KAKEKONKURRANSE: TV-selskapet WE ga bort nær 130 000 kroner til bruden som klarte å spise mest kake på Time Square i New York. Kakespisekonkurransen ble holdt for å markere sesongstart på TV-serien Bridezill. Foto: REUTERS

- Spis hva du vil og gå ned i vekt!

Du trenger ikke kutte ut pizza, bløtkake og fløtegratinerte poteter selv om du er på slanker'n. Det gjelder bare å begrense seg.

  • Lene Christensen
ARTIKKELEN ER OVER 11 ÅR GAMMEL

I hvert fall hvis vi skal tro svenske forskere fra Mandoleanklinikken ved det Karolinska instituttet. Ifølge avisen Expressen, mener de at en vellykket slankekur ikke dreier seg om hva slags mat du hiver innpå, men hvordan du fortærer den.

Ved hjelp av et apparat som kalles Mandolean måler de hvor mye maten veier og hvor lang tid folk bruker på å spise den.

- Et vanlig måltid bør veie mellom 300-350 gram og spises på 15 minutter, sier professor Per Södersten til VG.

Engasjert? Diskuter slanking

For spiseforstyrrede

Metoden ble opprinnelig utviklet for å behandle spiseforstyrrelser, ved å hjelpe pasientene til å spise riktig. Nå har Södersten og kollegene hans funnet ut at apparatet også kan brukes som slankemetode.

- Om man trener inn riktig måte å spise på, da mister man vekt, sier Södersten.

Filosofien er å bruke tid på måltidene, og å spise lite og ofte: Frokost, lunsj og middag - pluss noen mellommåltider.

- Man kan spise hva man vil. Kroppen gjør det den trenger med maten likevel, mener Södersten.

Ernæringsprofessor Christian A. Drevon ved Universitetet i Oslo støtter ideen om at man bør spise langsommere.

- Da får du tid til å kjenne at du blir mett, sier Drevon til VG.

Dessverre er han ikke enig i at det er det samme hva som havner i magesekken.

- Hvilken type mat man spiser betyr noe for vektutvikling. Det er det svært mye data på, sier Drevon.

Kjøkkenvekt og stoppeklokke

Både avdelingsdirektør Arnhild Haga Rimestad ved Helse- og sosialdirektoratet og klinisk ernæringsfysiolog Magnhild Pollestad ved Ullevål universitetssykehus, sier det samme.

- Man spiser ikke bare for energiinntak, men også for å få i seg tilstrekkelig med vitaminer og mineraler, understreker Rimestad.

- At du kan spise akkurat hva du vil, har jeg ikke tro på, sier Pollestad.

Alle tre er klar på at du bør følge velkjente kostholdsråd om du skal gå ned i vekt.

- Rikelig med grønnsaker, og dernest grove kornprodukter. Fisk i alle fasonger og magre kjøtt- og melkeprodukter, oppsummerer Drevon.

- Unngå feit og søt mat, og vær oppmerksom på hva du drikker, råder Rimestad. Dessuten bør du bevege kroppen opp fra sofaen og ut i finværet.

- Det må være balanse mellom det man tar inn og det man bruker. Utfordringen nå er for lite fysisk aktivitet i dagliglivet, i tillegg til at det er mat lett tilgjengelig døgnet rundt, sier Rimestad.

Om du likevel vil prøve ut Söderstens slanketriks, må du nøye deg med kjøkkenvekt og stoppeklokke foreløpig. Inntil videre er Mandolean-apparatet kun tilgjengelig for dem som får behandling av Södersten & co.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder