Islandske Thorbjörg Hafsteinsdottir, bosatt i Danmark, påstår at du kan spise deg yngre. Selv lever hun hundre prosent etter sin egen sukkerfrie meny, og mener mange kan få gode resultat ved å bytte ut kun deler av dietten sin. Foto: Knut Erik Knudsen

Forfatter hevder: - Du kan spise deg yngre

- Bli kvitt valker, tretthet og poser under øynene, sier forfatter Thorbjörg Hafsteinsdottir (50). - Sludder og vås, mener ernæringsprofessor.

Av Synnøve Åsebø

Den islandske forfatteren og helseguruen er nå aktuell med boken «Spis deg yngre». Dette er oppfølgeren til boken «Ti år yngre på ti uker», som har solgt i hele 119.000 eksemplarer i Skandinavia. Den nye boken inneholder oppskrifter på mat som forfatteren hevder har en foryngende effekt.

- For å forklare det enkelt, så handler min misjon først og fremst om å holde energinivået høyt, og blodsukkeret stabilt. Alle oppskriftene mine er uten sukker, melk og gluten, sier Hafsteinsdottir.

LES:Timeplan for et sunnere livLES OGSÅ:Slik gjør du ferdigmaten sunnere

- Hvorfor valgte du bort disse ingrediensene?

- Veldig enkelt: Fordi de tapper deg for energi, svarer Hafsteinsdottir.

Hafsteinsdottir er utdannet sykepleier og ernæringsterapeut, og har anti-ageing som spesialfelt. Forfatteren hevder at et riktig kosthold kan gjøre deg yngre.

- Men hvordan er dette fysisk mulig?

- Du kan selvfølgelig ikke skru tilbake klokken, sier hun.

- Men du kan velge å spise mat som kroppen din reagerer positivt på. Er du verdensmester i å spise usunt, så vil det naturligvis gå ut over hele kroppen din, og cellene dine.

I Vektklubb.no får du hjelp til å gå ned i vekt på en sunn måte.

Velvære

Hafsteinsdottir presiserer at kroppen belønner deg med velvære om du spiser sunt.

Thorbjörg Hafsteinsdottir er ernæringsterapeut, som ikke må forveksles med ernæringsfysiolog. Foto: Eivind Griffith Brænde

- Du kan spise deg yngre. Med det mener jeg at du kan unngå hodepine og poser under øynene - for å nevne noe.

- Spis sunt, men dette med å komme unna poser under øynene og andre aldringstegn stemmer ikke med virkeligheten, sier lege og professor i ernæring ved Universitetet i Oslo, Christian A. Drevon.

- Og så er det jo veldig vanskelig å måle hvordan folk faktisk føler seg!

LES:Spis riktig når du trener!

- Det er tre faktorer som gjelder. Det er å spise sunt, være regelmessig i fysisk aktiv minst seksti minutter daglig, og å unngå røyking. Klarer du dette, er du på god vei. De som gjør dette best, vil ha en biologisk lavere alder enn hva den kronologiske alderen tilsier, forteller Drevon.

Christian A. Drevon Foto: VG

- Men det er ikke slik at sukker og gluten er de «store, stygge ulvene». Dessverre er det mange som er sårbare i forhold til vekt, og som derfor tror på dette, sier han.

Litt kos

Hafsteinsdottir kaller seg selv femti år ung, og har levd etter sine egne reglene i femten år.

- Men jeg mener ikke at alle skal følge denne planen helt rigid. Det er også et godt alternativ å begynne med for eksempel proteinshake til frokost, og så utvide etter hvert, sier hun.

- Det må likevel være rom for å kose seg.

VG-leser:Er det jeg spiser sunt? Bli med i diskusjonen!

Hun mener det er greit med tyve prosent kos, der du for eksempel kan nyte en deilig kake på kafé, så lenge de resterende prosentene blir brukt til å spise sunt.

- Og om vekttap er målet, så er det jo selvfølgelig helt nødvendig å trene i tillegg! Men min måte handler først og fremst om å spise mat som kroppen forstår, og som gir deg mer energi.

Alternativ behandler

Thorbjörg Hafsteindottir er utdannet ernæringsterapeut ved Institutt for Optimal Ernæring i Danmark.

En ernæringsterapeut er en alternativ kostveileder som bruker homøopatiske prinsipper, sterke vitamin og mineralpreparater, og hvor man søker å fremme sunnhet både fysisk, mentalt og åndelig, ifølge det danske Videns- og Forskningscenter for Alternativ behandling.

Ernæringsterapeuter må ikke forveksles med ernæringsfysiologer, som har universitetsutdannelse basert på skolemedisin.

Hafsteindottir har også sykepleierutdanning fra Sygeplejeskolen i Næstved.

Thörbjørgs kostholdsråd

Skån kroppen for tilsatt sukker.
Spis fullkornprodukter.
Ikke vær redd for de riktige fettstoffene.
Spis proteiner av skikkelig kvalitet.
Spis belgfrukter, nøtter, frø og kjerner hver dag.
Spis deg vakker med økologiske grønnsaker, frukt og bær hver dag. Minst 600 gram.
Drikk halvannen liter vann, ren grønnsak- og fruktjuice, grønn te eller urtete hver dag.
Spis regelmessig. Hopp aldri over frokosten. Veien frem består av flere små måltider.
Spis balanserte måltider med sunt fett, kvalitetsprotein, «hele» karbohydrater og grønnsaker - og selvsagt så økologisk som mulig.

I Vektklubb.no finner du hundrevis av oppskrifter på god mat

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder