IKKE FOR MOSJONISTER: Sportsdrikker bør kun drikkes når man har lengere økter, mener en svensk treningsekspert. Foto: Illustrasjonsfoto: Scanpix

- Sportsdrikk kan ødelegge treningen

(VG Nett) Mosjonister som bare trener lett og drikker sportsdrikk etter treningen kan like gjerne holde seg til sofaen, mener en svensk treningsekspert.

  • Gjermund Glesnes
  • Francis Lundh
ARTIKKELEN ER OVER TI ÅR GAMMEL

Det siste året ble det solgt 5,2 millioner liter sports- og energidrikk i Norge bare gjennom dagligvarehandelen, ifølge tall fra Nielsen VG Nett har fått tilgang på.

I tillegg kjøper mange av oss søt sportsdrikk i treningssentre og sportsbutikker.

Les også: Advarer mot sportsdrikke

Men ikke alle bør drikke det. For mosjonister er det bare tull, mener rådgiver for Sveriges olympiske komité, Bengt Saltin.

- Tilfører du sukker etter treningen, brytes fettforbrenningen tvert av. Det betyr at sportsdrikk etter treningen tar bort effekten av økta. Da kan du like gjerne bli sittende i sofaen, sier han til SvD.

Han sier derimot at sportsdrikke er bra dersom man skal ha lengre økter.

- Dersom du trener til et mosjonsløp som tar over en time er det riktig å drikke sportsdrikke under selve løpet, men ikke under treningen. Det hører ikke hjemme på mosjonsnivå, sier Saltin.

Les også: Spis riktig når du trener

- Vann et smart alternativ

Med tre millioner solgte halvlitersflasker i fjor er Powerade blant de største på det norske sportsdrikkmarkedet.

Kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud i Coca-Cola Norge, som produserer Powerade, er ikke helt uenig med Saltin.

- Sportsdrikker er designet for hard fysisk aktivitet over lengre tid. Hvis du løper i 30 minutter for å gå ned i vekt, er vann et smart alternativ, sier han til VG Nett.

Stor økning i omsetning

Det samme mener daglig leder Kim Andersen i Maxim Norge, som produserer en rekke sportsdrikker.

VGD: Diskuter helsespørsmål her

Han sier at de som går tur eller jogger rolig i under en time bør holde seg til vann, men at det er annerledes dersom man trener hardt.

- Trener du hardt i mer enn tre kvarter eller holder på i over en time, bør du få i deg en eller annen form for karbohydrater underveis. Og også etterpå, for å få i gang restitusjonsprosessen, sier han.

Tallene fra Nielsen viser at salget av sports- og energidrikk øker kraftig i Norge.

I løpet av det siste året har omsetningen økt med i underkant av 16 prosent og 30 millioner kroner.

Ulike behov

Treningsekspert Trine Bækkevar i Vektklubb.no sier folk vil ha forskjellige behov ut i fra treningsmengden.

- En idrettsutøver som skal prestere og mosjonister som skal ned i vekt, har ulike behov i kostholdet også i forbindelse med trening. For mosjonister som trener to til tre ganger i uken, styrke eller utholdenhet, i cirka én time, eller som går tur hver dag, vil vanntilførsel og vanlig kosthold i løpet av dagen være tilstrekkelig, sier Bækkevar til VG Nett.

Hun understreker at det kan være viktig å innta måltidene til rett tid.

- Hvis man spiser jevnt i løpet av dagen, og strategisk legger ett av måltidene 1-2 timer før trening og et annet til når det passer etter økten, oppnår man bra effekt av treningen uten at man inntar ekstra kalorier gjennom mat eller drikke og dermed overskrider kaloribudsjettet, sier Bækkevar.

Banan etter trening

Hun sier at det er lurt å få i seg næring den første halvtimen etter trening, fordi kroppen da er mest mottakelig for næringsstoffer.

- Jeg pleier å spise en banan, fordi da får jeg enkelt i meg litt karbohydrater. Da unngår jeg at kroppen tærer på musklene og at jeg fyser på usunne søtsaker. Andre alternativer kan være en liten boks juice eller sjokolademelk, en yoghurt eller en brødskive. Jeg drikker også en halv flaske med vann, sier Bækkevar.

Det er også viktig å få seg et ordentlig måltid etter at det har gått litt tid.

- Når du kommer hjem etter halvannen time bør du få i deg et litt større måltid, for eksempel en middagsporsjon eller kveldsmat bestående av både karbohydrater, proteiner og litt fett, for eksempel brødskiver med myk margarin, proteinrikt pålegg, melk og frukt, sier vektklubb.no-eksperten.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder