Eli Anne Myrvoll Blomkvist er klinisk ernæringsfysiolog, og sitter i fagpanelet i Vektklubb.no. Til daglig jobber hun ved Sørlandet sykehus i Kristiandsand. Foto: Jørgen Braastad

Spis riktig når du trener

Trening øker behovet for mat, næringsstoffer og væske, så da er det selvsagt at et godt kosthold er viktig for å optimalisere prestasjonen på trening.

ARTIKKELEN ER OVER NI ÅR GAMMEL

Av Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Riktig kosthold ved trening kan gi økt arbeidskapasitet og bedre restitusjon, konsentrasjon og immunforsvar. Alt dette påvirker hvor stort utbytte du får av treningen du gjør.

Med for lite eller feil mat risikerer du heller å bryte ned kroppen, immunforsvaret og musklene i stedet for å bli sterkere og friskere.

Her er en forklaring på hvorfor de ulike næringsstoffene er så viktige når du øker treningsmengden og -intensiteten:

Grovt brød, frukt, grønnsaker, fisk, fett og vann er sunt kosthold ved trening. Foto: Magnar Kirknes, Gøran Bohlin og Scanpix

Karbohydrater:
Gir rask energi til musklene under aktivitet. I hvile bygger karbohydratene opp glykogenlagrene som er kroppens viktigste energikilde under middels til hard aktivitet. Karbohydrater får du blant annet fra brød og andre kornprodukter, frukt og grønnsaker, poteter, ris, pasta, melk og juice. Sukker er også karbohydrater men det gir som kjent bare «tomme» kalorier uten at du får nyttige næringsstoffer på kjøpet.

Les også dette nett-treffet om sunn mat

Proteiner:
Kroppens byggesteiner, viktige for oppbygging og reparasjon av alle celler og vev, deriblant muskler og indre organer. De som trener mye trenger litt mer proteiner enn andre, men dette får man enkelt i seg hvis man dekker energibehovet med et variert og sunt kosthold. Proteintilskudd er sjelden nødvendig, selv ikke for toppidrettsutøvere.Proteiner får du blant annet fra fisk, kylling, kjøtt, egg, melk, ost og belgfrukter.

Fett:
Viktig energikilde under lange treningsøkter, særlig ved lav til moderat intensitet. Fett tilfører også livsviktige fettsyrer og fettløselige vitaminer.Fett får du blant annet fra fet fisk, planteoljer, plantemargarin, nøtter og avokado. Du får også fett fra fete meieriprodukter, fete kjøttprodukter, kjeks og snacks, men dette fettet er ikke like sunt, så det bør ikke være hovedkilden til fett i kostholdet ditt.

Les:Kål er kalorifattig supermat

Væske:
Det økte væsketapet ved aktivitet må erstattes for at du skal holde koken. Begynn å drikke med en gang, og ta små slurker gjennom hele økten. Ved treningsøkter under én time holder det med vann, men trener du lengre økter kan du trenge påfyll av karbohydrater gjennom svak saft eller sportsdrikk.
Med riktig kosthold vil du få større utbytte av treningen og det vil bli lettere for deg å komme i bedre form og nå målet ditt.

Les også:Slik trener du best styrke

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder