Hovedinnhold

Spiser du mye fisk? Ta tranen din likevel!

Tilskudd av fiskeolje gir lavere risiko for blodpropp

<p>SUNT: Kombinerer du fisk med fiskeoljetilskudd, kan du være litt mindre redd for å få venøs blodpropp.</p>

SUNT: Kombinerer du fisk med fiskeoljetilskudd, kan du være litt mindre redd for å få venøs blodpropp.

Foto: Fotolia
TROMSØ (VG) Om du vil redusere risikoen for blodpropp, bør du ta fiskeoljetilskudd – selv om du spiser mye fisk fra før.

Denne saken handler om:

VENØS BLODPROPP

Samlebegrep for dyp venetrombose og lungeemboli.


Oppstår i kroppens dype samleårer, venene, og som regel i beina.


Dersom proppen løsner kan den fraktes med blodet i lungene, noe som kan blokkere blodomløpet og være dødelig. Dette kalles lungeemboli.


Rammer årlig 7000 til 10 000 nordmenn.


Kirurgiske inngrep, infeksjoner, kreftsykdom, immobilisering og hormonbehandling er kjente risikofaktorer, men i over halvparten av tilfellene finner man likevel ingen utløsende årsak til sykdommen.


Kilde: TREC, K. B. Jebsen senter for tromboseforskning, Universitetet i Tromsø.

Det viser en fersk studie ved Universitetet i Tromsø, som har fulgt 23 600 deltagere mellom 25 og 97 år i Tromsøundersøkelsen over en periode på 16 år.

Deltagerne rapporterte inn hvor mange ganger i uken de spiste fet eller mager fisk, og om de tok fiskeoljetilskudd daglig.

Forskere fant at personer som spiste tre eller flere fiskemåltider i uken hadde 22 prosent redusert risiko for venøs blodpropp, sammenlignet med dem som spiste fisk 1–2 ganger i uken.

Rammer mange

Men spiser man minst tre fiskemiddager i uken samtidig som man tar faste tilskudd av fiskeolje i flytende form eller i kapsler, reduseres risikoen med hele 48 prosent i forhold til dem som bare spiser 1–2 måltider fisk, ifølge studien.

Og spiser du mindre enn ett måltid fisk i uken, reduserer du risikoen for venøs blodpropp med 39 prosent dersom du tar fiskeoljetilskudd. Studien ble nylig publisert i tidsskriftet The Journal of Nutrition.

Venøs blodpropp rammer 8000-10.000 personer i Norge årlig og kan i verste fall være dødelig.

– Det ser ut til at tilskudd av fiskeolje er viktig for å forebygge venøs blodpropp, og enda viktigere om man spiser lite fisk, sier John-Bjarne Hansen, professor og leder ved det nyetablerte K. G. Jebsen-senteret for tromboseforskning ved Universitetet i Tromsø.

Vanskelig å påvise sammenheng

Fet fisk ga større effekt enn magre fiskesorter. Hvert måltid ble definert som 150 gram fisk eller mer.

<p>FORSKNINGSLEDER: John-Bjarne Hansen, K. G. Jebsen senter for tromboseforskning ved Universitetet i Tromsø.<br/></p>

FORSKNINGSLEDER: John-Bjarne Hansen, K. G. Jebsen senter for tromboseforskning ved Universitetet i Tromsø.

Foto: Terje Mortensen, VG

– Det er tidligere kjent at inntak av fet fisk blant annet er viktig for å forebygge død av hjerteinfarkt. Denne studien viser at man ved høyt inntak av fiskeolje i tillegg faktisk forebygger blodproppsykdom, ikke bare død, hevder Hansen.

Studien skal være den største i sitt slag på området.

– Det er godt etablert i eksperimentelle studier at omega 3-fettsyrer og tilskudd med høye konsentrasjoner av disse har en blodpropphemmende effekt, så resultatene var ganske forventet. Likevel har sammenhengen vært vanskelig å påvise, fordi det finnes få studier med stor nok deltagelse og gode nok betingelser for å påvise den, påpeker Hansen.

Forskerne åpner for at personer som spiser mye fisk og samtidig tar tilskudd generelt er mer helsebevisste enn andre. Funnene kunne imidlertid ikke forklares av forskjeller i kroppsmasseindeks, fysisk aktivitet, utdanningsnivå, totalt kaloriinntak eller inntak av kaffe og alkohol mellom de som spiste mye og lite fisk eller tok tilskudd av fiskeolje.

Fedon: – Vær litt forsiktig

<p>ADVARER: Fedon Lindberg ber folk være oppmerksomme på å ikke få for mye flerumettede fettsyrer.<br/></p>

ADVARER: Fedon Lindberg ber folk være oppmerksomme på å ikke få for mye flerumettede fettsyrer.

Foto: Erik Hannemann, VG

Indremedisiner og kostholdsekspert Fedon Lindberg mener det er viktig å være bevisst på hvor mye ekstra omega 3 og omega 6 man får i seg gjennom fet fisk og tilskudd. Det kan nemlig bli for mye av det gode.

– Man skal være litt forsiktig med å ta for mye omega 3 og omega 6. Tar man for mye, kan det faktisk øke risikoen for andre hjerte- og karsykdommer, fordi disse lettere kan oksidere (harskne) i kroppen. Studier tyder på at stort inntak av omega 6 sannsynligvis øker risikoen for slike sykdommer.

Det er viktig å være klar over at idet man tar kosttilskudd, søker man en medikamentell effekt – og da skal man vite hva man gjør. Dette er nivåer man kan følge med på ved å ta blodprøver, men som man enn så lenge må bekoste selv, sier Lindberg til VG. Han understreker at han ikke har lest studien VG omtaler.

Kommentarer Antall kommentarer på artikkelen

Har du en mening om denne artikkelen? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Respekter andres meninger og husk at mange kan se hva du skriver. Brudd på reglene kan føre til utestengelse.

VGs journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Klikk for å se kommentarene

Siste saker fra Helse

Se neste 5 fra Helse