefaler generelt å benytte hviledager til roligere aktivitet.

- Jeg legger inn en fast dag i uken hvor jeg har helt fri fra trening. Da går jeg tur, spiller golf eller gjør noe annet lett, forteller Hattestad.

På den måten trener hun jevnt, holder forbrenningen i gang, og gjør seg klar for nye hardere økter dagen etter.

- Det er viktig å finne en passende rytme for seg selv. Dette fungerer for meg, forteller Trine.

I VGs Vektklubb.no får du både kostholdsmeny og treningsprogram!

Spinning- og pilatesinstruktøren er også opptatt av variasjon.

- Jeg blir veldig tung i bena hvis jeg bare løper eller bare sykler, sier hun.

Etter løping noen dager, anbefaler hun derfor en sykkeltur, rotur, tråkking på ellipsemaskin eller noe annet.

Det viktigste er å gjøre noe over tid

Motivasjonsekspert i VGs Vektklubb.no, Øyvind Hammer. Foto: VG
Motivasjonsekspert i VGs Vektklubb.no, Øyvind Hammer. Foto: VG

Motivasjonsekspert i Vektklubb.no Øyvind Hammer mener at det å ha et fast treningsmønster er mye viktigere enn hvor mange treningsøkter man har i uken.

- Tre mindre gode treningsøkter i uken er bedre enn to helt «riktige» kvalitetsøkter, fordi det vi ønsker er gode vaner, mener motivatoren.

Øyvind Hammer er utdannet personlig trener.

Hammer svarer på spørsmål og gir motivasjonsråd tett på nett torsdag. Send inn spørsmål her!  

- Å innarbeide et mønster er det viktigste i begynnelsen. Det interessante er å få fysisk aktivitet inn som en del av hverdagen. Da kommer resultatene fordi du gjør noe over tid, sier Hammer.

Han mener at det er vel og bra å trene riktig og ofte, men at den viktigste prestasjonen for utrente ligger i å lære seg å komme rundt alle de problemstillingene i hverdagen som gjør at en finner unnskyldninger for å droppe trening.

Lei av å gå opp og ned i vekt? Les om hvordan Dag Morten lyktes for godt, etter man ge forsøk 

- Utrente bør starte med å sette noen absolutte tidspunkter for trening. Utgangspunkt må være at disse avtalene med seg selv må være ufravikelige. Når unnskyldningene for ikke å trene kommer opp, bør man fokusere på å ta et oppgjør med disse, sier Hammer.

- Ikke utsett!

For å komme rundt stormen med unnskyldninger i begynnelsen, anbefaler han at man tvinger seg selv til å finne løsninger, slik at en gjennomfører den planlagte treningen.

- Treningsavtalene bør være like ufravikelige som det å gå på jobb og å legge barna. Den ene økta innimellom som du må skyve på bør fremskyndes, ikke utsettes. Da gjør man treningen til en viktig syssel, forklarer Hammer.

Hviledager er viktig også for mosjonister, mener Øyvind.

- Man skal aldri trene mer enn tre dager sammenhengende, verken utrente eller andre, sier han.

Men han mener det er nødvendig å skille på trening og mosjon.

Han definerer trening som en aktivitet som du skifter t-skjorte til, fordi du skal bli ordentlig sliten og svett, og som krever at du dusjer etterpå. Mosjon er når du gjør noe som du blir varm av, for eksempel en rusletur.

- Turer og annen mosjon kan du gjøre hele tiden, også på fridager mellom treningsøkter, sier Hammer.

- Det å sitte i sofaen er aldri det beste, da er det bedre å gå seg en tur.

FØLG VEKTKLUBB.NO PÅ FACEBOOK! 

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Helse

Se neste 5 fra Helse