Hovedinnhold

Dette gjør trening med kroppen din

Nordmenns daglige aktivitetsnivå ligger i dag langt under det helsemessige forsvarlige. Her ser du hva trening kan gjøre med kroppen din.

Denne saken handler om:

- All fysisk aktivitet gir en helseeffekt. Den største helseforbedringen skjer når man går fra å være fysisk inaktiv til å bli litt fysisk aktiv. Det er aldri for sent å begynne.

Det sier Kristen Damsgaard, tidligere landslagssjef og forbundstrener i friidrett. Han har skrevet flere bøker om idrett, trening og forebyggende helsearbeid. Nå er han aktuell med ny bok, «I form etter 50», (Kagge forlag), som fokuserer på hva fysisk aktivitet kan gjøre for kroppen. Boken har han skrevet sammen med Peter F. Hjort, professor i medisin og Dieter Lagerstrøm, som har doktorgrad i idrettsvitenskap fra Tyskland.

Professor i medisin F. Hjort (bildet) og Dieter Lagerstrøm, som har doktorgrad i idrettsvitenskap, har sammen med tidligere landslagssjef og forbundstrener i friidrett, skrevet boken «I form etter 50». Foto: Line Møller
Professor i medisin F. Hjort (bildet) og Dieter Lagerstrøm, som har doktorgrad i idrettsvitenskap, har sammen med tidligere landslagssjef og forbundstrener i friidrett, skrevet boken «I form etter 50». Foto: Line Møller

- Vårt viktigste mål er å få dem som i dag ikke driver noen aktivitet til å bruke kroppen på et moderat nivå. Vi henvender oss ikke til super-trimmerne, sier Damsgaard.

For nordmenns daglige aktivitetsnivå ligger i dag så mye under det helsemessige forsvarlige at store deler av befolkningen har høy risiko for å få helseproblemer.

I Vektklubb.no kan du får hjelp til å trene

- Vestens store problem er at den fysiske aktiviteten blant menneskene går drastisk ned, mens vekten stadig øker. Dette påvirker helsetilstanden vår dramatisk. Denne utviklingen er det viktig å få snudd, mener Damsgaard.

For å understreke hvor viktig det er å bruke kroppen, presenterer forfatterne hva norsk og internasjonal forskning sier om de helseeffekter det gir å være fysisk aktiv, og hva slags aktiviteter som gir best resultater.

Les også: 25 grunner til å trene

Boken retter i hovedsak fokus mot de som er 50 år, pensjonister og de aller eldste, men kan også være aktuell for inaktive 30-åringer, ifølge forfatterne.

Her er noen av forfatternes mange kilder:
«Aktivitetshåndboken - fysisk aktivitet i forebygging og behandling», Helsedirektoratet 2008. «Et bedre liv gennem mad og motion. Nordisk handlingsplan for bedre sundhed og livskvalitet gennem mad og fysisk aktivitet», Nordisk Ministerråd, København, 2006. «U.S. Department of health and human services Physical activity and health. A report of the surgeon general», Atlanta, 1996. WHO: «The world health report 2002. Reducing risk, promoting healthy life», Geneve, 2002.

Hva er helse?

En stor del av befolkningen har varige helseproblemer, men er likevel fornøyd med helsen sin. Helse på tross av sykdom er vanlig. Derfor er mestring viktig.
- 80 prosent vurderer sin egen helse som god, men:
- 60 prosent har et varig helseproblem.
- 30 prosent mener at helseproblemet påvirker hverdagen.
- 11 prosent mener at helseproblemet medfører store begrensninger i hverdagen.

Mestringsvett

1) Ha håp og optimisme
2) Ta vare på selvbildet
3) Ha omtanke for andre
4) Driv med noe som gir arbeidsglede
5) Bruk kroppen din

God helse

God helse har den som evne og kapasitet til å mestre og tilpasse seg livets uunngåelige vanskeligheter og hverdagens krav.

(Kilde: Professor i medisin, Peter F. Hjort)

Kroppsbruken i historien

Vi er skapt for omfattende fysisk aktivitet, som vi i vår tid sjelden gjør. I steinalderen levde menneskene av jakt og fiske, og de måtte klare store fysiske anstrengelser. En oversikt viser at de hver dag gikk omtrent ti ganger så mange skritt som moderne mennesker går.
- Jegere og samlere i steinalderen: Ca 25 000 skritt per dag.
- Fysisk aktive moderne mennesker: Ca 10 000 skritt per dag.
- Inaktive moderne mennesker: Ca 1000-2500 skritt per dag.

Kartlegging

Som et ledd i Helsedirektoratets Handlingsplan for fysisk aktivitet gjennomføres i 2009 en kartlegging av fysisk aktivitet og fysisk form i den voksne og eldre befolkning (18-85 år). Undersøkelsen administreres av Norges idrettshøgskole.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Helse

Se neste 5 fra Helse