BALANSEGANG: - Det er en viktig balansegang mellom næringsverdi og smak i yoghurt, mener VGs testpanel Mette Svendsen (klinisk ernæringsfysiolog) og Øyvind Dalelv (kokk ved Statholdergaarden). Foto: Marte Vike Arnesen

Velg riktig yoghurt

Her får du Vektklubb.nos store yoghurt-guide

Du må ikke velge de magreste yoghurtene selv om du skal ned i vekt. Her får du VG Vektklubb.nos test av 18 ulike yoghurter.

  • Hanne Eide Andersen

Det viktigste er ikke hvilken type du velger, men hvor ofte du spiser den.

FÅ YOGHURT-GUIDE LENGER NED

- Yoghurt er i utgangspunktet sunn mat som inneholder mange viktige næringsstoffer, sier Mette Svendsen, klinisk ernæringsfysiolog og forsker ved Avdeling for preventiv kardiologi, Oslo Universitetssykehus.

Stadig flere yoghurter er også tilsatt flere sunne næringsstoffer som fiber, proteiner og bakteriekulturer som virker regulerende på fordøyelsen.

De norske offisielle kostrådene anbefaler daglig inntak av magre meieriprodukter fordi de er rike på kalsium, vitaminer og andre viktige næringsstoffer.

Les:Havre - for deg som skal ned i vekt

I følge Svendsen må du ikke alltid velge de letteste, selv om du skal ned i vekt.

Få hjelp til å gå ned i vekt i Vektklubb.no!

HER ER DEN STORE YOGHURT-GUIDEN

Mette Svendsen og Øyvind Dalev har vurdert næringsinnhold og smak av 18 forskjellige typer yoghurt. I terningskastet er det lagt mer vekt på smak enn sunnhet. Protein, karbohydrat, fett og kostfiber er oppgitt pr. 100 gram. Kcal er oppgitt både pr. 100 gram og pr. beger.

Foto: Grafikk: Ivar Gaasø

Trenger du hjelp til å velge magert i butikken? Få hjelp av ernæringsfysiolog i VGs Vektklubb.no som stiller til nettreff mandag klokken 15. Send inn spørsmål her !

- Jeg ville aldri anbefalt Tines Duo dessertyoghurt til frokost og hverdags for en hjertepasient. Men i enkelte sammenhenger kan den være et lettere alternativ, sier Svendsen.

- Selv de «verste» yoghurtene har et sunnere næringsinnhold enn sjokolade, som inneholder nesten bare tomme kalorier.

Det er rundt dobbelt så mange kalorier i en vanlig yoghurt som i en lettvariant. Med frokostblanding dobles gjerne kcal-innholdet.

- Men det er likevel ikke mer enn cirka 100-150 kcal per porsjonspakning, presiserer Svendsen.

Les også: Kutt ubevisst spising - gå ned i vekt

Svendsen slår fast at alle yoghurtene på VGs liste er sunnere som mellommåltid, dessert eller snacks enn sjokolade, søte kjeks og potetgull.

- Smak er også viktig for å få folk til å velge sunne produkter over tid, sier Øyvind Dalelv, kokk ved Statholdergaarden i Oslo. Som kokker flest er han generelt lite begeistret for smaken på lettprodukter.

- Kunstig søtningsmiddel, og lite sukker og fett gir sjelden rik smak, sukker han.

FØLG VEKTKLUBB.NO PÅ FACEBOOK!

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder