(Pass spesielt på når klokken er 15.20)

SPISER NUGATTI MED SKJE: Anne-Kristine Undli (42) har frem til nylig gjerne kjøpt sjokolade flere ganger midt i uken. Nå har hun meldt seg inn i VGs Vektklubb.no, og bestemt seg for å begrense sjokoladespisingen til en plate på lørdagskvelden. En uhøytidelig undersøkelse fra Danmark viser for øvrig at folk flest tyr til søtsaker akkurat klokka ti på halv fire på ettermiddagen. Foto: Frode Hansen

Slik blir du kvitt søtsuget

Klarer du ikke å stoppe å spise søtt, hvis du først begynner? Her er rådene som kan ta knekken på søtsuget.

  • Karoline Flåm
  • Nina Schmidt

Artikkelen er over ni år gammel

Nå er det høysesong for slanking før bikinisesongen setter inn for alvor.

Men for mange er kampen mot is, godteri og sukkerholdig mat i tøffeste laget.

Som sigaretter

- Sukker er som sigaretter eller alkohol - det påvirker hjernen og er avhengighetsskapende, sier den danske ernæringsfysiologen Charlotte Hartvig til VG.

I Vektklubb.no får du hjelp til å legge om livsstilen i en sunn retning.

Anne-Kristine Undli (42) fra Oslo er en av mange som bare elsker søtsaker. Hun føler at hun har lyst på søtsaker bestandig. Et velfylt snopskap kan hun ikke lenger holde seg med.

- Jeg forsøker å ikke ha sjokolade og søtsaker i skapet, for da bare spiser jeg opp rubbel og bit. Jeg kan spise nugatti med teskje, hvis jeg ikke har noe annet, forteller hun.

Hun har meldt seg inn i Vektklubb.no og har nå lært seg strategier for å stå imot godtesuget.

- Jeg må mobilisere mye selvdisiplin for ikke å ta en liten bit av sjokoladen som byr seg frem. Jeg vet jo at en liten bit fort kan bli flere biter. Jeg håper virkelig det er sant at sukkersuget går over når jeg har vært standhaftig lenge nok.

LES: «Sukkerslaven» Dag Eivind tok av 30 kilo

To grupper «slikkmunner»

Danske Charlotte Hartvig driver kostholdsklinikk i København, og hennes bok «Stopp søtsuget» har nylig kommet ut i Norge. Hartvig deler sine klienter i to grupper:

1.Vanlige «søtmonser», som bare er litt for glade i det søte.

2.Sukkeravhengige, som ikke greier å kontrollere sukkerinntaket.

Mens førstnevnte gruppe kommer langt med å spise riktig sammensatte hovedmåltider, bør sistnevnte gruppe holde seg fullstendig unna sukker, ifølge Hartvig:

- I stedet for å prøve å leve etter regler som «bare på lørdager» eller «bare til fest», vil det faktisk være lettere å kutte ut sukker hundre prosent, sier hun.

Charlotte Hartvig er ernæringsfysiolog og holder blant annet kurs for å hjelpe folk å stå imot søtsug. Foto: Privat


Kostholdseksperten gir en rekke råd til hvordan man bør gå frem hvis man ønsker å kutte sukkerinntaket (se lenger ned på siden).

LES: Finn strandformen, her får du sixpack-planen

Nei til frukt

Blant annet advarer hun - overraskende nok - mot å spise for mye frukt.

- Er det ikke lurt å bytte ut snopeskålen med frukt?

- Mange av de klientene jeg møter har et sukkerproblem de ikke greier å løse selv. Og de spiser gjerne 7-8 frukt om dagen. Det gir masse fruktose og masse kalorier. Det er ikke veien å gå, sier Hartvig.

- Men selvfølgelig, hvis man har et mer normalt forhold til sukker, er det jo bedre å spise et eple enn en sjokolade, legger hun til.

- Hva bør man gjøre når søtsuget virkelig melder seg? Er det noe man kan spise for å dempe sukkerlysten?

- Enkelte typer kost kan hjelpe noe. Hvis du for eksempel spiser 20 mandler i løpet av ettermiddagen vil det kunne bidra til å holde «cravingen» på avstand, sier Hartvig.

- Det kan også være lurt å gå over til det vi kaller «metadongodteri», altså sukkerfritt godteri. Da får man noe å sutte på når behovet melder seg, samtidig som sukkerkicket og det store sukkerbehovet uteblir, sier Hartvig.

LES: Trenger du flere gode tips til hvordan du takker nei? Les nett-treff med kostholdsekspert her

Professor i ernæring Christian A. Drevon minner om at sukkeravhengighet ikke er en vitenskapelig diagnose, men mer en selvopplevd tilstand. Foto: Krister Sørbø


Professor i ernæring Christian A. Drevon ved Avdeling for ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo, mener derimot at det ikke det finnes noen kjente stoffer som kan dempe lysten på søtsug.

- Stå imot trangen

Det eneste som hjelper er å trene seg opp til å stå i mot trangen, sier han:

- Man må rett og slett «avlære» seg lysten på søtsaker, noe som krever innsats. Da må man være godt motivert, og ikke kjøpe inn godterier når man er i butikken. Dersom man ikke har godteriet i huset, vil man ikke spise det, understreker han.

Han anbefaler dem som føler seg som sukkerslaver å reflektere over hva som gjør at de begynner å fråtse i godterier.

- Når man er klar over hva som utløser fråtsingen, kan man ha håp om å leve et liv med mindre sukkerinntak, sier Drevon.

LES OGSÅ: Svøm det sprek og ned i vekt

Dette bør du gjøre

KAST ALT: Fjern alle søtsaker innen umiddelbar rekkevidde. Alt fra rester av vaniljeis til tørre kaker må bort. Selv esken med uttørkede rosiner bør helst fjernes - ellers blir den fort satt til livs når suget er som verst.

GÅ NYE VEIER: Sørg for å ha sukkerfrie passasjer i tilværelsen de første dagene: Styr unna veien forbi bakerbutikken, og kjøp inn så mye matvarer i forkant at du unngår godterihyllene i dagligvarebutikken noen dager.

DROPP FRUKT OG PIZZA: Spis sunne hovedmåltid for å holde blodsukkeret mest mulig stabilt. Styr unna raske karbohydrater som lyst brød, pasta og pizza. Ikke spis for store mengder frukt! Frukt gir masse fruktose som hever blodsukkeret.

KNASK MANDLER: Spis gjerne en håndfull mandler i løpet av ettermiddagen. Mandler inneholder gunstige fettsyrer som forbedrer kroppens insulinfølsomhet, og kan bidra til å holde «cravingen» på avstand.

ERSTATNING: Sukkerfritt snop kan hjelpe når det virkelig kniper - det gir den samme smaken, men sukkerkicket og sukkerbehovet uteblir.
Kilde: Ernæringsfysiolog Charlotte Hartvig

LES: Sukkersug? Skyld på hjernen

Sjokotid!

De fleste har nok erfart at sukkerhungeren ofte setter inn ved spesielle tider på døgnet, som et par timer etter lunsj, eller litt utpå kvelden.

- For en tid siden var det en heller uvitenskapelig undersøkelse på dansk TV, som viste at folk faller i sukkerfellen ganske nøyaktig klokken 15.20. Man kan gå gjennom dagen og ha full kontroll, men mellom tre og fire faller man i fellen. Blodsukkeret går ned og man føler seg ikke kvikk nok til å være på jobb, men man må jo holde ut den siste timen. Da tyr mange til nødløsninger, sier Charlotte Hartvig.

Følg Vektklubb.no på Facebook

Mer om

  1. Vektklubb.no

Flere artikler

  1. Pluss content

    Slik blir du kvitt søtsuget etter ferien

  2. Vurderer å halvere anbefalt sukkerinntak

  3. Pluss content

    Linda brukte hypnose mot søtsuget

  4. Pluss content

    Slik blir du kvitt søtsuget

  5. Pluss content

    Slik stoppet Agathe (35) søtsuget

Fra andre aviser

  1. Sliter du med sukkersuget? Slik blir du kvitt det

    Bergens Tidende
  2. Avhengig av sukker? Slik blir du kvitt søtsuget!

    Fædrelandsvennen
  3. Ofte kommer søtsuget på kvelden. Her er kostholds­veile­derens tips til hvordan du kan få kontroll.

    Fædrelandsvennen
  4. Vil du kutte ned på mat med tilsatt sukker? Her er 12 enkle råd.

    Bergens Tidende
  5. Vil du kutte ned på mat med tilsatt sukker? Her er 12 enkle råd.

    Fædrelandsvennen
  6. Kan man bli avhengig av sukker? Annabell (53) mener hun var det. Slik ble hun kvitt søtsuget

    Bergens Tidende

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder