Cola-kutt og gåturer ga helsegevinst

Artikkelen er over 11 år gammel

Ny kondistest viser klar fremgang for Truls

FØR (oktober 2008): 109 kg, 30,8 i BMI (over 30 defineres som fedme), midje 106 cm. VO2 / kg: 36.1 ml (44 er bra) NÅ (januar 2009): 102,5 kg, 28,8 i BMI (mellom 25 og 30 defineres som overvektig), midje 98 cm. VO2 / kg: 42, 5 ml. Foto: Espen S. Hoen

Ved å kutte ut coladrikking og begynne å gå har Truls Karlsen (29) fått mye bedre helse.
- Utviklingen til Truls er strålende, sier professor i ernæring ved Universitetet i Oslo, Christian A. Drevon.

I bedre form bare ved å gå

I oktober i fjor bestemte Truls Karlsen fra Bergen seg for å legge om livsstilen. Kondisen ble målt, og helsen sjekket. Siden oktober har Truls fått jevnlige kostråd fra Vektklubb.nos fagpanel.

Målet ved oppstart var å kvitte seg med ti kilo kroppsfett innen utgangen av året.

Truls synes det var vanskelig å slutte med White Russian og øl.

Oppsummert ved nyttår, er Truls nå seks og en halv kilo lettere, og åtte centimeter smalere over magen.

Men det viktigste er at han faktisk er kommet i vesentlig bedre form, uten å gjøre de helt store endringene: Han trener ikke jevnlig, og han har ikke blitt fanatisk i kosten.

Truls har kraftig forbedret sin egen helse, påpeker Drevon.

- En vektreduksjon på seks prosent er faktisk veldig viktig helsemessig, uten at han trenger å si seg helt fornøyd med det. Åtte centimeter inn i livet betyr dessuten at magefettet er redusert. Totalt sett har dette antagelig påvirket blodsukkerreguleringen og blodtrykket positivt, og bidratt til at stoffskiftet er gunstigere enn før, sier Drevon.

Kuttet ut cola

Truls veide 109 kilo ved oppstart.

- Jeg tror mye av grunnen til at jeg gikk ned så raskt ned i vekt i begynnelsen, var at jeg over natten kuttet ut cola helt, sier Truls.

Han drakk tidligere gjerne flere liter cola daglig.

Å gjøre noe med kosten har vært enklere enn å rekke å trene, mener Truls, som i tillegg til fulltidsjobb som IT-konsulent, også er engasjert som dørvakt på et utested.

- Jeg har jobbet ekstravakter både på IT-jobben og på utestedet, og treningen har derfor dalt veldig, forteller han.

Klart bedre form av å gå

Likevel har han økt det fysiske aktivitetsnivået de siste månedene ved å gå til og fra jobb. Den første måneden av prosjektet syklet han i tillegg cirka tre ganger i uken.

Dette får han nå full uttelling for. VG tok med Truls til ny kondisjonstest. Testen viste at kroppens evne til å ta opp oksygen, som er et mål på økt kondisjon, har økt med cirka 18 prosent.
Artikkelen fortsetter under bildet.

Førsteamanuensis Terje Gjøvaag ved Høgskolen i Oslo forteller Truls at han har fått vesentlig bedre kondis på bare tre måneder. Foto: Trine Bækkevar


- Det er jammen ikke ille, og bedre enn forventet, sier førsteamanuensis og dr. scient Terje Gjøvaag ved avdeling for helsefag på Høgskolen i Oslo.

Han har utført begge kondisjonstestene på Truls, og er positivt overrasket over hvor raskt han har oppnådd såpass stor fremgang.

Han forventet at Truls' maksimale oksygenopptak ville øke med tjue prosent eller mer i løpet av seks måneder.

- At han oppnår dette allerede etter tre måneder er bra, sier Gjøvaag.

Også ernæringsprofessor Drevon er imponert.

- At formen er bedret med nesten tjue prosent illustrerer at det å gå raske turer med litt distanse, er nok for en stillesittende person til å bedre sin fysiske form, sier han.

- Jeg spiser oftere, sunnere, mindre av gangen og til faste tider, så nå tror jeg det er trening som skal til for at jeg skal nå mine mål for sommeren, sier Truls Karlsen. Foto: Espen S. Hoen

Forskning viser at desto dårligere form man har i utgangspunktet, desto større potensial har man for endring, forteller Gjøvaag.

Truls ble selv veldig overrasket over resultatet, men kjente underveis i testen at det gikk lettere enn sist.

- Jeg hadde ikke regnet med noe særlig utslag på akkurat denne testen. Nå skal det bli gøy å trene!

Målet hans frem mot sommeren er en sterkere kropp, rettere holdning og bedre kondisjon snarere enn lavere tall på badevekten.

- Det er nå eller aldri!

5 slanketips om kosthold:

Spis 4-6 måltider om dagen (frokost, lunsj og middag og 2-3 mellommåltider).

Spis frokost hver dag, så snart dagen begynner.

Ikke spis store måltider senere enn klokken 20 om kvelden.

Bytt til magre matvarer (som fra smør til olje ved steking, fra bare brødmåltider til noen knekkebrødmåltider, fra salami til kokt skinke og fra rømme til ekstralett rømme eller kesam).

Du kan spise alt, men ikke alltid.

5 treningstips for nybegynnere:

Begynn i dag.

Ikke gå for hardt ut.

Start enkelt, gjerne med raske gåturer.

Hold ut begynnerfasen. Ikke spør deg selv om du har lyst de første ukene.

Avtal trening med en venn, kollega eller med kjæresten.

Kilde: Vektklubb.no

Trakk seg

Joachim Stensen-Hønsen (23) deltok i vektklubbprosjektet sammen med Truls frem til desember. Etter seks uker gikk han ned to og en halv kilo, og ble i merkbart bedre form på grunn av mye trening. På grunn av tidspress har Joachim nå måttet trekke seg fra prosjektet.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder