TØFF FORSAKELSE: - For de fleste er forsakelser umulig å leve med livet ut. Finn heller en strategi for hvordan du kan nyte favorittsjokoladen din i moderate mengder med god samvittighet, anbefaler eksperter. Foto: Istockphoto

- Ikke dropp sjokoladen

Bedre å spise litt når du skal ned i vekt

Godt nytt til alle sjokoladeelskere: La deg gjerne friste av yndlingssjokoladen din, selv om du vil ned vekt.

Hanne Eide Andersen
ARTIKKELEN ER OVER NI ÅR GAMMEL

Svært mange av oss elsker sjokolade. I en vekttapsprosess kutter mange ut all sjokolade, noe som ikke nødvendigvis bare er lurt.

- Sjokolade, men også annen mat vi liker veldig godt, aktiverer et belønningssystem i hjernen som gir oss følelsen av velbehag og nytelse, sier Line Kristin Johnson, ernæringsfysiolog ved Senter for sykelig overvekt, Helse Sør-Øst i Tønsberg, og kostholdsekspert i Vektklubb.no.

- Sjokolade og andre søtsaker er også tett forbundet med feiring og belønning i vår kultur. Derfor er det naturlig at vi tiltrekkes av sjokolade, selv om vi også vet at det er fullt av sukker, mettet fett og kalorier, som kan gi vektøkning og i verste fall helseskadelig fedme.

LES:Drinker er kaloribomber

Johnson mener det er viktig å akseptere den sterke dragningen mange av oss har mot sjokolade.

- Du vil møte sjokolade i mange settinger hele livet gjennom. Da er det viktig å ha et avklart, godt og kontrollert forhold til det, og det får du lettest ved ikke å utelukke det helt. En sjokoladeelsker bør heller finne sin egen, individuelle strategi for å leve med et moderat inntak, anbefaler hun.

- Mange av mine pasienter som lykkes i en slik prosess, sier at de unner seg litt av de usunne godsakene som de liker aller best. Men det er veldig individuelt hvilken strategi som fungerer best. Noen kan fint bake inn 20 gram eller et par ruter av favorittsjokoladen sin to-tre ganger i uken i et vekttapsprosjekt. For andre er det bedre å spise en litt større mengde, men bare én fast dag i uken.

- Det viktige er at du tillater deg å spise den, og unner deg å nyte noen gram av yndlingssjokoladen din uten å få dårlig samvittighet, sier Johnson, som er generell motstander av svart-hvitt tenkning rundt usunne fristelser.

I Vektklubb.no lærer du å legge om kosten på en sunn måte.

Line Kristin Johnson er klinisk ernæringsfysiolog og doktorgradsstipendiat. Foto: Marte Vike Arnesen

- Mange føler seg som verdensmestere så lenge de avstår helt fra det søte og fetende, men går rett i kjelleren og dropper hele opplegget hvis de gir etter for suget én gang, utdyper hun.

Mot følelser

Sammen med iskrem er sjokolade også blant de mest brukte matvarene for å dempe negative følelser som sorg, stress, skam, dårlig samvittighet, depresjon og dårlig selvbilde.

- Derfor er det viktig å lære seg å håndtere slike følelser på annen måte, sier Johnson.

- Ofte mistolker vi signalene fra hjernen, og tror vi må ha sjokolade når vi egentlig kanskje savner en god prat med en kollega eller venn, eller noe annet som kan løfte selvbildet vårt. Dersom sjokoladeavhengigheten er knyttet til følelser, er det viktig å lete etter andre mestringsstrategier når disse følelsene melder seg, sier Line Kristin Johnson.

LES:Pulverslanking virker mot sin hensikt

Her får du åtte sunnere sjokotips

Foto: Magnar Kirknes


Vær oppmerksom på mengdene!

1. Sjokoladedrikker med lavt kaloriinnhold. Lag kakao av vann eller skummet melk, eller kjøp lavkaloridrikker i butikken.

2. Dypp jordbær, eplebåter, appelsin og andre frukter i smeltet sjokolade. (Men ikke skrap bollen etterpå!)

3. Yoghurtiskrem med sjokoladesmak.

4. Hakk et par ruter sjokolade over litt vaniljekesam med bær.

5. Rosiner eller sunne gojibær (tørkede bær fra Tibet som sies å være blant verdens sunneste bær) med sjokoladetrekk.

6. Spis noen nøtter eller mandler til et par ruter av favorittsjokoladen din. Nøtter og mandler virker mettende, men husk at de også er kaloririke.

LES:Velg små tallerkener, og gå ned i vekt

7. Lag sjokolademilkshake av kakao, skummetmelk og yoghurtis.

8. Velg en kalorifattig sjokoladebar fremfor vanlig sjokolade.

(Kilde: Line Kristin Johnson, klinisk ernæringsfysiolog ved Senter for sykelig Overvekt, Helse Sør-Øst i Tønsberg.)

Sjokoladeprinsen: - Spis råsjokolade

Foto: Nils Bjåland


Trond Strand, sjokolademaker i firmaet Sjokoladeprinsen, som vant gründerprogrammet Skaperen på TV2 i fjor, gir følgende råd til deg som vil ned i vekt, men ikke vil unnvære smaken av sjokolade:

* Prøv ekte råsjokolade skåret i tynne skiver med kniv. Råsjokolade er mettende, inneholder enumettet fett og demper lysten på annen sjokolade og søtsaker.

* Unngå sjokolade med herdet vegetabilsk fett, også kalt transfett. Råsjokolade og aktiv kakao inneholder ikke transfett.

* Lag is av fruktjuice og ha litt smeltet aktiv kakao på toppen når juicen har blitt til is. Frys isen igjen, og voilá - sunn fruktis med sjokolade, full av antioksidanter!

* Lag en sjokoladekake av råkakao!Råsjokolade kjøpes på helsekostforretninger.

Følg Vektklubb.no på Facebook!

- Sunn sjokolade ikke så sunn

Stadig flere mørke og naturlige sjokoladeprodukter markedsføres som «sunne». Ikke la deg lure dersom du vil ned i vekt.

- Det er sunt å ha god samvittighet over et moderat sjokoladeinntak, sier Line Kristin Johnson.

Forskning har også vist at seks-åtte gram daglig med mørk sjokolade kan virke forebyggende på hjerte- og karsykdom, sannsynligvis på grunn av høyt innhold av antioksidanter i kakaobønnen.

- Jo høyere kakaoinnhold, jo bedre for hjertet. Men det er ikke vitenskapelig bevist at det er sunt å spise store mengder sjokolade, understreker Johnson.

Enkelte oppfatter kanskje bruken av ordet «sunn» som en oppfordring til å spise mer sjokolade. Men selv disse nye, usukrede produktene har et høyt kalori- og fettinnhold som vil kunne gi et betydelig kalorioverskudd og dermed vektøkning.

Johnson har prøvesmakt én av Sjokoladeprinsens sjokolader med sukker og én uten, samt melkesjokolade med og uten raffinert sukker, og den belgiske sukkerfrie, tilsvarende varianten fra Cavalier.

Hun har sammenlignet smak og næringsinnholdet i de såkalte sunne sjokoladene med vanlig lys og mørk sjokolade fra Freia, og Freias marsipansjokolade med mørkt sjokoladetrekk.

- Sjokoladeprinsens sjokolade som ikke inneholder sukker og Cavalier har lavest sukkerinnhold og vil trolig påvirke blodsukkeret minst. Men i forhold til kaloriinnhold, skiller de sunne sjokoladene seg lite fra de vanlige.

- Dette gir kun en liten pekepinn og er ingen full, ernæringsmessig vurdering, understreker hun, men utroper Freia marsipan til testvinner i en vekttapssammenheng:

- Lavest innhold av kalorier og mettet fett. Nydelig smak av marsipan og mørk sjokolade.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder