MOTBAKKE MERKES: - Det kjennes godt at energibruken går opp her i Telthusbakken, sier (fra venstre) Jørn Henning Lien (39) og Torgeir Fyhri (38) i Oslo. De er på trilletur med døtrene Klara (11,5 mnd) og Eva (10 mnd). - Det har nok gått noen ekstra kalorier til trilling de siste månedene, smiler Torgeir. Motbakker som får fart på forbrenningen anser de som en liten treningsbonus. Foto: Hanne Eide Andersen

Slik fjerner du kiloene med enkle grep

Lær deg hvordan du enkelt forbrenner 50 kalorier

Gjør to-tre 50 kaloriers-økter daglig, og du kan gå ned fire-fem kilo i løpet av et år.

Hanne Eide Andersen
ARTIKKELEN ER OVER ÅTTE ÅR GAMMEL

Det beste av alt; du trenger ikke gjøre store endringer i livsstilen.

TA DEG GOD TID: - Ta flere små grep istedenfor de store, drastiske livsstilsendringene, sier Jonny Hisdal ved Norges idrettshøgskole. Foto: Nils Bjåland

- Det er lett å ta av seg noen få kilo, fastslår Jonny Hisdal, sirkulasjonsfysiolog ved Oslo Universitetssykehus, Aker.

Hisdal foreleser ved Norges Idrettshøgskole om metabolisme og fysisk aktivitet.

- Å ta av noen få kilo krever ikke store, drastiske omlegginger som et større vekttap krever. Med litt tid vil det gå lett, med bare små endringer i kosthold og aktivitetsmønster, sier Hisdal.

Få hjelp til å endre livsstil i VGs Vektklubb.no!

FÅ KONKRETE TIPS PÅ SMÅ ENDRINGER NEDERST I SAKEN

Forvirrende

Hovedpoenget er å redusere energiinntaket i forhold til energiforbruket .

- Mange er forvirret av avanserte intervalltreningsprogrammer, pulsmålinger og tilsynelatende sprikende informasjon i forskjellige kostholdsdebatter. Men det er bred vitenskapelig enighet om at hovedårsaken til at folk blir tyngre, er at vi spiser mer og beveger oss mindre. Får vi oss mer energi enn vi bruker, går vi opp i vekt. Overflødig energi lagres som kroppsfett. Det er pluss og minus som teller, sier Hisdal.

Hisdal mener det er lurt å veie seg regelmessig selv om man bare har noen trivselskilo for mye.

- Etter at man passerer 30- og 40-årene opplever mange at kiloene sniker seg på gradvis. Samtidig som at forbrenningen går ned med alderen får mange også en mer stillesittende livsstil i denne delen av livet, og energibehovet blir lavere, påpeker han.

Les også: Eldre overvektige nektes fedmebehandling

Enkelt

Å øke aktivitetsnivået så det gir helsegevinst er enklere enn mange tror. Regelmessig trening i én time to-tre ganger i uken anbefales uansett vekt, alder og kondisjon.

- Men enda viktigere for å få befolkningen ned i vekt er å øke den daglige aktiviteten. Samfunnet vårt er tilrettelagt for minst mulig energiforbruk. Det er dårlige tider for forbrenningssystemet, slår fysiologen fast.

- Mange tror at det er så lite at det ikke er noen vits, og er utålmodige etter kjappe vekttap. Men et vekttap bør uansett skje over en viss tid, sier han.

Les også: Slik får du kjæresten ned i vekt uten å såre

7000 kilokalorier (kcal) i overskudd eller underskudd tilsvarer én kilo kroppsfett, eller altså en kilo opp og ned i vekt.

Enkle grep

- Én ekstra 50 kcal-økt hver dag i 360 dager blir 18000 kcal totalt, eller cirka to kilo på ett år, kommenterer lege og Vektklubb.no-ekspert Jøran Hjelmesæth, leder for Senter For Sykelig Overvekt (SSO), Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold. Dette er under forutsetning av at du ikke endrer det eksisterende matinntaket eller aktivitetsnivået ditt.

Fedmeforsker,lege og ekspert i Vektklubb.no, Jøran Hjelmesæth. Foto: Scanpix

- Regnskapet forstyrres av at kroppen settes mer på sparebluss ved vektreduksjon. Men trening kan øke muskelmassen noe, og dermed også energiomsetningen så det motvirker «spareblusseffekten», forteller Hjelmesæth.

Det kan være motiverende å se for seg motsatt scenario. Får du bare 50 kcal i overskudd hver dag i ett år, vil du ha gått opp to og en halv kilo.

- Du går litt mer opp enn ned, fordi du ikke får noen vesentlig økning i energiomsetningen av å øke i vekt, sier Hjelmesæth.

God forbrenningsnyhet

Går du tre kilometer, bruker du omtrent akkurat samme mengde kalorier som om du løper de tre kilometerne på 12 eller 15 minutter.

Les også: Gjør treningen enkel!

- Det er fordi at når du løper, bruker du bare mer energi på kortere tid enn om du går. Men du må gjennomføre den samme distansen, understreker Hisdal.

Vil du svi av 50 kcal i superfart, bør du imidlertid velge trapper eller en motbakke.

- Det er veldig intensiv energibruk. Mens motbakker øker energiforbruket drastisk, koster det adskillig mindre energi å løpe eller gå ned den samme bakken, sier Hisdal.

Forbrenningsekspertens tips

- Å gå trapper eller motbakker, gjerne med litt last, er ypperlig for å svi av 50 kilokalorier (kcal) på kun få minutter!
- Flytting er utmerket, spesielt hvis du må bære opp trapper.
- Slep barna i pulk eller på akebrett et par ekstra turer opp akebakken.
- Parker et stykke unna barnehagen, og bær poden og utstyret til og fra bilen.
- Parker et stykke unna dagligvarebutikken og bær varene til og fra bilen.
- Forleng treningsturen med noen få minutters intensivt arbeid.
- Gå av bussen et eller to stoppesteder før bestemmelsesstedet.
- Gå en liten tur hver dag, gjerne få med et par motbakker.

(Kilde: Jonny Hisdal)

FØLG VEKTKLUBB.NO PÅ FACEBOOK!

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder