Hovedinnhold

Riktig trening viktigst for sykkelformen

Les Thor Hushovds sykkeltrenings-tips

BEVISSTE SYKLISTER: - Mange handler altfor dyre sykler, og da spesielt menn. Mange av dem kunne fått langt bedre utbytte ved å ta noen intervaller, sier aktiv sykler Trude Nattholmen. Her på landeveissykkel sammen med Martin Røeggen. Foto: Line Møller
BEVISSTE SYKLISTER: - Mange handler altfor dyre sykler, og da spesielt menn. Mange av dem kunne fått langt bedre utbytte ved å ta noen intervaller, sier aktiv sykler Trude Nattholmen. Her på landeveissykkel sammen med Martin Røeggen. Foto: Line Møller
- Du får ikke kjøpt deg god sykkelform, sier Thor Hushovds personlige trener Atle Kvålsvoll.

Denne saken handler om:

Hushovds fem beste sykkeltreningstips

  • Skill mellom rolige og harde økter På en rolig økt skal du kunne snakke hele veien, og er sannsynligvis roligere enn du tror. Klarer du det får du mer overskudd til å gi alt på hardøktene.
  • Tren allsidig høst og vinter Det er viktig med variasjon i alt treningsarbeid. Også for syklister. Mange av proffene går mye på ski om vinteren.
  • Lite trening med melkesyre Du skal altså ikke trene så hardt på disse øktene at det føles som om bena blir sure og stivner raskt. Sykle i et tempo du kan holde lenge.
  • Noen turer like lange som ritt Skal du sykle en konkurranse som er 80 kilometer lang er det lurt å ha gjort det minst én gang før du står på startstreken. Det er bra trening og gir mental trygghet.
  • Periodiser og planlegg treningen Bestem deg for hva du skal trene i god tid. Lag perioder med ulik treningsintensitet. Proffene trener gjerne rolig og langt i starten av sesongen. Intervallene blir hyppigere og hardere når rittet nærmer seg.


Thor Hushovds personlige trener sikter til alle de dyre syklene som selges i norske sportsbutikker om dagen.

Selv om du kjøper den dyreste sykkelen i butikken, og den er kostbar, må du fortsatt trene mye og riktig dersom du skal sykle fort og langt, i følge han.

Hvor mye kalorier forbrenner du ved å sykle? Det får du svar på hvis du melder deg inn i Vektklubb.n o 

På Milsluker´n sport i Oslo henger de lekreste sykler på utstilling i taket, som eksklusive skinker til modning.
De rekker ikke å bli møre før de forsvinner ut av butikken.

- Mest for moro monterte vi en sykkel med veiledende pris 90000 kroner, og regnet med å ha den til utstilling en stund. Den var solgt til en ivrig syklist for 68000 kroner før én uke var gått, sier Aslak Berglund hos Milsluker´n.

- Sykler til mellom 20000 og 40000 kroner bæres ut av butikken som kneippbrød, forteller Berglund.

Racersalg

Syklene blir dyrere, og stadig flere av dem har bukkestyre. Du må ikke lenger til nisjebutikken for å kjøpe landeveissykkel. De store sportskjedene er fulle av lette og smidige gatesykler.

LUKSUS: På Milsluker´n i Oslo selges det luksussykler som om det var kneippbrød. - Folk er kjøpevillige, sier Aslak Berglund. Foto: Jørgen Hyvang
LUKSUS: På Milsluker´n i Oslo selges det luksussykler som om det var kneippbrød. - Folk er kjøpevillige, sier Aslak Berglund. Foto: Jørgen Hyvang

- Salget av racersykler har eksplodert i våre butikker. Det er fortsatt klart flest som kjøper terrengsykkel, men vi ser en tydelig trend. For fem år siden solgte vi et begrenset antall landeveissykler i våre butikker. I 2010 solgte vi mellom 1500 og 2000, sier produktgruppesjef for sykkel i Gresvig, Alex Gidas, til VG.

Les også: Tren både lett, hardt og moderat 

Det er ikke nødvendigvis flere som sykler, men flere som kjøper sykkel nummer to og tre.

- Tidligere hadde nordmenn gjerne en terrengsykkel som de brukte til alt. Om de skulle på jobb eller trening. Nå kjøper folk sykkel til de ulike formålene. Én sykkel til Birken, én til landeveisritt og én som de bruker til og fra jobb. Jeg ser det blant kollegaene mine også. Det er status å ha fin sykkel, sier Gidas.

Når det gjelder terrengsykkel går antall solgte enheter ned, men omsetningen går opp. Det kjøpes dyrere sykler.
Nevnte Milsluker´n har hatt en 25 prosents økning av sykkelsalget så langt i år sammenlignet med fjoråret.

- Folk er ganske kjøpevillige og vi ønsker å selge skikkelige sykler. Hvis en kunde vil ha en dyr sykkel så selger vi dem det. Selv om ikke treningsgrunnlaget nødvendigvis er topp, så gir en kostbar sykkel en god følelse. Da vet vi at kunden blir fornøyd, sier Aslak Berglund hos Milsluker´n.

Annen opplevelse

Trener Atle Kvålsvoll med Thor Hushovd bak. Foto: Stian Lysberg Solum/Scanpix
Trener Atle Kvålsvoll med Thor Hushovd bak. Foto: Stian Lysberg Solum/Scanpix

Atle Kvålsvoll er tidligere proffsyklist, Olympiatoppens mann på utholdenhet og Thor Hushovds personlige trener. Han registrerer med glede at sykkelinteressen, og spesielt for landevei, når nye høyder.

Les også: Konkurrer deg i form 

- Det har tatt veldig av. Tidligere hadde man en terrengsykkel som ble mest brukt på asfalt. Nå er flere mer bevisst, butikkene er blitt flinkere til å gi hjelp og da blir det lettere å få en god opplevelse. Å sykle på en landeveissykkel kan ikke sammenlignes med en terrengsykkel. Det gir en helt annen følelse. Spesielt hvis man sykler flere sammen, sier Kvålsvoll.

Han synes det er mange flinke mosjonister, og har stor forståelse for at de kjøper skikkelig utstyr.
Like fullt mener han det er mer å hente på riktig treningsarbeid og teknikk, enn å kjøpe de aller dyreste syklene.

- Du kan ikke kjøpe deg bort fra dårlig trening. Samtidig tåler godt utstyr mer slitasje og belastning over tid. Et bra hjulsett er viktig på en landeveissykkel. Det kan koste fra 10000 kroner til 50000 kroner om man vil. Da skal man riktignok trene mye og være med i konkurranser for å nyttiggjøre seg det, sier Kvålsvoll.

Brukt er bra

Han oppfordrer folk til å kjøpe brukt. Da får du fint utstyr til halv pris. Kvålsvoll understreker også at sykkel passer veldig godt for mosjonister som ikke nødvendigvis er topptrent.

- Sykkel er veldig fint med tanke på belastninger. Har du noen kilo for mye er sykkel bra. Da unngår du de slagene man får fra løping. I tillegg er sykkel en veldig sosial aktivitet. Man sitter på sykkelen og prater med hverandre, sier Kvålsvoll. Når det gjelder teknikk trekker han fram sittestilling og tråkk som det viktigste.

Les også: Tren overkropp på tyve minutter 

- Noen tar teknikken veldig naturlig og raskt. Andre trenger litt mer veiledning. Det er viktig med noen timer på sykkelen for å få en følelse med hva som er best for den enkelte, sier Atle Kvålsvoll til VG.

- Landeveissykkel er heftig

Martin Røeggen (28) og Trude Nattholmen (37) mener landeveissykkel er langt heftigere enn terrengsykkel.

LANDEVEISSYKLING: Martin Røeggen og Trude Nattholmen på rolig restitusjonstur i Maridalen i Oslo. Foto: Line Møller
LANDEVEISSYKLING: Martin Røeggen og Trude Nattholmen på rolig restitusjonstur i Maridalen i Oslo. Foto: Line Møller


- Det går fortere, og er mye heftigere enn terrengsykkel, sier Martin Røeggen.

De to aktive syklistene er ute en solskinnsdag på restitusjonstur i svært rolig tempo. De forstår godt at stadig flere velger bukkestyre og landevei. At mange sykler rundt på kostbart utstyr er de ikke i tvil om, og tenker at mange kunne greid seg med litt enklere sykler.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Helse

Se neste 5 fra Helse