KAMP MOT DET SØTE: Helse- og omsorgsminister Bent Høie (H) ble med VG på godterijakt i Stockholm. Vi trengte ikke gå lenger enn til den første dagligvarebutikken, for å finne godteri i sentral posisjon foran kassene. Foto: Magnus Sandberg

Helse-Høie kraftig ut mot godteri ved butikk-kassene

STOCKHOLM (VG) Helseminister Bent Høie vil ha slutt på at det er godteri plassert lavt ved kassene i matbutikkene.

ARTIKKELEN ER OVER TRE ÅR GAMMEL

– Jeg har sett meg grundig lei på det som foreldre utsettes for i kassaområdet i matbutikkene våre. Sjokolade og godteri er plassert lavt, for å lokke barn og foreldre til å kjøpe. Det er rett og slett godteri-terror som vi må bli kvitt, sier Høie.

Vi møter ham på EAT-konferansen i Stockholm, hvor mat og helse settes på dagsorden. Han møtte blant annet kjendiskokk Jamie Oliver som pratet engasjert om hvordan unger faktisk får med seg Red Bull til skolematen.

– Skrik og krangling

– Det er veldig bra at mat og sukker settes på dagsordenen. Noe av det verste knyttet til sukkerforbruket, er at dagligvarebutikkene bevisst bruker det til å lokke kundene til å kjøpe sukker og godteri, ved å plassere dem strategisk på siste del av sløyfen du går i, når du handler i matvarebutikkene i Norge, sier han og forteller om hverdagen:

– Jeg har ikke små barn, så jeg slipper; men jeg slipper ikke fortsatt å se på hva som skjer, fordi jeg som alle andre må handle etter jobb.

– Da går vi rundt i butikken og handler og så ender vi opp i kassakø, sammen med mange foreldre med barn de har hentet i barnehage eller skole. Det blir skrik og krangling, fordi det står sjokolade og godteri i høyde med ungene. Den kampen bør foreldrene slippe å ta hver dag, sier Høie.

Les: Professor vil forby barn å kjøpe godteri

– Blir ikke i godt humør

Han mener både butikkene og foreldrene er tjent med at butikkene legger om.

– Jeg kan ikke se at noen er tjent med at folk kommer ut av butikken med en dårlig opplevelse. Det gjelder også vi som ser på dette; jeg blir ikke i godt humør av å handle i butikk når du opplever forhandlinger og kamp mellom barn og foreldre ved kassene.

– Hva vil du gjøre?

– Vi vil samarbeide med kjedene for i samarbeid finne løsninger som gjør at disse varene havner andre steder enn i kassakøen.

– Er dialog det du har av virkemidler?

– Vi vil ikke bruke lov eller påbud for å tvinge private aktører til å rokere på sortimentet, men vi tror at kjedene ser behovet og vil være med på en endring.

– Hva vil dere gjøre?

– Vi samarbeider godt og vil ta det opp på neste møte vi skal ha med de store kjedene.

Ga 18 prosent fall

Det er tre store hovedkjeder igjen i Norge: NorgesGruppen, Coop og Rema.

Kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop sier de er positiv.

– Jeg synes det er spennende signaler fra Høie. Vi er positive til å diskutere dette. Vi ser for tiden på om vi skal prøve mer sunne varer i kassaområdet; vi må finne en balanse som passer.

Les: Hvor mye godteri bør barn få?

Han har erfaring fra daværende Ica.

– Der fjernet vi sjokoladen fra kassaområdet. De ga 18 prosent nedgang i salget, sier han.

– Når sjokoladesalget faller med 18 prosent, viser det at det virker å fjerne det fra kassaområdet. Men det viser også at dette er noe vi må få kjedene med på i samarbeid, slik at de gjør det sammen, sier Høie.

Blomster bedre business

Kommunikasjons- og samfunnskontakt i Rema, Mette Fossum Beyer, sier de også er positive.

– Vi har i bare pastiller og tyggegummi ved kassene og godteri på vei inn i kassaområdene; altså ikke der du står og venter. Vi er uansett positive til å ha en dialog om dette: Vi skal nå bygge om butikkene våre og dette er noe vi vil vurdere.

Hun sier hun tror det er mer fornuftig å ha blomster der.

– Det er mer fremtidig business i blomster enn godteri ved kassene. Vi har i dag frukt og grønt i området som selger best; med en gang du kommer inn, og deretter fisk, som er det nest beste området. For både fisk og grønt har vi derfor opplevd økt salg, sier hun.

– Ønsker aktiv dialog

NorgesGruppen er landets desidert største kjede, som blant annet Kiwi-butikkene.

Les: Hektet på dop-godteri

– Vi deler myndighetens kostholdsråd når det gjelder sukker. Det vil si at sukkerforbruket i Norge må ned. NorgesGruppen ønsker å bidra til det, direktør for myndighetskontakt og næringspolitikk i NorgesGruppen, Bård Gultvedt.

– Hvordan?

– Det vil blant annet skje ved at vi legger til rette for sunne valg, men det vil også innebære at vi vil jobbe for å redusere sukkerinnholdet i produkter vi selger. De siste årene har våre kjeder redusert omfanget av sukkerholdige produkter i kassesonen. Dette er en prosess som vil fortsette. Vi ønsker en aktiv dialog med myndighetene om dette, og vi tar gjerne et møte med Høie for å legge frem våre planer, sier Gultvedt.

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder