Vektklubb-kommentar: - Gjør treningen enkel!

Innenfor treningsfaget finnes mange teorier om hvordan du best bør trene. For den vanlige mosjonist er ikke måten du trener på så viktig. Det handler i all hovedsak om å gjøre noe, skriver treningsekspert i VGs Vektklubb Trine Bækkevar Semb her.

ARTIKKELEN ER OVER NI ÅR GAMMEL

Fordi fysisk bevegelse utløser kaloriforbruk, gjelder prinsippet om at jo mer du beveger deg, jo større bidrag gir det til vektreduksjon.

Anbefalingene er å være i bevegelse minimum en halvtime hver dag, enten du går til og fra jobb, tar trapper, sykler til butikken, gjør hagearbeid, leker med barna osv. Alt er bedre enn ingen ting!

Les også:Raske gåturer er en super mosjonsform!

Men jo mer, jo bedre.

Kondisjonstrening forbinder vi med aktiviteter der vi skifter til treningstøy og yter en fysisk innsats som gjør oss andpustne og svette. Denne formen for fysisk aktivitet gir et betydelig kaloriforbruk i løpet av en halvtime-time, og er derfor den treningsformen en som skal ned i vekt bør prioritere.

Les også:Stå på jobben og gå ned i vekt

Hva slags kondisjonsaktivitet du velger, har ikke den store betydningen for vekten. Så lenge du bruker store og mange muskelgrupper og får opp pulsen, står du fritt til å velge det du liker best. Det kan ikke bli feil om du trener aerobic, stavgang, løping, svømming, dans, sykling, langrenn eller lignende. To økter i uken er bedre enn en, og tre økter skaper mer fremgang enn to.

Er målet ditt varig vektreduksjon, er det aller beste at du trener både kondisjon (sytti prosent av tiden du bruker på trening) og styrke (tretti prosent av tiden).

Les også:10 ting du bør vite om styrketrening

Kondisjonsdelen bør dominere for at vekten skal gå ned og ikke opp. Hva du gjør, styres fortsatt av hva du har lyst til. Det er en fordel at du gjør styrkeøvelser for hele kroppen, og flest såkalte flerleddsøvelser (for eksempel benpress, nedtrekk og pushups), hvor du tar i bruk flere muskelgrupper samtidig.

I Vektklubb.no får du tilgang til styrkeprogram og veiledning

Dette gir god funksjonell styrke og høyere energiforbruk.

Hvis du i tillegg til en slankere kropp ønsker å dra fra en kompis i langrennsløypa til vinteren, debutere i Birken, komme i spagaten eller bli en jogger, spiller det en større rolle hva du fyller treningstimene og de 70/30 prosentene med. Skal du bli bedre i noe, bør du vektlegge trening som ligger nært opptil denne aktiviteten.

Spesifikk trening gjør deg bedre i en bestemt aktivitet. Generell fysisk aktivitet gir vektreduksjon og bedre form.

God, aktiv høst!

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder