KOSTTILSKUDD: Selskapet bak disse K2-pillene, TG Montgomery, får på pukkelen for å bruke ulovlige helse-påstander i markedsføringen sin. K2-vitaminet er i vinden, og fås kjøpt i både apoteker og i kosttilskuddsbutikker.
KOSTTILSKUDD: Selskapet bak disse K2-pillene, TG Montgomery, får på pukkelen for å bruke ulovlige helse-påstander i markedsføringen sin. K2-vitaminet er i vinden, og fås kjøpt i både apoteker og i kosttilskuddsbutikker. Foto:K2vitamin.no,

K2 i hardt vær igjen: Populær «vidunderpille» får reklame-refs

Må endre reklamene sine etter VG-oppslag

HELSE

Påsto at pillene hjelper mot hjerteinfarkt, demens, dødsrisiko - blant annet



Et av selskapene som selger kosttilskuddet K2 har fått varsel om salgsforbud, dersom det ikke endrer måten det reklamerer for pillene.

Publisert: Oppdatert: 07.11.14 13:38

Etter at VG satte søkelyset på det nye «supervitaminet» K2 og måten det har blitt markedsført på (VG+), slår Mattilsynet og Legemiddelverket nå hardt ned på en av aktørene som selger produktet.

I et brev som VG har fått tilgang til, varsler Mattilsynet at selskapet risikerer totalt salgsforbud dersom de ikke endrer markedsføringen sin.

Endret reklamen

Selskapet TG Montgomery, som har reklamert for K2-piller både via nett, i privat post hjem til folk, og i avisannonser, legger seg flate.

– Vi har endret all vår kommunikasjon. All vår markedsføring er nå i henhold til gjeldende lover og regler, sier daglig leder Kim Øien.

Vitaminet K2 skal angivelig kunne hjelpe mot både demens, hjerte- og karsykdommer, diabetes, benskjørhet, høyt blodtrykk og høyt kolesterol, ifølge markedsføringen.

«Internasjonale forskningsresultater etterlater ingen tvil – dette er et supervitamin», het det blant annet tidligere på TG Montogermy sine nettsider, K2vitamin.no.

Har fått flere klager

I brevet slår Mattilsynet imidlertid fast at selskapets markedsføring er ulovlig.

Tilsynet peker blant annet på at selskapet kommer med en rekke ulovlige, medisinske påstander, som at K2 gir 50 prosent færre tilfeller av hjerteinfarkt, 50 prosent redusert risiko for dødsfall grunnet hjerteinfarkt eller annen hjerte- og karsykdom og 25 prosent redusert total dødsrisiko.

– Vi har fått flere klager fra forbrukere på markedsføringen av dette produktet, sier seksjonssjef Annette Haugane i Mattilsynet.

Tilsynet peker også på at selskapet har brukt anbefalinger fra både leger og en ernæringsfysiolog i sin markedsføring, noe som heller ikke er lov.

– Det er bra at det helt klart slås fast at leger og helsepersonell ikke har lov til å anbefale slike produkter. Særlig leger bør være seg sitt ansvar bevisst og ikke bidra til markedsføring av kosttilskudd, sier medisinsk fagdirektør i Legemiddelverket, som også har gransket selskapets markedsføring.

– Tar selvkritikk

Ifølge Mattilsynet er det i dag kun lov å bruke to konkrete helseformuleringer i markedsføring av vitamin K2: At vitaminet kan bidra til å «opprettholde normale knokler» og at det kan «bidra til normal blodlevring».

– Vi er glad for at Mattilsynet bekrefter dette. Når det gjelder de andre effektene vi tidligere har nevnt i markedsføringen, tar vi selvkritikk på at disse per i dag ikke kan brukes i markedsføringen, skriver daglig leder Øien i TG Montgomery i en e-post til VG.

– Vi har endret all kommunikasjon og har stoppet alle nye utsendelser av bilag og kundebrev, legger han til.

Lege: – Åpen om min rolle

Lege og Nattopharma-sjef Hogne Vik har tidligere gitt følgende uttalelse til VG om sin medvirkning i K2-reklamene:

– Jeg er utdannet lege og har tidligere arbeidet som lege og professor i medisin. I min nåværende posisjon er jeg daglig leder i NattoPharma, som utvikler, produserer og selger vitamin K2, MenaQ7. Jeg har latt en av kundene til NattoPharma få benytte mitt navn og sitater i markedsføringen av et vitamin K2-produkt. I de annonsene jeg medvirker fremgår det at jeg er både fagperson og en kommersiell aktør. Følgelig er det full åpenhet om min rolle.

Vil granske flere

Mattilsynet utelukker ikke at også andre selskaper som selger K2 kan bli gått nærmere etter i sømmene.

– Det vil nok være aktuelt å se nærmere også på andre aktører, ja. Dette er jo et produkt som flere omsetter, og da er det aktuelt for oss å undersøke om flere markedsfører på samme måte, sier seksjonssjef Haugane.

Slik så K2-selskapet TG Montgomery sine nettsider ut tidligere:

Nå er nettsidene forandret, og helsepåstandene borte:

Her kan du lese mer om