Mest pop for barn i USA

HELSE

Den kjernesunne islandske serien «LazyTown» er blitt det mest sette program for barn på de kommersielle kanalene i USA.

Publisert:

Ti millioner amerikanere så «LazyTown» under premièreuken i august. Seertallene på CBS' barnekanal Nick Jr. økte, og de friske tallene har holdt seg i hele høst.

- Vi ble nummer én i USA på ti dager. Bare The Beatles har gjort det før oss, smiler idéskaperen bak «LazyTown», Magnus Scheving.

Han var overrasket over at en amerikansk TV-gigant var den første som kjøpte og viste «LazyTown», en serie som skal fremme sunn livsstil blant barn.

- Det er rart. Vi trodde nok Skandinavia ville kjøpe den først. Det er ingenting av amerikansk kultur i dette, sier Scheving, som selv spiller den spreke superhelten Sportacus i «LazyTown».

På Island har «LazyTown» for lengst danket ut Disney i videohyllene. Scheving ser heller ingen grunn til at Sportacus skal nøye seg med annenplass i Disneys eget hjemland.

- Barn er de samme overalt. Etter en henvendelse fra en fattig skole i Queens i New York dro vi over og holdt en forestilling for barna. Etter det har vi fått vite at elevene trimmer i gangene, forklarer Scheving.

Innspillingen av de 34 første episodene av «LazyTown» beregnet på et internasjonalt publikum skjer på engelsk. CBS var i utgangspunktet noe skeptisk til å ha en superhelt med islandsk aksent.

Men nå mottar studioet på Island daglig fanpost fra den andre siden av Atlanteren.