Hovedinnhold

- Armhevinger en nærmest perfekt øvelse

TOPP ØVELSE: Eksperter hyller armhevingen som en av de enkleste og beste treningsøvelsene man kan gjøre. Her demonstrerte av Anne-Mette Rustaden. Foto: Mattis Sandblad/VG
TOPP ØVELSE: Eksperter hyller armhevingen som en av de enkleste og beste treningsøvelsene man kan gjøre. Her demonstrerte av Anne-Mette Rustaden. Foto: Mattis Sandblad/VG
(VG Nett) Den beste enkeltstående treningsøvelsen koster ikke en krone og passer for alle, mener eksperter.

Denne saken handler om:

For ifølge eksperter den kjente helsenettsiden webMD.com har vært i kontakt med er armhevingen, eller push-ups, noe av det smarteste du kan foreta deg dersom du ønsker å komme i bedre form.

- En av grunnene til at armhevingen er så populær er at det er billig, det er enkelt og man trener forskjellige områder av kroppen samtidig. Alle, fra nybegynnere til idrettsutøvere, kan ha fordeler av det, sier Jonathan Ross ved American Council on Exercise.

Les også: - Sportsdrikk kan ødelegge treningen

Treningsekspert Jessica Bottesc sier at selv om man hovedsakelig trener armene og brystmuskulaturen, også trener mye annet.

- Trener mange muskler

- Om man ser på en perfekt utført push-up så trener du i utgangspunktet alle musklene fra tærne til skuldrene, sier hun.

Les også: - P-piller svekker treningseffekten

Ross forklarer hvordan den perfekte armhevingen skal gjennomføres:

- Kroppsvekten din skal løftes av armene, og ikke bruk andre kroppsdeler for å forsøke å heise deg opp, sier han.

I tillegg bør man ha en rolig bevegelse uten å knekke i hoften.

Vektklubb-ekspert: - Genial øvelse

Også treningsekspert Trine Bækkevar i Vektklubb.no mener armhevinger er en super øvelse.

Leserne diskuterer trening her!

- Den perfekte styrkeøvelsen er nok så mangt, men armhevinger er en genial brystøvelse. Du styrker store deler av kroppen i en og samme bevegelse, selv om armhevinger først og fremst forbindes med øvelser for bryst og armer, sier Bækkevar til VG Nett.

Også hun sier at det også er en fleksibel øvelse, som kan gjøres på forskjellige måter.

- Du får trent forsiden av skuldrene, støttemuskulatur i skulderleddet samt kjernemuskulatur i mage og rygg i tillegg. Øvelsen passer for alle og gir progresjonsmuligheter fordi den kan gjøres i så mange varianter, sier Vektklubb-eksperten.

Bra for stillesittende

Særlig kan armhevinger være gunstig for alle som sitter mye stille i arbeidet.

- I tillegg er den ypperlig for oss som sitter mye foran pc og er stive i nakke og skuldre, fordi den gir god sirkulasjon i skulderleddet. Du kan gjøre armhevinger hvor som helst uten utstyr, forklarer Bækkevar.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Helse

Se neste 5 fra Helse