Hovedinnhold

Tykk og sunn bedre enn tynn og utrent

Overvektige veltrente har redusert dødsrisiko

PÅ LØPETUR: Tommy Svendsen sykler fra Ski til Fornebu flere ganger i uken og løper minst en tur i uken. Foto: Nils Bjåland
PÅ LØPETUR: Tommy Svendsen sykler fra Ski til Fornebu flere ganger i uken og løper minst en tur i uken. Foto: Nils Bjåland
SKI (VG) Tommy Svendsen veier 110 kilo. Han er per definisjon overvektig. Men Tommy trener regelmessig og har derfor mindre sykdomsrisiko enn slanke utrente personer.

Denne saken handler om:

Tykke bruker mer energi

Her er formelen som viser hvorfor tyngre mennesker forbruker mer energi ved samme arbeid enn tynne, og følgelig må være i bedre fysisk form enn en slank person dersom de holder samme tempo under eks. et mosjonsløp.
Tommelfingerregelen er at du forbrenner det antall kalorier du veier i kilo løpet av en time dersom du er helt inaktiv. Tallet øker i forhold til aktivitetsfaktoren. Jo mer krevende aktivitet, desto høyere blir tallet (aktivitetsfaktoren).

Ligge i sofaen i 30 min:
Mann 80 kg: 80 x 1 x 1/2 t= 40 kcal
Mann 120 kg: 120 x 1 x 1/2 t= 60 kcal

Gå i 30 minutter:
Mann 80 kg: 80 x 2 x 1/2 t= 80 kcal
Mann 120 kg: 120 x 2 X 1/2 t = 120 kcal

Gå raskt i 30 minutter:
Mann 80 kg: 80 x 4 x 1/2 t = 160 kcal
Mann 120 kg: 120 x 4 x 1/2 t = 240 kcal

Jogge i 30 minutter:
Mann 80 kg: 80 x 7 x 1/2 t= 280 kcal
Mann 120 kg: 120 x 7 x 1/2 t = 420 kcal

Løpe raskt i 30 minutter:
Mann 80 kg: 80 x 12 x 1/2 t = 480 kcal
Mann 120 kg: 120 x 12 x 1/2 t = 720 kcal

- Dette er en gladnyhet for de litt overvektige. For det er fullt mulig å være det man på folkemunne kaller feit og samtidig være sunn. Det blir forsket mye på dette internasjonalt nå, sier dr.philos. Jonny Hisdal ved Oslo Universitetssykehus.

Les også: Irene ned 26 kilo 

Den siste er en studie i USA, «changes in CVD risk factor in the activity conseling trial», gjengitt i International Journal of general Medisin, som viser at du uavhengig av vektreduksjon får nedsatt sykdomsrisiko når du trener. Studien fulgte 874 personer i alderen 35-74 år.

«Innefeite»

- En av årsakene til dette er at når du trener bruker kroppen fettet i blodet som drivstoff. På lange og relativt rolige treningsturer forbrenner du derfor mye av dette fettet.

Redusert fettinnhold i blodet reduserer farer for hjerte- og karsykdommer. Slanke mennesker som ikke trener kan være det vi litt populært kaller «innefeite», det vil si at de har mye fett i blodet.

Les også: Tren overkroppen på tyve minutter 

- Så det er bedre og være feit og veltrent enn slank og utrent?

- Ja, det finnes mange studier som viser dette. Men det er et lite forbehold her: Det avhenger av hvor på kroppen fettet sitter. Epleform er usunt, pæreform er bedre. For det farlige fettet setter seg over magen, sier Hisdal.

TYKK OG VELTRENT: Tommy Svendsen, som er kokk og restauranteier, var med på VGs og Yngvar Andersen test «I form på 4 uker» i fjor. Da veide han 129 kilo. Nå er vekten nede i 110, og han føler seg i god form. Foto: Frode Hansen
TYKK OG VELTRENT: Tommy Svendsen, som er kokk og restauranteier, var med på VGs og Yngvar Andersen test «I form på 4 uker» i fjor. Da veide han 129 kilo. Nå er vekten nede i 110, og han føler seg i god form. Foto: Frode Hansen


- Hvor tykk kan man være og fremdeles være sunn?

- Har man en BMI over 30 er man pr. definisjon overvektig, sier Hisdal.

Er du overvektig? Sjekk her 

- Men muskelmasse veier mer enn fett. Er kiloene jevnt fordelt over hele kroppen er det helsemessig mye mindre farlig. BMI kan derfor i enkelte situasjoner være en dårlig indikator på helse. Livvidde er et bedre mål, legger han til.

Les også: Slik blir du kvitt søtsuget 

- Fortell?

- Fordi det er magefettet som er farligst. Nesten helt uavhengig av høyden er menn med livvidde på over 94 cm, og kvinner med en livvidde på over 80 cm, langt mer utsatt for hjerte- og karsykdommer. Har man i tillegg en eller flere av følgende risikofaktorer, mye fett i blodet, høyt kolesterol, høyt blodtrykk, diabetes type2 eller røyker, er risikoen høyere, sier Hisdal og legger til:

Fett blir til muskler

- Overvektige mennesker som trener, uten å klare å gå ned i vekt, kan likevel ha stort helsemessig utbytte av det. Ved trening vil ofte noe av fettet omgjøres til muskler. Rent helsemessig er det selvsagt best å være både slank og veltrent. Men trening reduserer ekstrarisikoen ved å være overvektig.

Overlege og fedmeforsker Jøran Hjelmesæth. Foto: Scanpix
Overlege og fedmeforsker Jøran Hjelmesæth. Foto: Scanpix

Lege Jøran Hjelmesæth, som er leder av Norsk forening for fedmeforskning og Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved sykehuset i Vestfold, sier at fedme bare er et begrep på at «du har noen kilo for mye å dra på».

Gjør et større arbeid

- Mange mennesker med BMI over det anbefalte er i god fysisk form. De har ekstra vekt å dra på, så hvis en person som veier eks. 20 kilo mer enn deg løper like raskt som deg, er vedkommende i mye bedre form enn deg fordi personen gjør et større arbeid. Det blir litt som i Birkebeinerrennet. Der må du ha en sekk på ryggen med x-antall kilo. Overvektige bærer en slik sekk hele tiden, forklarer Hjelmesæth.

Les også: Ikke dropp trening selv om du er støl 

Magasinet Runners World har beregnet følgende formel: En kilos vektreduksjon gjør at du løper en meter lenger i minuttet.

- Det er selvfølgelig helt teoretisk, men høres likevel fornuftig ut, sier Hjelmesæth.

- Hva er best treningsform for overvektige?

- Hvis du er i så god form at du klarer å trene intervaller, er det en flott måte å forbrenne kalorier på. I tillegg gir det deg en gevinst i form av lavere dødelighet.

- Men ellers er jeg så kjedelig at jeg bruker myndighetenes mål på hva som helsemessig er bra: Du bør være i bevegelse minst 30 minutter hver dag, sier Hjelmesæth.

- Er vi for opptatt av vekten?

- Ja, vi er altfor opptatt av vekt i seg selv. Vi burde være mer opptatt av å fremme atferd som gir mindre risiko for fedmerelaterte sykdommer som diabetes, høyt blodtrykk med mere. Her er fysisk aktivitet en veldig viktig og god metode uansett vekt, sier Jøran Hjelmesæth.

- Mange er nok i dag opptatt av å være slanke av forfengelighetsgrunner og ikke så opptatt av risiko for sykdom. Siden det er mulig å være slank men allikevel usunn, bør man i tillegg etter min mening ha mer fokus på de kjente risikofaktorene for sykdom, sier Jonny Hisdal.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Helse

Se neste 5 fra Helse