FRISK SOM EN FISK: Fiskefettet i ørreten inneholder sunne og livsviktige fettsyrer. Foto: GODFISK

Fisken - stappfull av sunnhet

TROMSØ (VG) Et optimalt kosthold innebærer å få litt av alt. Det betyr også fisk, en god kilde til mer enn bare omega-3.

ARTIKKELEN ER OVER TI ÅR GAMMEL

- Maten vi spiser er både byggeklosser og drivstoff for kroppen. Derfor bør vi sørge for å spise fisk flere ganger i uken, sier ernæringsfysiolog Ingebjørg Moe hos Eksportutvalget for fisk (EFF).

GODT FOR HJERNEN: Forskning har påvist at flerumettede omega-3 fettsyrer spiller en sentral rolle for oppbygging og utvikling av hjernen. Men fisk og sjømat har også et høyt innhold av mange andre næringsstoffer, og en god kilde for både proteiner, flerumettede marine fettsyrer, vitamin D og vitamin B12.

I tillegg både jod og selen, - næringsstoffer det ikke finnes så mye av i andre matvarer. Inntak av vitamin D er spesielt viktig i vinterhalvåret, når vi nordboere får lite sol.

Les også:Supermaten du ikke må glemme

ALLTID SUNT: Her kan du lese mer om de
ulike næringsstoffene, og hvorfor det kan lønne
seg å spise fisk hele året.

Dette bidrar fisken med:
Proteiner, fett og karbohydrater er energikildene i maten vi spiser. Fisk inneholder hovedsakelig fett og proteiner, og
lavt innhold av karbohydrater.

Proteiner

* Proteiner: Fiskeprotein inneholder alle de essensielle
aminosyrene. Inneholder fra tolv til tjuefire prosent protein, avhengig av fiskeslaget.

Hvorfor: Fisk kan anvendes som eneste proteinkilde, fordi vi får tilført alle de essensielle aminosyrene.

Fett

Fett: Deles inn i tre kategorier, mettet fett, enumettet fett og flerumettet fett. Enumettet og flerumettet fett fra blant annet fisk og sjømat er av det sunne slaget. Fiskefettet inneholder mye omega 3 fettsyrer (DHA og EPA).

Les også:Dette er fettfri «nei-mat»

Fisk inndeles i ulike grupper avhengig av fettinnholdet: Mager, halvfet og fet fisk. Inndelingen kan vi relatere til totalinnholdet av fett, angitt i prosent: Mager fisk inneholder mindre enn to prosent fett. Halvfet fisk to til åtte prosent fett. Fet fisk har et fettinnhold som er mer enn åtte prosent.

Bakgrunnen for inndelingen er fiskens måte å lagre fettet på. Fet fisk lagrer fettet i muskulaturen, mellomfet fisk lagrer fettet i lever og muskulatur og mager fisk lagrer i all hovedsak fett i leveren.

Torsk er en mager fisk, laks, sild og makrell er fete fiskeslag. Fettinnholdet varierer også med årstid, tilgang på
mat og om fisken er kjønnsmoden og gyter. Hvor fet oppdrettsfisken er, avhenger av fôret den får.

MATEKSPERT: Ingebjørg Moe i EFF. Foto: EFF/Yngve Olsen Sæbbe

Hvorfor: Livsviktige fettsyrer fra fiskefettet er viktig for at nervecellene skal utvikle seg, spesielt for barn og gravide. Fettsyrene er viktige for utvikling av synet. Nyere forskning tyder på at omega 3 fettsyrene kan hemme eller beskytte mot visse typer kreft, ha positiv effekt på psoriasis alzheimer
og ADHD.

Sjekk deilige fiskeoppskrifter i vårmatguide

Tran har tradisjonelt blitt produsert av fiskelever, særlig fra torsk. I fet fisk er fettet lagret i muskelen (fileten), mens i mager fisk finnes fettet hovedsakelig i leveren. Derfor utvinnes tran av lever fra torskefisker. Den er rik på marine omega-3 fettsyrer, og har i tillegg et høyt innhold av
vitamin A og D.

Vitaminer

* Vitamin D: Mennesker produserer vitamin D i huden ved hjelp av sollys. I kosten finnes vitamin D naturlig i fisk og fiskelever. Derfor blir tran en viktig kilde.

Hvorfor: D-vitamin hjelper kroppen å utnytte kalsium, som er et nødvendig mineral for skjelettet og for tennene. Mangel på vitamin D gir rakitt hos barn og osteomalasi (myke bein) hos voksne.

* Vitamin A: Tran er en viktig kilde til vitamin A i det norske kostholdet da 5 ml tran gir 250 ¿g retinol.

Leser spør:Gode fiskeoppskrifter?

Hvorfor: Det har en rekke viktige funksjoner i kroppen, som for eksempel synsprosessen, immunsystemet, vekst, utvikling og reproduksjon. Vitamin A- mangel er en viktig årsak til blindhet i mange utviklingsland.

* Vitamin B12: Fisk og sjømat gir deg flere B-vitaminer,
men ekstra mye av vitamin B12.

Hvorfor: Bidrar til dannelsen av røde blodceller. For lite
B12 kan føre til anemi (blodfattighet).

Mineraler

* Mineraler/jod: Fisk inneholder mer jod enn i all annen mat.

Hvorfor: Har betydning for kroppens stoffskifte, mental
aktivitet og normal cellefunksjon. Det er omtrent dobbelt
så mye jod i mager fisk som i fet fisk.

* Mineraler/selen: Et essensielt sporelement og viktig i avgiftningsreaksjoner av ulike tungmetaller. Beskytter kroppen mot harskningsreaksjoner.

Hvorfor: Mangel på selen kan lede til svekkelse av hjertemuskelen og er knyttet til økt risiko for hjerte- og karsykdom. Regulerer også stoffskiftet.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder