Foto: ThitareeSarmkasat / iStockphoto

Ny diett-trend: Slik skal fet mat få deg ned i vekt

HELSE

Lavkarbodietten har kommet tilbake i en strengere variant: Keto. Enda mer fett og enda færre karbohydrater skal få deg ned i vekt. Kjendisene hyller dietten. Dette mener norske eksperter om hvordan dietten virker.

Betalt innhold
Publisert: Oppdatert: 10.09.18 07:31

Lavkarbodietter har eksistert i flere tiår. Den siste tiden har en ny variant spredt seg i sosiale medier og skapt overskrifter i internasjonale medier som Huffington Post og People. Kjendiser som Halle Berry, Kourtney Kardashian, Jenna Jameson og Tamara Judge åpnet opp om sine erfaringer med keto-dietten.

Den går ut på at man skal spise mindre enn 20 gram karbohydrater per dag, samtidig som man øker inntaket av fett.

Karbohydrater finnes i kornprodukter, og Helsedirektoratet anbefaler at man spiser grove kornprodukter som grovt brød hver dag. Kostrådene anbefaler også at omtrent 40 prosent av det daglige energiinntaket kommer fra karbohydrater.

Likevel velger mange å kutte ned på inntaket med varianter av lavkarbodietter.

– Det kan være fordi man har bedre metthetsfølelse på en ketogendiett sammenlignet med lavkaloridiett, forklarer Simon Dankel.

Han er førsteamanuensis ved Senter for ernæring, Klinisk institutt 2, ved Universitet i Bergen, og den siste tiden har han forsket på nettopp effekten av et høyfett-kosthold, studien ble publisert i det anerkjente tidsskriftet American Journal of Clinical Nutrition.

Kardashian-diett

Ketodietten er en streng variant av lavkarbokosthold. Den tillater kun 20 gram karbohydrater per dag, dermed kutter man ikke bare hvitt sukker og mel – slik som kostrådene anbefaler – men mel, frukt og karbohydrater generelt.

Baktanken er at man ved å tilføre lite karbohydrater, så blir kroppen bedre til å forbrenne fett for energi. Da går kroppen i ketose, forklarer Dankel.

Jøran Hjelmesæth, leder for Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold, professor ved Universitetet i Oslo og medlem av Nasjonalt råd for ernæring, mener at det ikke finnes godt grunnlag for å hevde at det er bedre at kroppen forbrenner fett enn karbohydrater.

– Jeg har vanskelig for å forstå at det skal være bedre enn at kroppen brenner karbohydrater. Det finnes ikke vitenskapelig grunnlag for det, slår Hjelmesæth fast.

Likevel kan det se ut til at den har blitt en ny trend-diett. Etter at Kourtney Kardashian sa at hun testet keto-dietten i 2017, beskrev Harper’s Bazaar den som 2018 sin versjon av Atkins.

Huffington Post har derfor snakket med et knippe amerikanske eksperter om effekten av dietten.

– Keto-dietten er en effektiv måte å gå ned i vekt raskt på, om det gjøres på en forsvarlig måte, sier Dr. Nancy Rahnama, en sertifisert klinisk ernæringsfysiolog, til avisen.

Bedre med lavkaloridiett

Hjelmesæth derimot mener at strenge lavkaloridietter, som for eksempel knekkebrøddietten de bruker i behandling, er like effektiv for rask vektreduksjon.

– Da får du en balansert reduksjon av næringsstoffene, men ikke like mye fett, forklarer han.

Ketodietten, som flere andre lavkarbodietter, oppfordrer til høyt inntak av fett, og tillater også høyt inntak mettet fett, forklarer Dr. Nicole Harkin, sertifisert hjertespesialist og assisterende, klinisk professor ved universitetet i New York til Huffington Post.

Inntaket av mettet fett bør egentlig ikke overstige mer enn 10 prosent av daglig energiinntak ifølge Hjelmesæth.

– Da viser internasjonale erfaringer og dokumentasjon at risikoen for hjerte- og karsykdommer øker betraktelig, slår han fast.

Grunnen til det er at mettet fett øker mengden av LDL-kolesterol i blodet, som omtales som det dårlige kolesterolet, som igjen kan føre til åreforkalkning og tette blodårer, legger han til.

Legg en god plan for etter dietten

Helsedirektoratet anbefaler i sine kostråd at man heller får i seg umettet fett fra for eksempel oljer og plantemargarin, som har dokumentert effekt på å senke risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Dankel forklarer at de som fronter et høyfett-kosthold går mot de generelle anbefalingene, men at det ikke trenger å være farlig fordi kroppen omstiller seg til å forbrenne fett. Karbohydrater blokkerer dette og kan dermed øke triglyseridene i blodet.

– Det er ingen studier som viser negativ sammenheng mellom en ketogen diett og forekomst av hjerte- og karsykdommer. Negative helseeffekter av mettet fett i et lavkarbokosthold bygger på antagelser. Men man kan også begrense inntaket av mettet fett på en høyfett-diett, forteller Dankel.

Han understreker at det er viktig at man faktisk har et lavt inntak av karbohydrater.

– Det er kombinasjonen av fet mat, sukker og karbohydrater som kan være ugunstig, forklarer han.

Om du velger å bruke en diett for å gå ned i vekt kan du oppleve god effekt av det, og mange klarer å følge strenge spiseregler over kortere tid, forklarer Hjelmesæth.

– Jeg anbefaler at du legger en veldig god plan for tiden etter dietten. Mange klarer å gå ned i vekt på en diett, men etter dietten må du ha en plan for hva slags livsstil du skal ha for å holde vekten nede, sier han.

– Vi ser at mange dessverre ikke har det, og dermed spiser seg opp igjen etter en diett, legger han til.

Dankel forklarer at om du trives med et høyfett- lavkarbokosthold, kan du tilpasse det slik at du kan leve med det over lengre tid enn en diett.

– Da bør du passe på at du ikke blander høyfettkostholdet med for mye karbohydrater slik at du opprettholder fettforbrenningen. Tilpass kostholdet slik at det blir en livsstil, med utgangspunkt i mye grønnsaker og annen fersk, hel mat, sier han.

Gi oss tilbakemelding på denne artikkelen.Gi tilbakemelding!Gi tilbakemelding!

Vinn Gull i VG+

Dagens kode: GULL525

Send SMS med koden til 2424. Tjenesten koster 1 kr.

Ved å delta i konkurransen samtykker du til at vi kan kontakte deg på SMS med relevant informasjon om konkurransen «Finn Gull i VG». Les mer om konkurransen her »

Her kan du lese mer om