PROTESTERER: Rød Ungdom raser mot Hennes & Mauritz nye reklamekampanje. Foto: Rød Ungdom

- Syltynn modell skaper slankehysteri

Rød Ungdom refser H&M-kampanje

(VG Nett) Rød Ungdom (RU) mener kleskjeden Hennes & Mauritz erklærer krig mot jenters selvtillit med sin nye sommerkampanje.

Ingunn Andersen
ARTIKKELEN ER OVER TI ÅR GAMMEL
Rød Ungdom

De enorme, fargerike plakatene som viser kjedens sommerkolleksjon er svært synlige i Oslo.

Ifølge Rød Ungdom er den kvinnelige modellen i reklamekampanjen sykelig tynn. De frykter at den massive annonseringen, blant annet i Oslo sentrum, kan føre til at unge jenter slanker seg unødvendig.

Torsdag morgen klistret RU-medlemmer opp protestklistremerker på H&M-plakatene med påskriften: «Nei så tjukk du har blitt! Nå må du pina dø slanke deg litt».

- Hennes & Mauritz erklærer krig mot jenters selvtillit. Vi erklærer krig mot Hennes & Mauritz, konstaterer leder i Rød Ungdom, Mari Eifring.

Hun mener kjeden burde ha lært etter flere runder med reklamekritikk.

- Kampanjen er veldig massiv. De syltynne modellene er med på å skape slankehysteri. Hennes & Mauritz har fått kritikk før, men de har tydeligvis ikke skjønt poenget. Vi føler vi må gjøre noe for å få dem til å skjønne det, sier Eifring til VG Nett.

- Overfall

RU mener kampanjens størrelse og antallet plakater er med på å forsterke budskapet.

- De overfaller deg med tynne damer. Du kan ikke velge å se bort og ikke motta budskapet. De burde visst bedre, sier Mari Eifring.

Hennes & Mauritz stiller seg uforstående til kritikken fra ungdomspartiet.

- Vi er såpass store at vi ikke tar noen sjanser i det vi gjør. Modellene vi bruker må skrive under på en erklæring på at de er sunne og friske. Vår intensjon er ikke å støte noen, sier kommunikasjonssjef i Hennes & Mauritz Guro Forseth til VG Nett.
SI DIN MENING! Liker du kampanjen, eller har Rød Ungdom et poeng?

Saken fortsetter under bildet

STORT: Kampanjen er riksdekkende, men utendørs er den hovedsakelig å finne i Oslo. Foto: Rød Ungdom

H&M: - Kun positive tilbakemeldinger

Ifølge Forseth bruker kjeden kun modeller de mener er forbilder for kundene.

- Vi bruker modeller som på en best mulig måte bærer frem plaggene vi ønsker å vise, fanger stemningen i historien vi ønsker å fortelle - og gir våre kunder en så god beskrivelse som mulig av H&M. Dette gjelder kommunikasjon av damekolleksjoner, såvel som herre- og barnekolleksjoner, sier hun.

Ifølge Forseth heter modellen som fronter sommerkampanjen Daria Werbowy. Hun er tilknyttet modellbyrået IMG (International Management Group) og har tidligere frontet kampanjer for merkevarer som Prada, Missoni, Roberto Cavalli og Chanel, opplyser kommunikasjonssjefen.

- Vi syns det er synd at Rød Ungdom velger å gjøre en kampsak ut av vår kampanje. Vi har kun fått positive tilbakemeldinger på denne kampanjen, sier Forseth.

Forsker: - Massivt

SINT: Rød Ungdom mener H

Ekspert på spiseforstyrrelser og forebygging, lektor ved Høgskolen i Buskerud Runi Børresen, sier det er liten tvil om at store reklamekampanjer påvirker oss.

Hun roser Rød Ungdoms initiativ.

- Jeg syns det er bra at de engasjerer seg - og dermed øker oppmerksomheten rundt hva denne typen reklame gjør med selvbildet til unge jenter. Hennes & Mauritz-kampanjen er ikke spesielt mye verre enn mye annet, men det er klart det blir veldig massivt når budskapet smøres ut over svære boards, sier Børresen.

Hun har forsket på spiseforstyrrelser og slanking i 25 år - og understreker at reklamekampanjer alene ikke forårsaker spiseforstyrrelser.

- Mange sliter med kroppspresset. Reklame og media bidrar til økte forekomster av spiseforstyrrelser, men det er ikke årsak i seg selv, forklarer hun.

Saken fortsetter under bildet

- BRA: Forsker og høgskolelektor Runi Børresen (t.v) roser RU. Her er hun sammen med Jorunn Sundgot Borgen under et foredrag om Idrett og spiseforstyrrelser under seminaret til Sunn jenteidrett i april. Foto: Helge Mikalsen

- Fortsetter aksjonen

Rød Ungdom sier de kommer til å holde motkampanjen gående til kjeden fjerne plakatene.

- Vi kommer til å fortsette denne aksjonen. Dersom klistremerkene fjernes henger vi opp nye. Så lenge Hennes & Mauritz har sin kampanje fortsetter vi vår, sier Mari Eifring.

Det er ikke første gang den svenske klesgiganten får kritikk for sine reklamekampanjer. Også på 90-tallet fikk kjeden refs for å bruke sykelig tynne modeller.

SYNLIG: Plakatene finnes blant annet på bussholdeplasser og T-bane-stasjoner. Foto: Rød Ungdom

Mer om

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder